Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

Kungsbackaungdomarna blev årets marknadsförare

Under tisdagen gick UF-galan av stapeln i Halland, där unga företagare tävlade om vinster i flera kategorier. Ett UF-företag från Kungsbacka tog sig hela vägen, högst upp på prispallen.
– Det är givetvis stort, det känns kul att bli uppmärksammade, säger företagsledaren Eric Hermansson.

LÄS MER: Tre spännande företag etablerar sig i nya kvarteret

Deras företag, Shiny screen UF startades upp i augusti av Eric Hermansson, Jesper Hede, Noel Schreiber och Viktoria Eknefelt. Alla går sista året på ekonomiprogrammet på Elof Lindälv och kände varandra lite grann innan de började jobba tillsammans. Eric Hermansson uppskattar att de lagt ungefär 3-4 timmar i veckan utöver skoltid på sitt företag. Nu har allt slit lönat sig. Under tisdagen tog de hem priset som årets marknadsförare på UF-galan.

– Det var såklart lite överraskande men vi tvivlade aldrig på vår idé. Men det var tre företag som var nominerade, alla väldigt duktiga så det var hård konkurrens. Det är väldigt roligt att bli uppmärksammade för vårt hårda arbete. Och att andra ser det, säger Eric Hermansson.

De sökte in för flera kategorier på UF-galan och var även nominerade till Årets säljare där Eric kom på en andra plats.

UF som står för Ung Företagsamhet har funnits sedan 80-talet och där får unga träna på entreprenörskap, att driva eget företag med allt vad det innebär. Och det har funnits en del utmaningar.

– Sena leveranser och att vi inte kunnat då göra förbeställningar har varit utmanande. Det har varit en berg- och dalbana av känslor, ena dagen mår man skitdåligt, andra dagen är det bättre, säger han.

De andra håller med Eric.

– Ja det har varit en del svårigheter, speciellt i och med pandemin. Det var också svårt i början när man skulle komma igång, att knyta kontakter, säger Jesper Hede.

Deras företag säljer skräddarsydda rengöringspaket till datorer och mobiler. Idén till företaget föddes lite tack vare pandemin.

– Vi vill anpassa oss i tiden och då kom idén till oss som en raket. Rengöring var i fokus och då tänkte vi detta måste vi göra något åt. Vi vill ha kvalité och hållbarhet så exempelvis är rengöringsburkarna i återvunnen plast och mikrofiberdukarna kan man tvätta och återanvända, säger Eric Hermansson.

Kunder från Stockholm till Halmstad

De har lyckats få kunder från Stockholm ända ner till Halmstad.

– Vi har lyckats jobba upp ett bra säljmejl och en bra strategi. Sen får man räkna med en del nej men det är alltid någon som tackar ja, säger Viktoria Eknefelt som varit säljansvarig.

LÄS MER: Kommunens största privata arbetsgivare har haft ett hektiskt år

Alla fyra har andra saker vid sidan av företaget, förutom att de också läser sista året på gymnasiet. Och det är speciellt att jobba tillsammans intensivt under en längre tid.

– Vi har gjort olika samarbetsövningar och tagit hjälp av aktivitetsledaren på skolan. Det är viktigt att göra andra saker tillsammans än bara jobb, så vi har till exempel spelat frisbeegolf, gått promenader och fikat. Men det är en utmaning i pandemin, både att jobba på distans och lära känna varandra när man ändå ska driva ett företag tillsammans.

Framtiden för företaget är i dagsläget lite oklart och de vet inte än vad de ska hitta på för de 10 000 kronor som var prispengarna.

– Vi får se hur det blir, det är någonting vi pratar om just nu. Oavsett så har vi alla lärt oss väldigt mycket, skaffat kontakter och meriter som vi kommer kunna ha användning för i framtiden när vi söker jobb, säger Eric Hermansson.

– Pengarna kommer vi försöka på något sätt använda till att ge tillbaka till lokalsamhället, men vi vet inte riktigt än hur vi ska använda de, säger Noel Schreiber.

Här är Kungsbackas UF-företag på prispallen

Årets marknadsförare

Vinnare: Shiny Screen UF, Elof Lindälvsgymnasieskola, Kungsbacka

Vinst 10 000 kr

Motivering: ”I mycket hård konkurrens har de här ambitiösa och kreativa unga företagarna haft en röd tråd genom hela sin marknadsföring. Med humor vågar de sticka ut och vara annorlunda för att nå ut till sina kunder och bli ihågkomna. Och i dessa pandemitider har de arbetat hårt med att kommunicera och anpassa sig digitalt med en produkt som ligger helt rätt i tiden. De har dessutom lyckats komma på ett strålande företagsnamn med en stilren och anpassad logga.”

Årets UF-företag

Andraplats DatorExperten UF, Aranäsgymnasiet, Kungsbacka

Årets ekologiskt hållbara UF-företag

Andraplats: Pilsnerbollen UF, Elof Lindälvsgymnasieskola, Kungsbacka

Årets hantverkare:

Andraplats: Surfvagn UF, Elof Lindälvsgymnasieskola, Kungsbacka

DatorExperten UF, Aranäsgymnasiet, Kungsbacka

PlayEasy UF, Aranäsgymnasiet, Kungsbacka

Årets socialt hållbara UF-företag

Andraplats: Chans till dans UF, Aranäsgymnasiet, Kungsbacka

Årets säljare

Andraplats: Eric Hermansson, Shiny Screen UF, Elof Lindälvsgymnasieskola, Kungsbacka

Årets tjänst

Andraplats: Chans till dans UF, Aranäsgymnasiet, Kungsbacka

Årets vara

Andraplats: Grabbarna Gröt UF, Aranäsgymnasiet, Kungsbacka