Region Halland inför digitala möten med läkare – Kungsbacka först ut

Regionens vårdcentraler ska digitaliseras. Först ut är Kungsbacka vårdcentral, som satte igång projektet under måndagsmorgonen.
– Vi hoppas att detta minskar telefontiden, säger avdelningschef Patrik Sagman.

ANNONS
|

Distriktssköterska Michaela Hjelm har haft tre digitala möten under premiärmorgonen.

– Det blev en liten mjukstart. En av patienterna skickade jag vidare till en läkare som skrev ut recept så det fungerade bra.

Michaela tycker om att jobba digitalt och säger att det är skönt med ett avbrott från telefonen.

Hela kommunen digitaliseras i veckan

Ett av målen med övergången till det digitala är just att minska telefontiden. Hela regionens offentliga vårdcentraler ska öppna digitala mottagningar inom kort. I Kungsbacka är Kungsbacka vårdcentral först ut. Därefter följer Särö, Kolla, Onsala och Fjärås under veckan. Sist är Åsa som sätter igång på måndag nästa vecka.

ANNONS

– Men samma program har använts i andra regioner så vi vet att det fungerar, säger verksamhetschef Emma Krantz.

Fenomenet är inte nytt. Nätläkare har funnits i privat regi i flera år. Nu går Region Halland i samma spår. Kungsbacka är först och sedan går man söderut. I maj kommer övergången vara färdig.

Videosamtal eller foton används för diagnos

Hon och Patrik Sagman är nöjda och lyfter fram flexibiliteten som en fördel. Man bokar mötet genom att ringa, eller via hemsidan mitt.regionhalland.se.

Patienten hamnar hos en koordinator, som också är sjuksköterska, som exempelvis Michaela Hjelm.

Patienten och vårdgivaren chattar med varandra, och om det finns behov av att ses så startas ett videosamtal. Det finns också möjlighet att skicka bild på exempelvis utslag eller sår. Vissa ärenden går att slutföra digitalt, men annars finns möjlighet att boka tid för fysiskt möte.

Kan ”träffa” psykolog och sjukgymnast

– Man kan ha digitalt möte med en läkare, men även psykolog eller sjukgymnast. Alla verksamheter ingår och det kommer bli kanon i längden, säger Patrik Sagman.

– Det är positivt att alla verksamheter är med. Det hade varit enklare att bemanna om allt var centraliserat, men det är inte aktuellt. Man ska få prata med sin läkare, för kontinuitetens och kvalitetens skull, säger Emma Krantz.

ANNONS

Uppföljningar ska också kunna lösas via Internet. I stället för att skicka provresultat med brev ska vårdpersonal kunna samtala med patienten om vad proverna visar. Återbesök behöver inte alltid ske fysiskt, utan det kan ske genom videosamtal.

Möjligheten att ringa finns kvar

– Många tycker det är skönt att slippa ta sig hit mitt på dagen om det går lika bra att ringa och prata med läkaren från jobbet.

En nackdel med digitala vårdlösningar är förstås att det inte fungerar för alla. Utan mobilt bank-id är det till exempel inte genomförbart. Alla är inte tillräckligt tekniskt kunniga för att klara att klicka på en länk och logga in sig.

– Även om fler och fler har mobilt bank-id och kan de här sakerna så finns det ju de som inte kan och därför finns alltid möjligheten att ringa, säger Patrik Sagman.

LÄS MER:Fjärde dosen erbjuds på drop-in tider på vaccinationscentraler

LÄS MER:Ingen statistik över slängda vaccindoser

LÄS MER:Förlossningsskadorna gjorde Linneas liv till en mardröm

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Kungsbacka-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.

ANNONS