Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Veronicas coronasmycken ska ge guldkant till vårdpersonalen: ”Vill ge det lilla extra”

Veronica Börjesson ville göra något extra för vårdpersonalen som sliter hårt under pandemin. Hon designade ett smycke och all vinst ska gå till fika till de som kämpar.
– Jag har inte kommit dit än, allt blev försenat när jag själv drabbades av corona, säger hon.

Veronica Börjesson från Frillesås jobbar till vardags som behandlingsassistent på ett korttidsboende. Men hon driver också sedan några år smyckesmärket Tilva, som tar all ledig tid.

– Hittills är det bara en hobby, och det är jag glad för just nu. På grund av corona har det stått ganska still i ett år. Men framåt tänker jag satsa, säger Veronica.

Vanligtvis deltar hon på mässor och events och har en bod på Liseberg där smyckena drar in en hel del pengar varje säsong, men i år har allt varit inställt. Veronica Börjesson har haft tid att fundera och komma på nya idéer. Hon har även tidigare skänkt pengar till välgörenhet, via smyckesförsäljningen. Hon håller upp en droppe av silver, som hänger runt halsen. Det är diabetesdroppen, vars förtjänst går till Barndiabetesfonden. Den lilla berlocken har dragit in 110 000 kronor till forskningen, och Veronica har jobbat hårt.

– När jag var i Stockholm åkte jag faktiskt hem till Peter Jihde och knackade på.

Jihde har själv diabetes och är engagerad i kampen, men det blev inget samarbete den gången.

– Men det är inte så farligt att ta steget och fråga. Jag åkte även till Pernilla Wahlgrens butik och lämnade ett annat smycke, och hon använde det på en fotografering efter det. Det lönar sig att försöka, kändisar är också människor, säger Veronica Börjesson.

Senaste året har hon som alla andra läst om hur vårdpersonalen går på knäna och hon har en vän som arbetar med de svårast sjuka på intensiven. Därför bestämde hon sig för att göra något konkret. Veronica visar sitt välfyllda smyckesrum. Det är proppfyllt av askar och skåp med allt från ringar till bröllopsdiadem. Trots att alla mässor och de flesta bröllop ställdes in under 2020 tog hon fram en ny kollektion med smycken.

”Smycket som visar uppskattning”, kallar Veronica sitt hänge. Bild: Mia Sandblom
”Smycket som visar uppskattning”, kallar Veronica sitt hänge. Bild: Mia Sandblom

Många av återförsäljarna runt om i landet hade öppet som vanligt, även om kundtillströmningen inte var som den brukade. I en låda med texten corona-smycken ligger resultatet av den senaste tidens grubblande. Det blev ett egendesignat hängsmycke, en cirkelformad platta med det karaktäristiska coronaviruset tryckt på. 100 kronor för varje sålt smycke ska gå till något gott till personalen på sjukhus. Detta projekt skulle redan ha varit igång, om det inte vore för corona, såklart.

– Plötsligt upptäckte jag att jag tappat lukt- och smaksinne och det var corona, berättar Veronica.

Som en ”dunderförkylning” beskriver hon det. Hon satt isolerad i några veckor och arbetet med marknadsföring och försäljning försenades. Nu är hon på benen igen, och hon välkomnar samarbetspartners.

– Mitt mål är att ge lite guldkant, eller mycket guldkant, i form av fika, tårta eller buffé till exempel. Jag samarbetar gärna med kaféer eller bagerier till exempel, men jag kan ju åka ut och leverera själv. Jag älskar att ha fullt upp, jag har vuxna barn och ingen man, jag har mycket tid, säger Veronica Börjesson.

Veronica Börjesson

Ålder: 49.

Bor: Frillesås.

Familj: Två söner, en katt och en hund.

Yrke: Behandlingsassistent på korttidsboende, och driver smyckesmärket Tilva.

Intressen: Inredning, renovering, trädgård, smycken, umgås med vänner och resa.