Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Nu läggs sista handen på nya Borgmästarebron

Nya Borgmästarebron står färdig, säkrad med 2,6 kilometer betongpålar, 58 ton armeringsjärn och med en beräknad livslängd på 120 år. Och det mest dramatiska under byggtiden har varit att brottas med själva Kungsbackaån.
– Jag har aldrig sett ett vattendrag med så varierande flöde, säger Svevias platschef Erik Brunström.

Borgmästarebron stängdes i maj 2019, när det visat sig att den gamla konstruktionen drogs med sådana brister att den riskerade att rasa.

Då hade den gamla betongbron burit Kungsbackabor över ån sedan 50-talet. Efter en omfattande tillståndsprocess och upphandling fick statliga Svevia kontraktet att bygga ersättningsbron. Arbetet inleddes i maj förra året. I dagarna läggs de sista detaljerna på plats och invigningen planeras till den 21 maj.

Erik Brunström är Svevias platschef på bygget och han kan nöjt konstatera att det mesta gått helt enligt plan.

– Vi har haft en fantastisk tur med vädret. Det har ju varit en anläggarvinter, med väldigt lite köldnätter och det har ju varit bra för oss som jobbar. Till exempel göt vi betong i februari och det hör inte till vanligheterna, säger han.

River, pålar och gjuter

Och det kan låta enkelt när Eric Brunström förklarar hur man bygger en ny bro.

Ungefär så här går det till: Först river man bort den gamla betongbron och sedan sätter man spont i ån, som stänger ute Kungsbackaåns vattenflöde, så att det blir en ”gjutlåda” på varje sida.

Därefter fortsätter man att riva brostöden, drar upp de gamla träpålarna som stabiliserat marken och slår ner nya betongpålar, för den nya bron.

Därefter gjuter man de nya fundamenten, alltså brons fästen i landbacken och efter det bygger man en formställning på pålar i vattnet.

Där lägger man i 58 ton armeringsjärn och häller på betong så det blir en bro.

Det ska tilläggas att ovanstående kräver både tunga maskiner, ett dussin anställda och långa arbetsdagar.

Många nyfikna

Brobygget har varit en snackis i stadskärnan och många Kungsbackabor har både haft åsikter och på plats följt hur arbetet fortgår.

– Det är ju många som stannar och tittar, och framför allt formställningen som stått på pålar i vattnet har ju synts väldigt mycket, säger Erik Brunström.

Och även om själva arbetet flutit på som det ska så har allt inte varit enkelt.

– Just här är det väldigt dåliga markförhållanden, med mycket lera, så själva grundläggningen var nog det mest avancerade vi gjorde. Bron i sig var inte lika komplicerad, vi på Svevia har ju byggt broar i många år.

Varierande vattenflöde

Däremot har lilla Kungsbackaån bitit ifrån. I höstas kom ett mäktigt högvatten som snart steg in i de torrlagda gjutlådorna.

– Då var det bara att vänta på att vattenflödet skulle sjunka undan, sedan fick vi gå in och pumpa bort vattnet och tvätta rent betongen vi redan gjutit. Jag visste att Kungsbackaåns flöde kunde stiga och sjunka, men inte att det handlade om så stora variationer, säger Erik Brunström.

På köpet har brobygget bidragit till att rensa åbotten. För det är ett och annat som dumpats från bron genom åren och som sedan blivit kvar på botten.

– Ja, under arbetet här har vi plockat upp säkert 40 cyklar, en moped och gamla kundvagnar ur ån. Nu lägger vi tillbaka och fyller igen med fin sten som skapar bättre förhållanden för fiskarna i ån, säger Brunström.

Inga urtidsfiskar

Innan bygget startade satte Länsstyrelsen hårda miljövillkor för att skydda den rödlistade och utrotningshotade urfisken Havsnejonöga, som finns i Kungsbackaån. Men av dessa har inte synts ett spår, berättar Erik Brunström.

– Vi hade en expert här som elfiskade efter dem innan vi satte sponten, men han såg inte så mycket som en fena. De kanske finns längre nerströms, där vattenflödet är lite lugnare, säger han.

De sista delarna av arbetet med nya Borgmästarebron är att lägga kullersten och ny körbana uppe på själva bron. Arbetet pågår fram tills den 16 maj, då bron ska vara klar enligt kontraktet.

LÄS OCKSÅ: Bilfri Borgmästarebro splittrar makthavarna: ”En komplex fråga”

LÄS OCKSÅ: Nu inventeras urtidsfisken havsnejonöga – kan vara borta från Rolfsån: ”Oroande”

LÄS OCKSÅ: Tuff teknisk utmaning att bygga nya Borgmästarebron – urtidsfisken måste skyddas

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Kungsbacka-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.

Glöm inte att ladda ner vår nyhetsapp till din mobil: 

1. Sök på Kungsbacka-Posten i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm i mobilen bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.