Arkivbild.
Arkivbild. Bild: Håkan Johansson

Taxitrafik lamslagen efter tekniska problem

Tekniskt strul har gjort att ingen kunnat beställa varken färdtjänst, sjuktransport eller skolskjuts under fredagen. Det här har dessutom skapat långa köer i Västtrafiks växel.
– Klart det är beklagligt, säger Åsa Björk, pressansvarig för anropsstyrd trafik vid Västtrafik.

ANNONS
|

Under fredagen har tekniska problem hos Cabonline ställt till det för Västtrafiks anropsstyrda trafik. Den innefattar sjuktransporter, färdtjänst och skolskjuts. En normal dag görs cirka 8 000 sådana resor inom Västra Götaland.

Felet gör att köruppdraget inte går ut till förarna, berättar Åsa Björk, teamledare för anropsstyrd trafik vid Västtrafik. Det innebär att endast förbeställda resor har kunnat göras under dagen.

– Klart det är beklagligt. Samtidigt kan man inte gardera sig för allt, ibland händer saker men vi har rutiner för att hantera det. Vi hoppas naturligtvis att det inte har orsakat för mycket problem för de som är beroende av resorna, säger hon.

ANNONS

Oklart när det kan vara löst

Strulet orsakade också långa köer i Västtrafiks telefonväxel under fredagsförmiddagen.

Exakt hur många fordon eller kunder som drabbats går ännu inte att svara på.

– Hur stora effekter det har fått får vi titta på sedan. De flesta resor på morgonen är förbokade, säger Åsa Björk.

Felet har drabbat stora delar av Sverige, bland annat Hallandstrafiken, och det finns ännu ingen prognos för när det kan vara uppklarat.

Strax före klockan 21 på fredagskvällen meddelade Caboline att de tekniska problemen var lösta.

– Vi beklagar verkligen de besvär IT-driftstörningen inneburit för våra resenärer och samarbetspartners, säger Ulf Samell, presstalesperson Cabonline Group, i ett pressmeddelande.

ANNONS