Shahram siktar på att landa på vatten, fruset vatten, utanför Gottskär.
Foto: Privat
Shahram siktar på att landa på vatten, fruset vatten, utanför Gottskär. Foto: Privat Bild: Catrin Hansson

Shahrams dröm är att landa på vatten – kanske blir det på isen utanför Gottskär

Bra istjocklek, rätt vindriktning och tillräckligt med isyta skulle göra det möjligt för Shahram att landa sitt tvåsitsiga plan på isen utanför Gottskär. Frågan är bara när ...

ANNONS
|

– Jag var ute och kollade igår (läs tisdag) och det verkade ha blivit sämre faktiskt. Det är blåsten som ställt till det. Blåsten gör att vattnet rör sig och då har ytan blivit mindre, säger Shahram Torgersson, boende i Gottskär.

Ytan han syftar på är den mellan Utholmarna och Gottskär på Onsala-halvön, ett sund på cirka 300 till 400 meter, där Shahram vill landa med sitt plan.

– Det här är bara en rolig grej faktisk. Jag bor ju vid bron över till Utholmen och det vore roligt att landa vid sin egen brygga.

Är inte det farligt?

– Nej, men det som är farligt är om inte isen håller. Men det har jag kollat, den är tolv centimeter tjock och är isen tio centimeter håller den för ett ton. Maskinen jag flyger kanske väger 500 kilo med mig inräknat.

ANNONS

Vid Lindgrens hamn

Ända sedan han köpte planet har han velat sätta på pontoner för att kunna landa på vatten, men för mycket formalia kring det hela gjorde att han la den drömmen åt sidan. Men nu när vintern bitit en längre tid väcktes åter tankar på en vattenlandning, fast då på fruset vatten.

– På andra sidan Utholmen är det fortfarande öppet vatten. Jag tänkte komma söderifrån, över bron och sätta ner hjulen där vid Lindgrens hamn och sedan glida rakt norrut.

Hur lång sträcka behöver du?

– Med den här maskinen kan jag starta och landa på en väldigt kort sträcka, 200 meter. Men på is glider jag iväg, så det blir betydligt längre, och sedan taxar jag tillbaka till bryggan vid bron.

Med små marginaler

Shahrams plan är en tvåsitsiga Sky Ranger, som har en stomme av aluminium klädd med samma material som i segel. Han flugit i nästan 15 år och att landa med små marginaler är inget nytt – han har landat på stranden utanför Falkenberg och på en gräsplätt vid en flygkompis gård i Sätila.

– Det är en gräsbit på ungefär 200 meter, jag har landat där tre gånger. Det är ganska tajt, det kommer en gärdsgård direkt efter så man måste vara säker när man landar, säger Shahram.

ANNONS

Men den mest udda platsen för landning inträffade när han skulle flyga en kompis rätt över landet till Lindesberg, närmsta flygplats var Örebro, så det gällde att hitta en landningsplats närmare.

– Jag kollade om man kunde landa på något udda ställe och såg att det fanns en före detta dragracing-bana mitt i stan, det var perfekt, säger Shahram.

"En massa polisbilar"

Alla nödvändiga klartecken från markägare och polis kom i sista stund och ett par dagar senare lyfte Sky Rangern från Fjärås mot Lindesberg.

– När vi kommer fram ser vi från luften en massa polisbilar som har stängt av med staket och det var fullt med folk som var där för att titta när vi landade. Vi hamnade i tidningen, säger Shahram.

För att landa utanför Gottskär behövs inga speciella tillstånd, Shahram har kollat. Hans första tanke var att genomföra landningen lördag den 13 februari, men nu – när vinden rört upp vattnet och isytan blivit mindre – får det bli en annan dag.

– Jag vill göra det här för skojs skull och för att höja intresset flygsporten, säger han.

Catrin Hansson

catrin.hansson@kungsbackaposten.se

ANNONS