Vi företagare gillar inte byråkrati

Myndighetskontakter kostar tid och pengar men ger kanske inte så mycket tillbaka. Vi ogillar generellt byråkrati, skriver signaturen LJ i en replik.

ANNONS
|

Svar till signaturen Nemo, 3/10.

Visste du att Kungsbackas cirka 16 000 företag betalar in drygt 1,5 miljarder varje år i skatt? Många som du skriver enmans- och tvåmansföretag. Jag själv har haft mellan 5-6 anställda. Precis som du skriver är det många bollar i luften för en företagare. Känner du någon företagare själv nära? Det verkar inte så med tanke på din insändare. Varifrån du får att vi kostar miljoner för skattebetalarna förstår jag inte heller. Jo det finns en dedikerad näringslivsgrupp på 5-6 personer. Men jag tror alla funktioner i en kommun måste ha anställda som driver frågor inom olika områden. Vi måste se kommunen som en helhet. Alla innevånare är ju en del i kommunen. Skatter kommer in och fördelas sedan ut inom olika områden. Beroende på var man befinner sig vill man ha tillbaka en del i form av support om man kan kalla det så?

ANNONS

En företagare satsar mycket av sin tid utöver själva grunden i företaget. Myndighetskontakter kostar tid och pengar men ger kanske inte så mycket tillbaka. Vi ogillar generellt byråkrati. Våra problem skall lösas omgående. Vi tar stora risker när vi bestämmer oss för att starta eget. Steget vi tar har en mängd olika innebörder. Vi vill utveckla oss själva. Testa om idén som man grunnat på i år kan vara något som kan utvecklas och som alla i samhället har nytta av. Drivkraften att vara företagare tror allmänheten (löntagare) är att tjäna pengar. Och det är helt rätt. Men kanske inte för att köpa dyra kapitalvaror för egen del utan att få in pengar i företaget för att utveckla det och växa. Du skriver att det inte sker någon tillväxt ibland Kungsbackas företag. Delvis har du rätt. Men att anställa människor kostar på. Inte enbart löner utan du får också en press på dig att nu är jag ansvarig även för denna persons inkomst och levnadsförhållanden.

Vad beträffar att kommunen krattar manegen för oss företagare tycker jag är ett starkt uttryck. Jag skulle vilja att kommunen försöker att komma på en nivå där vi samarbetar för att det skall bli så bra som möjligt för alla i Kungsbacka. Du skriver att attitydförändringar är något man bör ta tag i för alla kommuninnevånare. Jag håller med till 100 procent.

ANNONS

Kommunens anställda skall se oss övriga 80 000 innevånare som kunder. Vi kan ju inte göra som en kund till oss företagare. Byta leverantör. Vi måste byta plats där vi bor och flytta till en bättre kommun.

Men Kungsbacka kommun bör med allt sammantaget och om alla hjälper till klättra på stegen.

LJ

Åsa

LÄS MER:Företagarnas dom: Byråkratin drar ner företagsklimatet

LÄS MER:Kungsbacka rasar i ranking om näringslivet

LÄS MER:Företagarna dissar kommunen – igen

ANNONS