Bilden illustrerar ett trygghetslarm.
Bilden illustrerar ett trygghetslarm. Bild: Arkivbild

Tekniska problem med trygghetslarmen i Kungsbacka

De som trycker på sitt trygghetslarm har svårt att komma fram just nu. Ett tekniskt problem upptäcktes under torsdagen hos operatören Doro, som larmen är kopplade till. Nu uppmanas användarna att ringa 112 i stället.

ANNONS
|

Det var på morgonen som problemet med trygghetslarmen upptäcktes.

– Våra larmmedarbetare tittar varje morgon om det är några felsökningar och det var så man upptäckte det, säger Ann-Helen Svensson, verksamhetschef för hemtjänsten i Kungsbacka kommun.

Det tar alltså väldigt lång tid innan samtalet kopplas fram till operatören Doro.

– Det funkar, men det är driftstörningar och därför tar det lång tid innan samtalen kan kopplas fram. Vi ser redan nu att det är en larmkö hos oss.

Kallar till krismöte: ”En allvarlig situation”

Vid 16.00 hade flera chefer inom hemtjänsten ett krismöte.

– Det är en allvarlig situation. Vi kommer ha ett akut möte med chefer inom hemtjänsten inför natten och kvällen. Vi har en krisberedskap ifall att ett haveri skulle hända då har vi en rutin som vi ska aktivera.

ANNONS

– Många kan trycka på sitt trygghetslarm, men har svårt för telefonen. Vi vet oftast vem som larmar och då får vi besöka dem under kvällen eller natten om inte problemet är löst. Är man akut sjuk så ska man ringa 112.

Vid mindre akuta händelser ska man kontakta sin hemtjänstgrupp.

Inga allvarliga situationer har uppstått

Enligt verksamhetschefen för hemtjänsten har inte några allvarliga situationer uppstått.

– Man får ändå vara ärlig och säga att om man har tryggt på sitt larm har man inte kommit fram snabbt nog. Vi har inte nåtts utav någon allvarlig händelse ännu.

Kommunen har informerat om situationen till de som använder larmen.

– Vi ska göra så gott som vi kan. Det blir jobb under kvällen och vi hoppas att de hittar felet, men till dess får vi jobba manuellt med varje kund.

14 av 1600 kunder som berörs enligt Doro

Just nu finns det inte någon information kring vad felet beror på eller när det ska vara återgäldat. Enligt Doro ska det endast vara 14 av 1600 larm som berörs av problemet, och felsökning pågår.

– Det har inte varit fler än 14. Jag vet inte riktigt varför det har gått ut ett sådant meddelande från kommunen. Det är rätt olyckligt för att det stressar en del. När det är så begränsat kan man gå ut till de 14 stycken i stället. Vi brukar ha en bra dialog med Kungsbacka kommun, säger Martin Puumalainen, Doro cares Sverigechef.

ANNONS

Han säger också att det inte ska vara något långvarigt problem och de jobbar på att felsöka. Alla larm ska naturligtvis att fungera.

Kommunen: ”Tar det säkra före det osäkra”

Efter mötet började kommunen jobba på att ringa runt, men också åka och testa kundernas larm.

– Vi har 1600 larmkunder. Nu när vi har börjat åka ut och provlarmar då ser vi att en del kunder får ut larm. Emellan åt fungerar det men vi tar det säkra före det osäkra, Ann-Helen Svensson, verksamhetschef för hemtjänsten.

Doro menar att det är bara 14 larm som det gäller?

– Det är 14 larm som står på kö, men vi har ingen aning om de är fler som har larmat och det har inte dem heller. Det har varit hela dagen och de har ingen tidsprognos på när kommer vara löst.

ANNONS