Företagen upplever att Kungsbacka är en byråkratisk kommun att jobba i. ”Jag vet inte hur vi ska tvätta bort den stämpeln”, säger kommunstyrelsens ordförande Lisa Andersson (M).
Företagen upplever att Kungsbacka är en byråkratisk kommun att jobba i. ”Jag vet inte hur vi ska tvätta bort den stämpeln”, säger kommunstyrelsens ordförande Lisa Andersson (M).

Företagarnas dom: Byråkratin drar ner företagsklimatet

Kungsbacka fortsätter kräftgången i rankingen av företagsklimatet. Och företagarnas hårdaste kritik kan sammanfattas så här: kommunen är för byråkratisk och stelbent i kontakterna med näringslivet.
– Jag vet inte hur vi ska tvätta bort den här stämpeln, säger kommunstyrelsens ordförande Lisa Andersson (M).

ANNONS
|

Totalt tappar Kungsbacka kommun 26 platser jämfört med förra året och landar på plats 125 av 290 kommuner i landet. Det kan jämföras med 2013, då näringslivsklimatet rankades på plats 37 i Svenskt Näringslivs prestigefyllda lista.

Men trots tydliga politiska direktiv, många satsningar och mycket arbete, så vägrar siffrorna lyfta. De senaste sju mätningarna har Kungsbacka haft svårt att klättra över plats 100 på listan. Inget toppresultat för en stabilt borgerlig kommun granne med Storgöteborg.

– Jag hade nog hoppats att vi skulle klättra och är lite förvånad över resultatet. Vi har arbetat hårt med företagsklimatet och jag tycker vi får helt andra signaler när vi är ute på företagsbesök, säger Lisa Andersson (M).

ANNONS

Upplevs byråkratisk

Bryter man ner enkätundersökningen och tittar närmare på de olika svarsområdena, så är det framför allt två områden där Kungsbacka hamnar i bottenligan. Kommunens myndighetsutövning och service till företagen upplevs urdålig, precis som tjänstemännens attityder till företagande. Kritiken är inte ny – resultaten har sett ungefär likadana ut i nästan tio år.

Lisa Andersson fruktar att Kungsbacka byggt ett negativt varumärke som företagskommun.

– Det där är en bild som återkommer och jag vet inte hur vi ska tvätta bort den här stämpeln. Vi har fått bort väntetiderna på bygglov men det är klart att viss myndighetsutövning alltid kommer ta tid. Det enda vi kan göra nu är att sätta oss ner med företagen och ha en dialog. Vad kan vi göra för att bli bättre, säger Lisa Andersson.

Måste bli bättre

Kristian Ryberg, regionchef för Svenskt Näringsliv i Halland, menar att förståelsen för företagares villkor måste bli bättre i stadshuset.

– De som svarar på enkäten är företagare som haft kontakter med kommunen, de har sökt bygglov eller miljötillstånd eller något annat. Och företagare är inga experter, kommunen måste bli bättre på att hjälpa dem navigera i den byråkratiska djungeln, säger han.

Den här kritiken ser likadan ut år efter år. Vad är näringslivets bästa tips till politikerna i Kungsbacka?

ANNONS

– De måste på riktigt komma igång med att förbättra service och myndighetsutövning mot företagare. Och det behövs inte fler policyskrivningar eller måldokument med vackra ord. Nu måste de sätta sig ner och prata med företagare om hur alla de vackra orden ska omsättas i handling, säger Kristian Ryberg.

LÄS MER:Bageriet går mot strömmen och köper billig el: ”Klarar oss”

LÄS MER:Fjäråsföretaget Hot screen bävar inför vinterns elpriser: ”Bara att göra matten”

LÄS MER:Kungsbacka rasar i ranking om näringslivet

ANNONS