Priser på begagnade bilar rusar: ”Flera olika faktorer bakom”

Långa leveranstider på nya bilar leder till att priserna drar iväg på begagnat. Men det är svårt att säga om det är köparens eller säljarens marknad.
– Vi tjänar inte mer pengar, säger Mikael Hernberger, vd på Motortend med butik i Kungsbacka.

ANNONS
|

Situationen är densamma över hela landet. Det menar Mikael Hernberger, vd på Motortrend som jobbar med Toyota. Butiken har något färre begagnade bilar inne än vanligt, och de säljs allt snabbare.

– Ja, det här är en fråga som är aktuell i hela Sverige just nu. Det finns ganska lite begagnat i hela landet. Till stor del har det att göra med att det är ganska långa leveranstider på nya bilar, och det gör att begagnathandeln får ett uppsving, säger Mikael Hernberger.

Läget innebär att priserna på begagnade bilar har stuckit iväg. Från Motorbranschens riksförbund nämns prisökningar på 5-10 procent inom handeln, men i vissa fall drar det iväg upp mot 20 procent.

ANNONS

– Så är det, och det på grund av att vi har färre bilar i lager, säger vd:n.

Är detta bra eller dåligt?

– Det är svårt att säga, och det beror lite på hur man ser det. I det korta perspektivet är det ju positivt för oss då vi får väldigt få lagerdagar per bil och med att inget blir stående. Men det finns såklart både plus och minus. Vi får se sedan i backspegeln hur det blev.

LÄS MER:Vätgaspionjärer från Kungsbacka bygger framtidens tankstationer

I dag ligger leveranstiderna för nya bilar hos Toyota i september på många modeller. Och att det råder långa leveranstider på nya bilar är inte direkt av godo.

– Nej, om man köper en ny bil så vill man i regel ha den ganska snabbt. Annars får man ju rulla vidare i sin gamla bil som då sjunker i inbytesvärde. Samtidigt är vi inom Toyota relativt förskonade, det finns de som har det värre med leveranstiderna.

Leveranstiderna, är de påverkade av pandemin?

– Det finns nog många saker som påverkar. Exempelvis problemet med brist på halvledare kom ju delvis ur coronakrisen, så det finns påverkan. Men vad det gäller halvledare så har inte vi drabbats av just den saken. Men även stoppet i Suezkanalen och annat, det är nog många bäckar små.

ANNONS

Är det köparens eller säljarens marknad?

– Det kan nog vara både och. Det är klart att när vi säljer begagnat så kan vi ta mer betalt. Men sett till de långa leveranstiderna så tycker jag nog inte att det är säljarens marknad. Vi tjänar inte mer pengar. Men det finns olika perspektiv, säger Mikael Hernberger.

Tre till tolv månades leveranstid

På BMW:s avdelning på Bilia i Kungsbacka låter det ungefär likadant som hos Toyota. Det finns bilar att sälja, men leveranstiderna på nytt har dragit upp priserna på begagnat över hela skalan.

– Vi har haft dåligt med bilar i lager men det börjar bli mycket bättre. Det är inte längre som när det var som värst, säger Rolf Hackzell, försäljningsansvarig på BMW.

Han förklarar att leveranstiderna på nya bilar är väldigt olika beroende på modell.

– Det finns de som ligger ungefär som vanligt på omkring tre månader. Andra ligger på sex månaders leveranstid, och så finns det enstaka som drar iväg från åtta till tolv månader.

LÄS MER:Försiktig optimism när restriktionerna försvinner: ”Vi kör på för fullt i vår”

Samtidigt går telefonerna varma och intresset är stort. Problemet är snarare att utbudet blir begränsat och att priserna på begagnat sticker iväg.

– Orderingången är bra, och jag är övertygad om att det här vänder och bättrar sig mot årets slut, säger Rolf Hackzell.

ANNONS

Förbundet: Går tillbaka till Trump och Kina

Motorbranschens riksförbund, MRF, håller med om att det finns ett flertal skäl till att situationen ser ut som den gör, med de långa leveranstiderna som i sin tur påverkar resten av marknaden.

– Ska man ta allt från början så handlar mycket om bristen på halvledare och komponenter. Och det i sin tur går ända tillbaka till handelskriget som drogs igång mellan Trump och Kina, säger Klaus Silfvenius som är bilhandelsansvarig på förbundet.

Han förklarar att Kina, som är en av världens största tillverkare av komponenter med halvledare är i handelsblockad av USA gällande spetsteknik.

– Men det finns många orsaker. Taiwan, som är världens största tillverkare av datachip drabbades av vattenbrist, och så var de tvungna att dra ner på produktionen.

LÄS MER:Här öppnar Kungsbackas nästa restaurang: ”Hoppas vi hinner”

I korta ordalag är alltså bristen på komponenter en stor orsak. Men även stoppet i Suezkanalen har skapat en ny situation.

– Efter den händelsen så har de inte gått med fulla båtar, så det finns även ett logistiskt problem i leveranskedjan. Och här har framförallt den Europeiska marknaden tagit mycket stryk, förklarar Klaus Silfvenius.

Till detta kommer omställningen till elbilsförsäljning, och den har vi bara sett början på.

– För 4-5 år sedan stod dieselbilar för cirka 50 procent av försäljningen. I slutet av förra året var det nere på omkring 10 procent. Samtidigt utgjorde elbilar en fjärdedel av försäljningen. Så det har svängt ordentligt, säger Klaus Silfvenius.

ANNONS

Ser man någon återgång till det normala i närtid?

– I och med att handeln nu börjar anpassa takten så bör nog situationen se bättre ut mot slutet av året, säger Klaus Silfvenius.

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Kungsbacka-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.

ANNONS