INSÄNDARE. Réka Tolnai, förbundsordförande Centerpartiets ungdomsförbund och Angeline Eriksson, distriktsordförande Centerpartiets ungdomsförbund Halland.
INSÄNDARE. Réka Tolnai, förbundsordförande Centerpartiets ungdomsförbund och Angeline Eriksson, distriktsordförande Centerpartiets ungdomsförbund Halland. Bild: Johanna Nolsa

Det går att sänka bränslepriserna utan att sänka planeten

Med en större andel biodrivmedel som är skattebefriad kommer vi både få lägre bränslepriser och lägre klimatavtryck, skriver Réka Tolnai och Angeline Eriksson, Centerpartiets ungdomsförbund.

ANNONS
|

På bensinstationer runt omkring i landet är det fortfarande många som har en känsla av ångest på grund av de höga bränslepriserna. Det är väldigt tydligt att något behövs göras för att få ner priserna till en nivå där vanliga människor kan fylla bränsletanken utan att fyllas av ångest.

Regeringspartierna och Sverigedemokraterna lovade i valet att sänka bränslepriserna med uppemot 10 kronor per liter, men i samband med att budgeten presenterades möttes väljarna av en sänkning på 40 öre per liter till en kostnad av 7 miljarder kronor. Samtidigt ger man ett hårt slag mot klimatet genom att ta bort reduktionsplikten. Det kommer leda till att Sverige släpper ut flera miljoner ton det kommande året – en summa som beräknas vara mer än vad vi vanligtvis släpper ut på ett helt år. Samtidigt säger både Naturvårdsverket och Energimyndigheten att borttagandet av reduktionsplikten kommer leda till att Sverige med allra största sannolikhet kommer att missa våra klimatmål.

ANNONS

Vi kan dock se till att hårt arbetande människor får det ekonomiska pusslet att gå ihop samtidigt som vi möjliggör klimatsmarta val för fler – ta bort skatten på biodrivmedel helt och blanda in mer biodrivmedel i bränslet. Med en större andel biodrivmedel som är skattebefriad kommer vi både få lägre bränslepriser och bilar i Sverige kan fortsätta rulla, men med ett lägre klimatavtryck. Samtidigt kan vi dra större nytta av restprodukter från svensk skog och lantbruk och därmed i större utsträckning vara självförsörjande på delar av produktionskedjan för att ta fram bränsle.

Om vi ska kunna rädda både planeten och svenska skattebetalares plånböcker räcker det inte med att minska bränslepriserna med bara 40 öre samtidigt som vi tar bort reduktionsplikten och släpper ut ännu mer koldioxid. Vi måste också se till att våga tänka nytt och ta ordentliga tag för att få ordning på både klimatet och bränslepriserna. Det är dags att regeringen inser att det går att sänka bränslepriserna utan att sänka planeten.

Réka Tolnai, förbundsordförande Centerpartiets ungdomsförbund

Angeline Eriksson, distriktsordförande Centerpartiets ungdomsförbund Halland

LÄS MER:Inte bara M:s förtjänst att bensinen sänks

LÄS MER:Regeringen monterar ner klimatpolitiken

LÄS MER:Sänker reduktionsplikten verkligen utsläppen?

ANNONS