Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

Kungsbacka vinner pris i både fulast och finast byggnad

Arkitektupproret har genom sin årliga tävling röstat fram Sveriges fulaste och finaste byggnader och Kungsbacka kammade hem pris i båda kategorierna. Badhuset hamnade på en fjärdeplats i klassen fulaste byggnader.
– Det känns ju lite snopet att missa pallplats, men nästa gång kanske, säger Axel Robach, arkitekt på We Group.

Förra veckan gick Arkitekturupprorets femte omgång av tävlingen ”Sveriges nya arkitekturpris” av stapeln. Sveriges fulaste och vackraste nyproduktioner presenterades.

Tävlingen avgjordes digitalt, på sociala medier, där de fick in lite över 12 000 röster. Kungsbackas badhus, som även var med och tävlade i Sveriges fulaste byggnad förra året, nominerades igen och hamnade på en fjärdeplats, på 777 röster.

– Vi är jättenöjda och vi är nöjda med anläggningen. Det var lite synd att vi var så nära en pallplats bara, men det är bara att gratulera Gert och White som kom före oss, vi unnar dem det, säger Axel Robach, handläggande arkitekt på We Group.

Wingårdh arkitekter tog hem första- och tredjeplatsen och White arkitekter andraplatsen i Sveriges fulaste byggnader och gjorde att Kungsbacka badhus hamnade utanför prispallen, med 145 röster för lite.

Anser du som arkitekt att Arkitekturupproret är en vedertagen tävling?

– Det kan inte jag bedöma. För oss är det inte riktigt så vi jobbar med fult och snyggt, vi försöker skapa bra miljöer utifrån de förutsättningar vi har. Men det är bra att tävlingen finns, vi pratar ganska lite estetik, det är viktigt hur våra miljöer gestaltas efter hur vi vill att våra liv ska vara, säger Axel Robach.

Men tycker du att badhuset förtjänar att bli kallat en av Sveriges fulaste byggnader? Tycker du det är fult?

– Det blir kanske lite ytligt och förenklat. Det handlar om mer än så, vi jobbar både inifrån och ut försöker se till samspelet mellan dessa. Vi tycker det är en fantastisk anläggning som är till för alla i Kungsbacka och som skapar spännande upplevelser för de som bor här, säger Axel Robach.

Cornelia Hamberg och Sofia Riquelme och i bakgrunden ser man Kungsbacka badhus.
Cornelia Hamberg och Sofia Riquelme tycker inte badhuset är fint, de tycker det borde ha varit lite finare kakel och ljusare. Bild: Ellinor Svensson

Utanför Aranäsgymnasiet står Cornelia Hamberg och Sofia Riquelme. Bakom den nya sporthallen kan man skymta Kungsbackas badhus.

– Jag tycker det ser ut lite som Minecraft. Jag tycker inte det är så fint, det ser tragiskt tråkigt ut, säger Cornelia Hamberg.

– Det är finare där inne, men det borde vara mer rutschkanor och det kunde kanske vara lite finare kakel på utsidan, säger Sofia Riquelme.

”Ser ut som Östtyskland”

Två andra som passerar förbi tycker att om man kommer från ena hållet ser det okej ut men andra sidan mot ishallen ser ut som Östtyskland.

– Det är väldigt fult, kunde varit lite mer färg än bara grått och brunt. Kakelplattorna är ju i färg men det känns lite som det var det som de fått över, säger en av männen som vill vara anonym.

Pris för vackert nybygge

Men Kungsbacka prisas även för vackraste byggnaden, där en jämn kamp utspelade sig mellan Sundsvall och Kungsbacka och endast 120 röster skiljde de bägge åt. Det blev kvarteret Glädjen av arkitekten Brunnberg & Forshed som tog hem en andraplats bland finaste nyproduktion i landet.

– Jag tycker det är fint, säger Julia Lindberg Rosén, 7.

De spelar pokémon och har precis fångat en shiny (ovanlig) Wingull. Lillebror Carl och mamma Sandy håller med.

– Det är väldigt fint och livar upp innerstan lite. Det finns många hus här som är lite nedgångna så det är kul att det satsas mycket på innerstan nu och bra med nytänk också, säger Sandy Lindberg.

Julia och Carl Lindberg-Rosén, 7 och 6 år gamla med mamma Sandy Lindberg framför huset som hamnade på andraplats i klassen om finaste nyproduktionen i landet.
Julia och Carl Lindberg Rosén, 7 och 6 år gamla med mamma Sandy Lindberg framför huset som hamnade på andraplats i finaste nyproduktionen i landet. Bild: Ellinor Svensson