Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/6

Systembolaget i Kungsbacka om leveransproblemen: ”Vi har haft tomma hyllor”

De leveransproblem som uppstått hos en del av distributörerna för Systembolaget orsakar tomma hyllor runt om i landet. Vad det är brist på och hur mycket är svårt att säga och varierar från butik till butik. Systembolaget på Lindens Torg i Kungsbacka har inte påverkats nämnvärt.
– Just vår butik har fått alla våra leveranser, säger Lina Karlsson, butikschef på Lindens torg.

LÄS MER: Gin från Fjärås internationellt prisad – tre gånger om

Enligt Lina Karlsson har Systembolaget en komplex logistikkedja med flera olika leverantörer och distributörer. Därför kan det vara svårt att förutspå eller veta vad det kan bli brist på.

– Vi jobbar för fullt för att ordning på det och är behjälpliga med det vi kan. Vi saknar ingen specifik dryck eller produkt i nuläget. Det är i viss mån lite av allt som det finns mindre av.

LÄS MER: Folkölets uppsving märks av på bryggeriet i Anneberg

Tomma hyllor har förekommit: ”Högsäsong och högt tryck just nu”

Många Systembolag runt om i landet vittnar om tomma hyllor som väntar på att få fyllas. Enligt Lina Karlsson har Systembolaget på Lindens Torg fått alla sina leveranser, vilket hon menar kan bero på att det är en något mindre butik än till exempel Systembolaget i Hede. Hon bekräftar dock att tomma hyllor till viss del har förekommit hos de också.

– Däremot har de ju inte varit tomma lika länge som hos andra butiker. Det kan också förklaras av att det är högsäsong just nu och ett högt tryck som gjort att vi kunnat fylla på när det blivit tomt, säger Lina Karlsson.

Karlsson förklarar att det inte bara är butikerna som drabbas av problemen utan menar att det är problem i hela kedjan.

– Det är ju bland annat brist på chaufförer, och bara en sån sak gör ju att alla i hela leveranskedjan påverkas. Men jag upplever det som att samarbetet och kommunikation fungerat väl och alla är måna om att försöka lösa den här situationen.

LÄS MER: Allvarliga polisrapporten som stängde Södra – anmälningar om misshandel och våldtäkt”

Vad har ni fått för reaktioner hos kunderna när hyllorna stått tomma?

– Min upplevelse är att de har varit väldigt förstående. När personalen har förklarat situationen har kunden enbart visat stor förståelse, vilket vi är väldigt tacksamma för.

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Kungsbacka-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.

Glöm inte att ladda ner vår nyhetsapp till din mobil: 

1. Sök på Kungsbacka-Posten i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm i mobilen bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.