Arkivbild.
Arkivbild. Bild: Per Anger

Företagarna dissar kommunen – igen

Jag är trött på gnället och på att se att mer och mer av mina skattepengar gå till något vars enda syfte är att vara i toppen på ett nöjdhetsindex, skriver signaturen Nemo.

ANNONS
|

Kommunen satsar år efter år så mycket resurser på att göra företagarna nöjda. Ändå hjälper det inte. Om jag är rätt informerad, så är de flesta av Kungsbackas företagare en- eller möjligen tvåmansföretag. Jag kan förstå att det då är jobbigt att vara den som både ska skaffa jobb, sköta om administrationen och dessutom utföra den tjänst som säljs. Men det är ett val som företagaren gör och får ta ansvar för. Det finns säkert någon personlig fördel i det valet. Annars hade företagaren inte haft ett företag? Dessa små företag verkar heller inte vilja växa och anställa, så till vilken nytta är alla satsade miljoner för kommuninvånarna?

ANNONS

Det verkar som om företagaren vill att kommunen ska kratta gången för företagaren. Man ska förstå företagarens villkor. Innebär det att företagaren ska få en gräddfil, eller vad? Man kan ställa högre krav på en företagares förståelse av samhället än på en ”vanlig” invånare, som att navigera i den ”byråkratiska djungeln”. Bara detta sätt att uttrycka sig talar ju om vilken inställning som ligger till grund för missnöjet, nämligen i att det finns lagstiftning och demokratiska processer som både företagare och kommun har att förhålla sig till. Om företagaren har en negativ inställning till detta bör denna eller företagandet för allas bästa omprövas.

Hur som helst, jag är trött på gnället och på att se att mer och mer av mina skattepengar gå till något vars enda syfte är att vara i toppen på ett nöjdhetsindex. Men – kommunen behöver ta tag i attitydproblemen hos anställda vid berörda myndigheter, något som inte bara företagarna drabbas av.

Nemo

LÄS MER:Domen från Kungsbackas företagare är hård – sämst igen

LÄS MER:Kungsbacka är Hallands mest robusta kommun

LÄS MER:Nyckeln till bra företagsklimat

ANNONS