Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Trots besked från ARN att bolaget ska betala tillbaka, har de inte sett av några pengar. ”Man undrar varför de gör så här”, säger pensionerade Birgitta Melin, som hjälpt studenterna. Bild: Malin Vive
Trots besked från ARN att bolaget ska betala tillbaka, har de inte sett av några pengar. ”Man undrar varför de gör så här”, säger pensionerade Birgitta Melin, som hjälpt studenterna. Bild: Malin Vive

Väntat i ett år på återbetalning för studentflaket

Det är många gymnasieklasser som drabbats av bussbolag som inte betalar tillbaka pengarna efter att studentflaket eller partybussen avbokats.
– Det är skamligt, säger pensionären Birgitta Melin som ända sedan förra året försökt hjälpa en studentklass att få sin återbetalning.

Nu har det snart gått ett år efter det att Anton Anderssons klass på Lindälvsgymnasiet i Kungsbacka avbokade sitt studentflak på grund av restriktionerna kring smittspridningen.

De väntar fortfarande på återbetalningen.

Detta trots att de dragit ärendet i ARN (Allmänna reklamationsnämnden) som rekommenderat företaget att betala.

– Det är så dåligt. Jag förstår att många företag haft jobbigt nu med avbokningar på grund av corona, men det här är inte snyggt skött, säger Anton om bussbolagets agerande.

Tvingades boka av

Han bokade klassens flak hos 123student i god tid före studenten förra året, men när restriktionerna kom var de tvungna att boka av. Att åka på studentflak var helt enkelt inte tillåtet längre.

– Vi hade betalat in nästan 25.000 kronor, säger han.

Pengarna har klassen ännu inte sett röken av.

Birgitta Melin, som är pensionerad och bor granne med en av ungdomarna i klassen, bestämde sig för att hjälpa till.

Hon skickade in ärendet till Allmänna reklamationsnämnden och förde deras talan genom hela processen.

ARN rekommenderar bolaget att betala tillbaka.
ARN rekommenderar bolaget att betala tillbaka.

Trots att de fick rätt hos ARN och skickat påminnelser till företaget, har de inte hört av sig sedan i höstas.

– Jag tycker det är skamligt. 25.000 är ju väldigt mycket sparpengar och studenter har ju inte något överflöd precis, säger Birgitta Melin.

– Man undrar varför de gör så här. Om de inte haft utgifter för förare, bensin eller annat så har de inte heller anledning att ta betalt för det, resonerar hon.

– Och hur tänker de? Det lär ju inte vara så många som vill anlita dem när fler får veta hur de hanterar sina bokningar.

Nu ska de göra nya påstötningar. De överväger också möjligheten att dra ärendet i rätten. Anton Andersson vill gärna hålla hoppet uppe.

– Jag hoppas att de tar sitt förnuft till fånga, säger han.

Kungsbackaposten har sökt chefen för 123student utan resultat.