Nya förseningar för Onsalavägen: ”Kan fastna i en evig juridisk process”

Efter Mark- och miljööverdomstolens utslag räknar Trafikverket med minst ett års försening för nya Onsalavägen. Men opinionsgruppen ”Vi som vill ha en ny Onsalaväg” varnar för en framtid med ständiga överklaganden och tycker det är dags att börja planera för alternativa dragningar.
– Annars är risken uppenbar att detta fastnar i en evig juridisk process, säger talespersonen Peter Hermansson.

ANNONS
|

I förra veckan satte Mark- och miljööverdomstolen ner foten i den juridiska långbänken kring nya Onsalavägen. Myndigheten slog fast att Trafikverket måste ha dispens från Artskyddsförordningen för att kunna starta vägbygget. Framför allt handlar det om två fågelarter, gröngöling och mindre hackspett, som ska skyddas om vägbygget dras som planerat.

LÄS MER:Tungt bakslag för Onsalavägen – fåglarna måste skyddas från vägbygget

Dispensen från Artskyddet klubbas av länsstyrelsen och skulle innebära klartecken att gå igång med bygget. Men, beslutet skulle också öppna upp för nya överklaganden från miljö- och naturvänner, som är kritiska till vägbygget.

Annan dragning

Peter Hermansson i Onsala har i över tio år varit en av de drivande bakom Facebook-gruppen ”Vi som vill ha en ny Onsalaväg”. De har genom åren bevakat de juridiska processerna och försökt driva opinion för den nya Onsalavägen.

ANNONS

I en kommentar till Mark- och miljööverdomstolens utslag skriver Peter Hermansson och hans kollegor nu att Onsalavägen börjar närma sig vägs ände. Och de menar att det kan vara dags att parallellt börja planera för en annan dragning av vägen.

LÄS MER:Därför fälls det träd på Kyrkans ängar

– Det kan ju bli en konsekvens av det här utslaget, att Trafikverket kommer fram till att detta inte är en framkomlig väg och börjar leta efter en alternativ dragning. Men det är ju en process som kan ta ytterligare fem, tio år. Och risken är stor att en ny dragning också överklagas, säger Peter Hermansson till Kungsbacka-Posten.

Andra vill ha pengarna

Dessutom varnar väggruppen för att de runt 400 miljoner som öronmärkts för nya vägen kan brinna inne.

– Det finns ju många andra som skriker efter infrastruktursatsningar. Det kan bli så att regionen helt enkelt bestämmer sig för att lägga pengarna på något projekt där ny och säker infrastruktur uppskattas mer, säger Peter Hermansson.

LÄS MER:25 års väntetid för lägenhet i Onsala: ”Vi får samtal varje vecka”

Han påminner om att planeringen för en ny Onsalaväg började under tidigt 50-tal. Nu, 70 år senare, väntar vägen fortfarande på klartecken.

– Jag började driva opinion för en ny väg på grund av barnen, jag ville se en mer trafiksäker miljö i Onsala. Nu har barnen flyttat hemifrån för länge sedan. Det är klart man funderar på hur länge man orkar fortsätta slåss för en ny väg, säger Peter Hermansson.

ANNONS

Tungt bakslag

Lydia Lehtonen, Trafikverkets projektledare för nya Onsalavägen, medger att Mark- och miljööverdomstolens krav på dispens är ett tungt bakslag.

LÄS MER:Snart byggs 300 bostäder på Stenhuggeritomten

– Ja det är det och vi befarar så klart att detta leder till en försening av hela projektet. Nu är det en ny process att hantera som vi försöker hantera så snabbt vi kan. Vi har redan påbörjat arbetet med att ta fram en artskyddsdispens och vi hoppas att länsstyrelsen hanterar vår ansökan så fort den landar på deras bord, säger Lydia Lehtonen.

Sara Bergström, miljöspecialist på Trafikverket, fyller i:

– Länsstyrelsen är väl insatta i problematiken och Onsalavägen är ett viktigt projekt för hela regionen. Vi förväntar oss en snabb handläggning, säger hon.

Nya processer

Samtidigt vet Trafikverket att natur- och miljövänner kommer att överklaga en eventuell dispens från Artskyddet. Ärendet kommer därför med stor sannolikhet att hamna i mark- och miljödomstolen på nytt.

Det kommer ge förseningar.

– Vi räknar med en tidsåtgång på ungefär ett år för en sådan process. Det innebär en risk att byggstarten försenas till 2023, säger Lydia Lehtonen.

Däremot är det inte självklart att en dispens går att överklaga vidare, ända upp till högsta instans, Mark- och miljööverdomstolen.

– Det sker inte per automatik. Även om det nu gäller en ny praxis från EU, som gör ärendet mer komplicerat, så krävs det särskilda skäl för att Mark- och miljööverdomstolen ska ge prövningstillstånd igen. Vi hoppas att ett avgörande i mark- och miljödomstolen kommer stå sig, säger Sara Bergström.

ANNONS

Vill stoppa vägen

Aktionsgruppen Värna Onsala är en av de miljö- och naturorganisationer som under alla år överklagat planerna på en ny Onsalaväg. De vill helt stoppa den nya vägen och ser hellre en utbyggnad av den befintliga vägdragningen.

David Sjöstrand, talesman för Värna Onsala, säger till Kungsbacka-Posten att de kommer att fortsätta att följa ärendet, men att de ”idag inte kan säga att de ska överklaga beslut de ännu inte sett”.

– Men om vi kommer fram till att en myndighet ger Trafikverket en dispens som inte är förenlig med miljölagarna, då kommer vi alltid att överklaga, säger han.

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Kungsbacka-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.

ANNONS