Nya tågbråket fortsätter: ”Han är för dåligt påläst”

Tågbråket fortsätter. Socialdemokraterna i Falkenberg vill inte ha fler tågstopp i Åsa. Det hade dock inte försenat tågen från Falkenberg till Göteborg.
– Han är för dåligt påläst, säger Tommy Rydfeldt (L) om Per Svensson (S). Trafikverket, som slutligt bestämmer om tågplanen, är försiktigt positiva till fler tågstopp i Åsa.

ANNONS
|

Sedan Åsa station togs i bruk 2012 har den varit en succé när det gäller antalet resande. Frågan om fler tågstopp har kluvit Halland mitt itu.

LÄS MER:Öppning för Köpenhamnsresor från Åsa: ”Liten risk att förslaget stoppas”

Hallandstrafiken har beslutat att ansöka om fler tågstopp i Åsa på helgerna. Det har fått Falkenbergs socialdemokratiska kommunalråd, Per Svensson, att se rött.

I radion valde han att lika Öresundståget som ”en rälsbuss”. Ett uttalande som han fått kritik för.

– Jag menade inte så. Jag menade att om alla kommuner gör så att tåget ska stanna på alla ställen, så riskerar det att bli som en rälsbuss, säger Per Svensson.

Som första paroll har Socialdemokraterna att ”hela Falkenberg” ska leva. Gäller det bara Falkenberg?

ANNONS

– Nej, nej, nej. Hela Halland och Öresundståg ska binda samman, men det ska bara stanna på stora ställen.

Har du förståelse för att det handlar om att värna hela landsbygden?

– Nej. Regionaltåg ska bara stanna på stora orter annars tappar man hela poängen med det. Åsa är ingen egen kommun, säger Per Svensson.

Du menar att det blir förseningar om man ska stanna i Åsa. Men enligt Tommy Rydfeldt blir det inte det. Det regleras med ett stopp i Varberg. Hur ser du på det?

– Jag är inte imponerad av Tommy Rydfeldt. Han ska jobba för hela Halland, inte bara för folk som bor i Åsa.

Per Svensson (S) är kommunstyrelsens ordförande i Falkenberg.
Per Svensson (S) är kommunstyrelsens ordförande i Falkenberg. Bild: Ola Folkesson

Men hur ser du på att det inte blir förseningar?

– Ett stopp är ett stopp. Det riskerar att bli en framtida utveckling, att man ska stanna överallt, särskilt i Åsa, säger Per Svensson.

S-toppen kritiseras av partikollegan

Han får kritik från flera håll. Bland annat från partikollegan i Kungsbacka, Eva Borg.

– Vi är inte överens. Vi ska vara glada över att så många vill åka tåg från Åsa. Det är ett bekvämt och bra sätt att transportera sig på. Åka bil ska vi ju inte göra. Vi ser gärna fler stopp i Åsa. Och att likna det vid en rälsbuss... där tog han i från tårna, säger Eva Borg (S).

ANNONS

Tommy Rydfeldt är ledamot i Hallandstrafiken och har blivit det politiska ansiktet utåt för fler tågstopp i Åsa.

– Konstigt att Per Svensson inte tagit reda på att de som åker till exempel till Göteborg inte får längre resa då stoppet i Åsa regleras i Varberg. Han är för dåligt påläst, säger Tommy Rydfeldt.

Hur regleras det i Varberg?

– I dag är det ett längre stopp i Varberg. Det minskas med två minuter. Det som det tar att stanna i Åsa. Så resan Falkenberg till Göteborg, till exempel, blir samma i tid.

Tommy Rydfeldt (L) fortsätter att slåss för Åsa station.
Tommy Rydfeldt (L) fortsätter att slåss för Åsa station. Bild: Tobias Sandblom

”Typisk bypolitik”

Tommy Rydfeldt menar att det inte heller längre fram kommer att innebära några förseningar att stanna oftare i Åsa.

– Per Svensson tycks inte heller veta att det är tillfälligt för när Varbergstunneln och Västlänken är klara kring 2026, så kommer ett tredje tågsystem att köras vid sidan av SJ och Öresundstågen med stopp bland annat i Åsa och Väröbacka. För mig är detta typiskt bypolitik där han inte bryr sig om annat än vad som händer i Falkenberg, säger Tommy Rydfeldt.

LÄS MER:Ljus i tågtunneln om pandemin vänder

Mitt emellan sitter Trafikverket, som slutligt ska fatta beslut om en ny tågplan.

– I grund och botten är vi positiva till det. Det finns en ökad efterfrågan för fler resor till och från Åsa. Men jag vill inte föregripa svaren som vi ska få in från kommunerna, säger Per Joelsson, key account manager på Trafikverket.

ANNONS

Han konstaterar också att det i dagsläget inte skulle bli någon försening mellan Falkenberg och Göteborg om man stannar i Åsa.

– Samtidigt finns det ju alltid marginaler i en tidtabell. Om man nyttjar den riskerar robustheten att minska. Men vi ska titta på detta när ansökan från Hallandstrafiken kommer in. I slutet av året bör vi ha ett svar. Den nya tidtabellen för 2022 gäller från Lucia ungefär, säger Per Joelsson.

ANNONS