Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

När Borgmästarebron stängdes av 2019 ökade trängseln i trafiken. Nu lovar Moderaterna omfattande satsningar på vägnätet i centrum. ”Viktigt vi är tydliga med vad vi vill”, säger kommunstyrelsens ordförande Lisa Andersson (M).  Bild: Mats H Ljungqvist
När Borgmästarebron stängdes av 2019 ökade trängseln i trafiken. Nu lovar Moderaterna omfattande satsningar på vägnätet i centrum. ”Viktigt vi är tydliga med vad vi vill”, säger kommunstyrelsens ordförande Lisa Andersson (M). Bild: Mats H Ljungqvist

M-utspel om trafiken: ”Vi satsar på vägarna i stadskärnan”

Moderaterna pressas av debatten kring de ständiga bilköerna i stadskärnan. Nu gör tre tunga M-namn ett gemensamt utspel där de lovar stora satsningar på vägnätet, bland annat med att utreda Hede Ringled, den omstridda förbifarten runt centrum.
– Viktigt att vi politiker är tydliga, säger kommunstyrelsens ordförande Lisa Andersson, som är en av de tre undertecknarna.

LÄS MER: Moderaterna: Tydligt att det behövs fler vägalternativ i Kungsbacka

Efter Borgmästarebrons avstängning våren 2019 blev det tydligt att kapaciteten i stadskärnans vägnät är ansträngd. Köer blev vardagsmat, när kollektivtrafik och pendlarbilister samtidigt skulle genom centrum under rusningstimmarna. Problemen blev knappast mindre när Trafikverket stängde Varla-påfarten till E6 söderut för renovering. Plötsligt var alla trafikanter som skulle ut på E6 tvungna att köra genom centrala Kungsbacka. Köerna blev massiva och kritiken mot Kungsbackas styrande har varit hård och handlat om att ”politikerna bara släpper fram nya bostadsområden, utan att bygga ut vägarna”.

Nu gör tre toppmoderater ett gemensamt utspel och lovar i en debattartikel flera tunga satsningar på trafiken i stadskärnan de kommande åren. De medger att det periodvis varit ”trafikkaos i staden och det syns tydligt att det behövs fler vägalternativ och smidigare lösningar”, skriver kommunstyrelsens ordförande Lisa Andersson, som undertecknat tillsammans med Emanuel Forsell, partiets gruppledare i fullmäktige och vice gruppledaren Axel Storckenfeldt.

Öppnar för Hede Ringled

De tre toppmoderaterna slår fast att Kungsbacka behöver trafiksatsningar på både Varbergsvägen och Inlagsvägen, fler tvärkopplingar genom stadskärnan och ökad kapacitet vid in- och utfarterna till centrum. Men de vill också ha en satsning på den så kallade Hedeleden ”för att få en ringled”. Det betyder att de öppnar upp de nästan 30 år planerna på en Hede ringled, en ny väg som dras från Varbergsvägen, genom Fors, över Forsgården och ner till Hede pendelstation.

Hede Ringled har skissats sedan tidigt 90-tal, för att leda bort trafik genom stadskärnan. I kommunens planering syns den som den röda sträckningen genom Forsområdet, över golfbanan och ner till Hede station. Bild: Mats H Ljungqvist
Hede Ringled har skissats sedan tidigt 90-tal, för att leda bort trafik genom stadskärnan. I kommunens planering syns den som den röda sträckningen genom Forsområdet, över golfbanan och ner till Hede station. Bild: Mats H Ljungqvist

Förslaget har varit omstritt av flera skäl. Ett är att den i så fall ska dras rakt genom Forsgårdens golfbana. Ett annat är att den ibland kallas för ”en otidsenlig satsning på bilberoende”.

LÄS MER: Erik Myrin såg olyckan från sitt kontorsfönster: ”Trodde att något sprängdes”

Lisa Andersson tvekar inte om att Hede Ringled fortfarande är ett högst verkligt alternativ att utreda.

– Hede ringled har ju funnits med i alla år som ett alternativ. Alla som ska från Varbergsvägen och till Hede kanske inte ska behöva åka genom staden. Nu pågår en förstudie och då är det viktigt att vi politiker är tydliga med vad vi vill, säger Lisa Andersson.

Behöver vara långsiktiga

Hon medger att det senaste halvårets debatt om trafikinfarkter och ständiga köer har nått in i stadshuset.

– Förr var det ofta trångt i trafiken, men vi har ju sett efter avstängningarna av Borgmästarebron och E6-påfarten att det stoppat upp flödet totalt. Nu är det också mer aktuellt att ta ett helhetsgrepp om de här frågorna. I takt med att vi bygger ut så mycket bostäder så behöver vi långsiktighet med trafiklösningarna, säger Lisa Andersson.

LÄS MER: Fjäråsfamiljen blev rikskänd för sin selfieruta i rapsfältet: ”Bara roligt”

Den långsiktigheten handlar framför allt om att bygga in trafiksatsningarna i den fördjupade översiktsplan som snart ska klubbas politiskt.

Kräver modern planering

Men alla är inte lika roade av de moderata trafiklöftena.

– Lösningen är inte alltid att bygga ut mer vägar. Bygger man mer bilvägar så får man bara mer biltrafik. Det Kungsbacka behöver är mer modern och tidsenlig vägplanering, som tar större hänsyn till gång- och cykeltrafik och till kollektivtrafiken, säger Maria Losman, Miljöpartiets gruppledare i fullmäktige.

Maria Losman (MP) Bild: Mats H Ljungqvist
Maria Losman (MP) Bild: Mats H Ljungqvist

Och planerna på att blåsa liv i tankarna på en Hede Ringled, för att avlasta trafiken genom stadskärnan, kallar hon ”den där gamla trasan”.

– Ja, det där med ringleder är en väldigt otidsenlig trafikplanering, som utgår från att alla alltid ska ta bilen. Jag tror att många Kungsbackabor hellre skulle se en trafikplanering som tar större hänsyn till både miljön och klimatet, inte minst nu när vi dagligen ser konsekvenserna av bristerna i klimatpolitiken, säger Maria Losman.

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Kungsbacka-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.