Brev från kronofogden
Långa väntetider på att få skuldrådgivning kan leda till att skulderna växer och fler hamnar hos kronofogden. Bild: Arkivfoto

Kungsbacka sämst i Sverige – lång kö till skuldrådgivning

I början av 2021 var det 28 veckors väntetid hos Kungsbacka kommun om du sökte hjälp för dina skulder. Kungsbacka är den enda kommun som får underkänt i Halland och hamnar i botten i hela Sverige. Men man har på kort tid fått ner den långa väntetiden något.
– Vi är glada för det och vi jobbar för att nå rekommendationen på fyra veckor, säger Anna Björnör, ekonomisk rådgivare i kommunen.

ANNONS
LocationKungsbacka||

Det är sällan Kungsbacka är vare sig sämst eller bäst i undersökningar.

Men nu är vi sämst i Sverige.

I Konsumentverkets kartläggning ”Budget och skuldrådgivning 2021” jämförs kommunernas väntetider för skuldrådgivning. Kungsbacka hamnar långt efter de andra halländska kommunerna – men också längst ner i botten av Sveriges alla 290 kommuner.

I Kungsbacka fick man i början av året vänta 28 veckor för ett första skuldrådgivningssamtal. Det är långt i från det som Konsumentverket rekommenderar. Myndigheten, som fungerar som vägledning för kommunerna, rekommenderar att väntetiden ska vara som längst fyra veckor.

– Det är underkänt. Det är ganska långt i från fyra veckor skulle jag säga. Varför vi rekommenderar den tiden är därför att det kan få väldigt stora konsekvenser om man inte får hjälp i tid, säger Margareta Lindberg, utredare på Konsumentverket.

ANNONS

Coronapandemin kan göra fler skuldsatta

Hon menar att om en person befinner sig i en ekonomisk situation som man behöver hjälp att ta sig ur, så kan det snabbt gå utför. Och Konsumentverket gör den här kartläggningen för att se hur det ser ut i kommunerna, det ska vara lika oavsett vilken kommun man bor i.

– Ja, men till exempel om du är med om en snabb separation och behöver hjälp. Det kan hända så otroligt mycket på kort tid med ekonomin. Hamnar du hos Kronofogden så går det snabbt därefter och därför måste kommunerna agera snabbt.

Margareta Lindberg tror att vi kan komma att se större konsekvenser framöver av coronapandemin, att det kan leda till att fler hamnar i skulder. Det är också en viktig aspekt som kommunerna måste ta hänsyn till när det kommer till skuldrådgivning.

Anna Björnör och Anette Sternéus
De ekonomiska rådgivarna Anna Björnör och Anette Sternéus har fått personaltillökning för att få hjälp med den långa kön. Bild: Ciprian Gorga/Kungsbacka kommun

Redan minskat kötiden med tre månader

Efter att Konsumentverket gjorde sin kartläggning under januari-februari i år beslutade kommunen att anställa två personer på heltid till årsskiftet.

– En började i mars och en börjar till sommaren. Vi har redan minskat våran kö, från 100 personer till 60, och väntetiden är numera fyra månader i stället för sju månader. Det är så skönt att vi bara kan koncentrera oss på att beta av kön, säger Anna Björnör, ekonomisk rådgivare på kommunen.

ANNONS

Personen som började i mars betar mest av kön så att Anna Björnör och Anette Sternéus, de två handläggarna som haft hand om allting innan, kan fokusera på att få klart pågående ärenden de har. Anna berättar att det varit stort inflöde av personer som söker hjälp, under flera års tid, och att de innan dess jobbat långt över sin förmåga.

– Men man tänker framför allt på de som står i kö och har lån som man inte kan betala tillbaka. De är oerhört pressade, och det drabbar så många fler än bara den enskilda personen, hens familj och ibland även vänner som man lånat pengar av, säger Anna Björnör.

Hjälp innan man hamnar hos kronofogden

Hon säger att det också finns en väldigt stor skamkänsla hos de som är drabbade, som ofta leder till att man inte berättar för sina anhöriga eller ens sin partner.

– Många mår väldigt dåligt. Det är verkligen bedrövligt att vi haft så lång kö för det påverkar människor. Sen att vi är sämst i Sverige, det är inte det väsentliga, utan det är att vi vill kunna hjälpa alla som söker sig hit. Så att de kan få hjälp helst innan man hamnar hos kronofogden.

De har sett en ökning av folk som söker hjälp på grund av coronapandemin. Anna Björnör tror att man kommer se långtgående konsekvenser av pandemin, de får fortfarande in några ärenden per år kopplade till den ekonomiska krisen på 90-talet.

ANNONS

– De kan ha legat hos kronofogden så länge och till sist blir de handlingsförlamade, slutar jobbar eller jobbar bara för att betala av till kronofogden.

LÄS MER: Oro för framtiden trots glädjande coronabidrag

Fredrik Hansson, kommunalråd för Centern
Fredrik Hansson, kommunalråd för Centern, hoppas att ett mer långsiktig beslut går igenom i kommunfullmäktige i juni. Bild: Tobias Sandblom

Ordföranden i serviceförvaltningen, kommunalrådet Fredrik Hansson (C), är politiskt ansvarig för skuldsaneringen. Han säger att man arbetar på en långsiktig lösning.

– Vi måste komma ner i en acceptabel handläggningstid. Det är oroande att vi har hamnat här, antalet ärenden har gått upp under flera år, framför allt under pandemin, säger Fredrik Hansson.

De har larmat i flera år att kön ökar, varför har man inte agerat tidigare?

– Det går alltid att vara efterklok. Jag är glad att vi nu tagit det beslutet vi gjort, det var när vi fick informationen som vi agerade. Men ja, man antog nog att det var en puckel som man kunde jobba ner, men uppenbarligen var det inte det.

Han hoppas att även kunna förstärka upp arbetet under 2022, ett beslut för budget för nästa år kommer tas upp i kommunfullmäktige i juni.

– Det är min absoluta ambition och förhoppning. Denna fråga är viktig för många partier. Vi måste jobba förebyggande och minska lidandet för de som är drabbade så att de får hjälp tidigt, säger Fredrik Hansson.

ANNONS

LÄS MER: Lokala föreningar bygger skuldberg till kommunen

Ekonomiska rådgivaren Anna Björnör och kollegorna hanterar ungefär 70-80 pågående ärenden samtidigt. Hon vågar inte tänka på vad som kommer hända om de inte får behålla hjälpen de fått med i alla fall en till anställd efter årsskiftet.

– Jag vet faktiskt inte vad som skulle hända då, men vi kan inte ha 80 ärenden var plus 40 till. Vi får hoppas, det känns som politikerna förstått allvaret. Nu tittar vi framåt och jobbar på så gott vi kan.

Så är väntetiderna för skuldrådgivning i Halland:

Riket: 2,9 veckor

Hallands län: 7 veckor

Falkenberg: 2 veckor

Halmstad: 3 veckor

Hylte: 4 veckor

Kungsbacka: 28 veckor

Laholm: 2 veckor

Varberg: 3 veckor

Källa: Konsumentverket

ANNONS