Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/9

Kungsmässan efter pandemiåret: ”Ser ljuset i tunneln”

Efter ett tungt år med nyinvigning mitt i pandemin ser man från Kungsmässans håll ljuset i tunneln. Centrumledningens Daniel Peterson bjuder på en rundtur och berättar om nya butiker som flyttar in.
– Det händer mycket just nu, vi har flera avtal på gång.

En bit innanför entré två, ingången vid Ica Kvantum, har man bakom en avspärrning börjat plocka upp några av de vita, blanka golvplattor som placerades där så sent som för ett och ett halvt år sedan. Det var alldeles innan den första etappen av utbyggnaden invigdes, på Black Friday, 27 november 2019. Då visste ingen att det nya virus som börjat sprida sig på andra sidan jorden snart skulle ställa världsekonomin på ända och att många företag bara ett år senare skulle ha tvingats lägga ner. Men nu lyfts alltså golvet upp för att dra in vatten och avlopp till en ny verksamhet som vågar satsa på Kungsbacka.

– Vi är vana vid förändringar, det sker hela tiden, kommenterar Daniel Peterson processen.

Juicebar på gång

Det är Naked Juicebar som i höst öppnar en bar med sittplatser utanför Rituals och Blomlandet. Alldeles bredvid håller klädbutiken Blank The Hub på att avveckla.

– Det var en popup-butik. Vi har ett nytt företag på gång till den lokalen. Jag kan inte säga vilket, men det är heminredning, så mycket kan jag avslöja.

LÄS MER: Hon öppnar kafé med tokiga tårtor i Kungsbacka

Barnklädesbutik och större mataffär

Mer detaljerad är han utanför Ica Kvantum. Han beskriver en dominoeffekt, där avtal på avtal senaste dagarna har klaffat. Det började tyvärr med att inredningsbutiken Dimoda lades ner, efter många trogna år i köpcentret. I den lokalen kommer Kappahls eget barnklädesmärke Newbie få en egen butik. Kappahl stannar delvis kvar, men drar sig alltså delvis söderut. Delar av deras befintliga lokaler tas nämligen över av Ica. Satsningen på saluhallen, som pågått i ungefär två år, fortsätter.

– De behöver mer yta till saluhallen, och nu finns möjligheterna, säger Daniel Peterson.

Mittemot Kappahl har Specsavers precis öppnat, och konkurrenten Synoptik har byggt ut. Entréerna kantas av ballonger och Daniel Peterson bekräftar att känslan just nu är positiv.

LÄS MER: Efter tuffa pandemiåret – nu ser Michael ljusningen för biografen

Siffrorna har vänt

– Vi har fortfarande svårt att mäta oss mot 2019 års siffror, men aprils besökssiffror var de första positiva på ett år, med 1,7 procent upp, men nu i maj låg faktiskt ökningen på hela 20 procent mot samma månad förra året. Det ska bli väldigt intressant att se hur det går i juni.

Ett normalt år har Kungsmässan ungefär fem miljoner besökare. Dessa siffror har legat ganska stilla sedan 2016, fram till förra året, då man tappade ungefär 30 procent. Till en början var det uppmaningar om att hålla avstånd och undvika onödig trängsel som höll besökande borta. Sedan 10 januari i år gäller dessutom pandemilagen. Den innebär att det ska finnas minst tio kvadratmeter butiksyta per kund. Dessa restriktioner gäller fortfarande, och Kungsmässans ledning har inte mer information än gemene man.

– Vi följer presskonferenserna och det som står i tidningarna noggrant. Sedan pandemin började har nästan all vår energi lagts på besöksantal, öppettider och säkerhetsrutiner. Det ska bli väldigt kul att kunna arbeta mer med strategisk utveckling. Vilket innehåll ska vi satsa på? Hur blir framtiden?

Flera restauranger i tillbyggnaden

Den senaste lättnaden som infördes 1 juni innebar en stor skillnad för de restauranger och kaféer som finns på varuhuset.

