Siffrorna är ett digitalt styrkebesked, säger Kungsbacka-Postens chefredaktör Sanna Wikström.
Siffrorna är ett digitalt styrkebesked, säger Kungsbacka-Postens chefredaktör Sanna Wikström. Bild: Tobias Sandblom

Kungsbacka-Posten ökar – fler läsare och prenumeranter

Kungsbacka-Posten ökar i antalet prenumeranter, det visar nya siffror från TS. Samtidigt ökar tidningens totala räckvidd med 50 procent jämfört med 2021 – en oöverträffad siffra i årets rapport.

ANNONS
|

När TS i veckan presenterade den årliga mätningen av dagspressens upplagor, framtagen av Kantar Sifo, så visar den glädjande siffror för Kungsbacka-Posten. TS-statistiken vittnar om 600 fler prenumeranter jämfört med året innan, en ökning med 17 procent.

Samtidigt presenterades Orvestos siffror över dagstidningar och tidskrifters räckvidd för 2022. Här redovisar Kungsbacka-Posten ett urstarkt resultat med en ökad totalräckvidd, print och digitalt, till 21 000 läsare per dag. En ökning med hela 50 procent jämfört med året innan, då motsvarande siffra var 14 000. En ökning som är helt oöverträffad årets räckviddsrapport.

”Ett digitalt styrkebesked”

– Vi har väntat på att fler ska få upp ögonen för vår journalistik och nu händer det. Det är så klart oerhört glädjande. Vi har plats för fler prenumeranter, så det är bara att haka på, säger Tobias Sandblom, mångårig reporter på Kungsbacka-Posten.

ANNONS

Vad beror ökningen på?

– Kungsbackas invånare vill veta vad som händer där de bor. Det får man om man läser Kungsbacka-Posten. Krockar det eller brinner det, då surfar man in på vår sajt. Vi ger läsarna det de vill ha och det de inte visste att de ville ha.

Sanna Wikström tillträdde som chefredaktör för Kungsbacka-Posten i februari i år:

– Att kunna redovisa en ökning i det totala upplagan år 2022 är ett digitalt styrkebesked. Det visar att journalistiken vi sysslar med här är relevant och attraktiv för Kungsbackaborna, säger hon och fortsätter:

– Nu gäller det att fortsätta på den inslagna vägen. Med hjälp av vårt främsta vapen – vass, angelägen och lokal rapportering – ska vi sträva mot att fortsatt nå ännu fler.

LÄS MER:Tusentals ögon och öron är bättre än några få

ANNONS