E-hälsomyndighetens tjänst för att hämta covidbevis låg nere under hela natten och söndagsförmiddagen.
E-hälsomyndighetens tjänst för att hämta covidbevis låg nere under hela natten och söndagsförmiddagen. Bild: Amanda Karlsson

Tjänsten för att hämta covidbevis ligger nere

E-hälsomyndighetens tjänst för att hämta ut covidbevis för till exempel resor inom EU låg nere under hela natten och fram till klockan 10 på söndagsförmiddagen.
– Vi beklagar det inträffade, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

ANNONS
|

Sedan klockan halv ett natten mot söndag låg E-hälsomyndighetens tjänst för covidbevis nere.

Samtliga av tjänstens bevis – vaccinationsbevis, testbevis och tillfrisknandebevis omfattades av de tekniska problem som drabbade myndigheten, uppgav E-hälsomyndigheten i ett pressmeddelande på söndagsförmiddagen.

– Det har legat nere i ett par timmar. Vi håller just nu på att felsöka problemet, säger Linda Zobal på e-hälsomyndighetens presstjänst under söndagsmorgonen.

Strax innan klockan 11 meddelande myndigheten att tjänsten återigen fungerade.

Ber om ursäkt

Covidbevisen är det dokument som du kan hämta ut digitalt om du till exempel ska resa inom EU. Covidbeviset visar om du vaccinerat dig, nyligen testat negativt för covid-19 eller om du haft dokumenterad covid-19 och tillfrisknat.

ANNONS

Covidbevisen är bara giltiga under en viss tid efter att du laddat ner beviset. Har du tidigare laddat ner ditt covidbevis men ska ut och resa igen kan du alltså behöva ladda ner ett nytt.

Myndigheten ber om ursäkt för det eventuella krångel som de tekniska problemen kan ha inneburit för privatpersoner.

”Vi beklagar det inträffade och den eventuella olägenhet som det kan leda till för resenärer. Särskilt besvärligt kan det tyvärr vara för den som planerat att testa sig för ett testbevis eftersom det gäller kort tid från det att resenären testat sig hos en vårdgivare som tillhandahåller testbevis”, skrev E-hälsomyndigheten i ett pressmeddelande.

Fungerar sedan 10-tiden

Initialt fanns ingen prognos för hur länge problemet skulle fortgå. Men strax innan klockan 11 meddelade myndigheten att tjänsten återigen var i bruk sedan 10-tiden.

”Vi beklagar det inträffade och eventuell olägenhet som kan ha uppstått för resenärer”.

ANNONS