– Nu får fyra personer sitta vid samma bord och äta, i stället för en, som det var när det var som strängast, säger Daniel.

Det är glada nyheter för matställena i den nya tillbyggnaden. Senaste tillskottet är restaurangen Masala som ligger alldeles vid den nya, stora ingången. Där ligger den indiska krogen ganska ensam än så länge. Fortfarande pågår förhandlingar med hyresgäster som eventuellt ska inta den största lokalen, precis bredvid den maffiga spiraltrappan i kopparfärg. Den tomma lokalen omfattar cirka 2 000 kvadratmeter, fördelat på två våningar.

LÄS MER: Second hand i finrummet – Stadsmissionen tar plats på Kungsmässan

Vissa av nyetableringarna i området klarade inte den tuffa starten. En frisörsalong och en godisbutik har redan lagts ner.

– Vissa branscher har drabbats hårdare än andra. Skönhetsbranschen har haft det svårt, på grund av avståndsregleringar. Jag hoppas att det vänder och jag tror det gör det så fort folk börjar känna sig trygga, säger Daniel Peterson.

Intersport tillbaka

Utöver den indiska restaurangen har elektronikaffären Euronics och lågpriskedjan Normal precis slagit upp dörrarna. En ny godisbutik med ekologisk inriktning öppnade relativt nyligen på övervåningen, men fortfarande står två lokaler tomma mellan Kids Brand Store och klassikern Intersport, som nu återkommit till Kungsmässan efter många år.

– Sport, fritid och heminredning har varit de som haft det lite mindre svårt senaste året. Troligtvis för att man varit hemma och utomhus i större utsträckning.

LÄS MER: Ny nätbutik ska stärka Kungsbackas handel: ”Jättebra initiativ”

Daniel följer med ett helt varv och berättar om planerna. När smittspridningen gått ner kommer eventen återupptas, och soffgrupperna plockas fram. Underklädesbutiken Triumph har lagt ner, och lokalerna är lediga. Stället där klädaffären Melrose låg står också tom, men runt restaurangerna Linnéas och Nello är mycket sig likt. Tooty tårtas rosa kafé har öppnat och Indiska har flyttat, nu ligger The Flying Tiger på samma plats. Bredvid öppnade JK Beauty för ett tag sedan.

– Vi har länge letat med ljus och lykta efter en bra nagelsalong och vi är väldigt glada att det blev JK Beauty som har en snyggt koncept, säger Daniel.

Biografen mixar upplevelsen

Tre personer arbetar med att skriva avtal med Kungsmässans hyresgäster, men de är ännu fler som hjälps åt att leta efter nya affärskoncept. Det brukar vara glada miner på jobbet när ett nytt kontrakt är signerat.

– Ja, ännu mer nu än tidigare. Vi jobbar hårt och letar aktivt. Man kan inte sitta och vänta på att rätt person ska höra av sig.

Att biografen har öppnat på köpcentret är en ny satsning som eventuellt kan leda till att folk stannar för att shoppa och äta i samband med biobesök.

LÄS MER: Dogman öppnar i Borgås – "Vi går mot strömmen och satsar på möten i fysiska butiker"

– Vi vill ju erbjuda en mix av upplevelse och traditionell handel. Här är vi i en utvecklingsfas. Vi tror på fysisk handel, men samarbetar gärna med Zipadoo till exempel.

Det är ett e-handelkoncept som utgår från fysiska butiker, och som flera av Kungsmässans affärer nyligen knutit sig till.

– Pandemin har gjort att vi tvingats hitta lösningar, och vi har aldrig varit mer kreativa. Många av våra butiker har haft det extremt tufft, men vi tror det vänder nu. Vi ångrar inte tillbyggnaden, vi gör oss redo för att folk kommer tillbaka, säger Daniel Peterson.

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Kungsbacka-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.