Arkivbild.
Arkivbild. Bild: Filip Landqvist

Nu måste bankerna agera!

Det är för mig en gåta att inte mer gjorts för att förhindra denna olagliga överföring, skriver Charlott Gärde.

ANNONS
|

Bankbedrägerier mot privatpersoner, framför allt äldre, sårbara och utsatta grupper, fortsätter att öka i Sverige. Metoderna är professionella med trovärdiga och övertygande argument. Vanligt är telefonbedrägerier där bedragare ber brottsoffret att via bankdosa eller BankID föra över pengar som då på ett enkelt sätt göder den organiserade brottsligheten med dina sparmedel.

Det är för mig en gåta att inte mer gjorts för att förhindra denna olagliga överföring, med till exempel elektronisk signering, beloppsgräns eller annan kontroll. Allt för att undvika det elände som de drabbade utsätts för, i form av depression, ångest, sömnlöshet, otrygghet och därmed en försämrad livskvalitet.

Men nu finns det hopp! Efter en vägledande och betydelsefull HD-dom (prejudikat) 2022-09-21, slås det fast att banken ska återbetala det stulna beloppet trots att en person var oaktsam och lämnat ut koder. Ta därför kontakt med din bank om du tror att du blivit utsatt för ett liknande bedrägeri och få en prövning av ditt ärende så även du kan få tillbaka dina pengar.

ANNONS

Charlotte Gärde

LÄS MER:Telefonbedragare lurade 80-åring på pengar

LÄS MER:Nytt Annebergsområde splittrar Alliansen – 235 bostäder får nej

LÄS MER:Beklagligt att M och SD röstade nej till att utvärdera matlådorna

ANNONS