Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/6

Ny nätbutik ska stärka Kungsbackas handel: ”Jättebra initiativ”

Pandemin är inne på sitt andra år och många butiker har det tufft. Nu erbjuder Zipadoo en näthandelsplats med flera kända Kungsbackaföretag. Initiativet presenteras som ett ytterligare sätt att handla lokalt.
– Vi hoppade på med en gång, säger Gunilla Fonell på Kahls The och kaffehandel.

LÄS MER: Kända krogkedjan vill in i nya arenahallen

En digital marknadsplats som redan är etablerad på bland annat Frölunda Torg och Borås lanseras nu i Kungsbacka. Tillsammans med Innerstaden, Kungsmässan och Aranäs har Zipadoo skapat en plattform för att främja e-handeln. På Zipadoos hemsida kan man beställa varor från de butiker och matställen som deltar i samarbetet, och få dem levererade i en samlad transport för 79 kronor. Sker beställningen före 17 på en vardag så levereras de samma dag.

– Det är ett jättebra initiativ, att konkurrera med e-handeln fast på hemmaplan. Och det kommer inte bara vara under pandemin, säger Gunilla Fonell.

Stötta den lokala handeln

– Det vi ser nu är ett långsiktigt projekt där målet är att stärka de lokala verksamheterna och bidra till en hållbar stadskärna, säger Anders Nilsson, grundare av Zipadoo.

Han säger också att detta är ett sätt att stötta den lokala handeln och målet är inte att konkurrera med de fysiska butikerna, utan tvärtom ge dem ytterligare en chans att nå kunder.

LÄS MER: Gin från Fjärås internationellt prisad – tre gånger om

De allmänna råden är att man ska undvika att besöka affärer och många butiksinnehavare ser en betydligt mindre kundtillströmning sedan restriktionerna och pandemilagen infördes. På Kungsmässan är gångarna numera relativt folktomma, och utanför varje butikslokal sitter skyltar som talar om hur många som får befinna sig i affären samtidigt.

Näsan precis ovanför vattenytan

– Vi har åkt runt och levererat saker till våra kunder senaste året, och fungerar det här samarbetet så är det ju jättebra, säger Susanne Holmgren som arbetar i klädbutiken Feminette på Kungsmässan.

Hon håller precis på att sätta sig in i systemet, men säger tycker att det är toppen att personalen nu får hjälp med leveranserna.

– Vi har näsan precis ovanför vattenytan, så vi blev glada när vi hörde om det här.

I nuläget är 14 butiker, kaféer och restauranger i Kungsbacka med i samarbetet, men fler kommer troligen ansluta sig.

LÄS MER: Tomma lokalen får nytt liv efter nästan två år

LÄS MER: Flykten från storstaden gynnar Kungsbackaföretaget

Företagen som hittills ingår i samarbetet:

Feminette

Kahls The och kaffehandel

Godisbanken

BikeYard

Hjeronymussalongen

Fot- och hälsokliniken

Kronans Fisk

Kungsblomman

Nobla

Nanjia Sushi och asiatiskt

Steinbrenner & Nyberg

Masala

Linnéa & Nello