Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Lena Wermström är ordförande i Majblomman Kungsbacka och glädjer sig över att insamlingen återupptagits.  Bild: Mia Sandblom
Lena Wermström är ordförande i Majblomman Kungsbacka och glädjer sig över att insamlingen återupptagits. Bild: Mia Sandblom

Majblomman tillbaka efter coronapaus: ”Allt var väldigt osäkert”

Förra årets försäljning av Majblomman ställdes in på grund av pandemin. I år är man tillbaka med dubbel kraft. Både digitala och fysiska blommor erbjuds.
– Jag har ingen aning om hur det kommer gå, men det är väldigt kul att vara igång igen, säger Lena Wermström, ordförande i Majblomman Kungsbacka.

Majblomman-försäljningen kom av sig vid coronautbrottet förra våren. De lysande rosa blommorna var redan packade när allt ställdes in.

– Allt avbröts i sista stund, och allt var väldigt osäkert, säger Lena Wermström.

LÄS MER: Ett år utan publik – tufft läge för kulturen i Kungsbacka

Men nu nalkas en ny vår, och även om ingenting är som vanligt så ska de små ceriserosa blommorna från förra året äntligen säljas från och med 15 april. Majblommans riksförbund har löst säkerhetsfrågan genom att låta de unga försäljarna registrera en webshop till sina varor. Webshopen öppnas i Majblommans app. På så sätt ska försäljningen kunna ske utan fysisk kontakt och risk för smitta. De barn och unga som säljer Majblomman ansvarar för att göra reklam för sin webshop och på så sätt nå ut till kunderna.

Den rosa blomman från förra året går att beställa hem i fysisk form via nätet. Dessutom finns det för första gången även en virtuell blomma, som är zebrarandig och som säljs digitalt genom insamlingar startade av vuxna och företag.

LÄS MER: Smörrebrödskafé till Innerstaden: ”Det blir wienerbröd och danska kakor”

Förra årets uteblivna inkomster drabbade barn vars familj ansökt om ekonomiskt stöd. Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve är därför positiv till att försäljningen i år är bredare än någonsin.

– I år är det viktigare än någonsin att köpa majblommor och samtidigt har det aldrig varit så enkelt att delta. Barn och unga står som vanligt i centrum och säljer 2020 års fysiska blomma via individuella webbutiker. 2021 års blomma säljs digitalt av privatpersoner och företag som vill starta egna insamlingar för majblomman, säger hon i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Liam från Fjärås i fokus i nya barnsuccén