Mats från Onsala bjuder Draknästet på havretärningar: ”Vill gärna till Frankrike”

Mats Ståhlberg från Onsala vill nå ut med sina nyttiga bakverk. Han medverkar på torsdag i SVT-programmet Draknästet, där han bjuder på havretärningar och hoppas på finansiellt stöd. En utmaning – minst sagt.
– Det är inte varje dag du pratar inför fem miljardärer och försöker sälja in dig själv, säger Mats inför premiären.

ANNONS
|

Draknästet är ett program där förväntansfulla entreprenörer eller uppfinnare får chansen att presentera sin affärsidé och produkt för fem ekonomiskt starka affärsmän.

Entreprenören kan bli rejält grillad av de skeptiska drakarna, som kräver detaljerade svar på hur bruttomarginalen förväntas bli, och hur stor vinstprocent produkten kan ge.

Dadlar som sötningsmedel

På torsdag är det Mats Ståhlbergs tur att stå rak i ryggen framför finansiärerna och pitcha sin idé om hälsosamma och allergenfria fikabröd. Produkten han ska presentera är sina havretärningar, som tillverkas i en lokal i Hede industriområde. Tärningarna är formade som kuber, för att sticka ut, och gjorda av rent havre utan spår av gluten.

ANNONS

– De är en förbättrad variant av kokosboll, utan palmolja. I stället för socker är de sötade med dadlar. Vi pressar ut dem som tärningar och täcker med choklad och packar. Vi behöver inga ugnar, ingen kyl, ingen frys, säger Mats.

Gillar tv-programmet

Mats berättar att han var förberedd inför mötet med drakarna i Draknästet. Anledningen till att han sökte var nämligen att han själv uppskattar programmet, både den svenska varianten, och den engelska förlagan.

– Jag tycker det är spännande att titta på, folk blottar sig verkligen. Och så såg jag en annons och jag var väl spontan den dagen och ansökte. Sedan vill de ha väldigt mycket information om företaget, och jag kom vidare till Stockholm.

Hur det gick där får Mats Ståhlberg inte avslöja, men han valde att gå på humor och klädde sig i en lila tröja med texten ”dragontamer”, alltså draktämjare, på bröstet.

– Det var en rolig erfarenhet, men det blev en tuff dag. Jag var där med min sambo vid lunch, och min pitch var klockan 17. Allt är otroligt konfidentiellt innan. Ingen drake fick se en före inspelningen, så när vi skulle ner och äta så ringde de så att ingen drake skulle komma in i hissen. Allt är extremt hemligt. Men de var trevliga och proffsiga i tv-produktionen. Det är ett minne för livet.

ANNONS

Vill ha ekonomiskt stöd

Mats Ståhlbergs mål med sin medverkan är främst att få ekonomisk hjälp. Han har gedigen kunskap om just sin bransch, efter att ha drivit ett företag med glutenfria produkter i Partille i ungefär 20 år. Det sålde han för två år sedan för att trappa ner på arbetsbördan och jobba närmare hemmet i Onsala.

– Jag har jobbat med livsmedel sedan 1995, så jag har ganska mycket erfarenhet. Men om du vill expandera är det en trygghet att ha en finansiär. Jag startade företaget 2020 och då låg omsättningen på en dryg miljon, nu ligger vi på fem miljoner. Jag vill komma upp till 30-50 miljoner och inköp, mässor, reklam med mera kostar.

Hur går det ihop att trappa ner, samtidigt som du expanderar?

– Dels ligger Hede närmare mitt hem än vad Partille gör. Dels är det lättare i och med att vi har ett fåtal produkter, och behöver inte 100 olika råvaror. Det är inte så mycket mer jobb att leverera 30 pallar än 30 paket, vi vill ha större kunder. Nu levererar vi till Danmark, Norge och Finland, men jag vill gärna till Tyskland och Frankrike också, säger Mats Ståhlberg.

LÄS MER:Nya förskolan i Frillesås först ut i Sverige

LÄS MER:Anrika familjeföretaget KE:s bussar i Fjärås fyller 100 år

LÄS MER:Fjäråsföretaget Hot screen bävar inför vinterns elpriser: ”Bara att göra matten”

ANNONS