”Cykelvägarna är okej, särskilt utanför stan, men det kan bli ännu bättre”, säger vardagscyklisten Marita Hulander, efter att Kungsbacka officiellt blir medlem i nätverket Svenska Cykelstäder.
”Cykelvägarna är okej, särskilt utanför stan, men det kan bli ännu bättre”, säger vardagscyklisten Marita Hulander, efter att Kungsbacka officiellt blir medlem i nätverket Svenska Cykelstäder. Bild: Malin Vive

Kungsbacka godkänns som cykelstad

Kungsbacka har godkänts som medlem i Svenska cykelstäder och får nu lov att kalla sig cykelstad.
– Cykelvägarna är okej, men jag tror att det kan bli ännu bättre, säger Marita Hultander från sin cykel på väg till jobbet.

ANNONS
|

Arbetet med att förbättra cykelvägarna har gjort att allt fler i Kungsbacka väljer att cykla, enligt kommunens cykelräknare. Det har också resulterat i att Kungsbacka för ett par veckor sedan godkändes som medlem i nätverket Svenska cykelstäder.

– Jag är jätteglad att vi kom med, det visar att vi är på rätt väg, säger Monica Neptun (L), som är ordförande i tekniska nämnden på Kungsbacka kommun.

– Det är roligt att få det här kvittot på vår cykelsatsning.

Svenska cykelstäder är en förening av kommuner, regioner och organisationer som arbetar för ökad och säkrare cykling. Man har som gemensam vision att hälften av alla resor som är kortare än fem kilometer ska ske med cykel och samverkar med bra tips, kunskapsutbyte och erfarenheter kring forskning och trafikutveckling för cykling.

ANNONS

Noga utvalt sällskap

Det är inte alla som får lov att vara med. Först måste kommunen visa att man verkligen har för avsikt att arbeta för cykling. Det har gjort att det blivit lite som en utmärkelse, att få ingå i nätverket och kunna kalla sig en cykelstad.

– Vi har jobbat för det här. Kungsbackaborna har nog märkt att det blivit bättre de senaste åren, säger Monica Neptun.

Hon berättar att kommunens cykelplan i första hand fokuserat på att knyta ihop tätorterna med cykelvägar. Man har också breddat flera gång- och cykelbanor i innerstaden och strävar efter att hålla dem fina under vintern.

Inne i Kungsbacka centrum hittar vi Marita Hultander på sin cykel på väg till jobbet. Nog har en hel del blivit bra, tycker hon, även om det är en bit kvar till mål:

– Cykelvägarna är okej, särskilt utanför stan, men det kan bli ännu bättre, säger hon.

Marita är ingen vanecyklist, hon har en mil till jobbet så det går väsentligt fortare med bilen, men ibland bestämmer hon sig för att ta cykeln.

– Det är ju för motionens skull. Det känns väldigt skönt efteråt, när man har tagit den där turen.

Mycket engagemang

På Kungsbacka cykelklubb håller ordförande Morten Bruhn med om att det blivit lite bättre med cykelvägarna jämfört med för några år sedan.

ANNONS

– Det är jättebra att kommunen engagerar sig i cyklingen, men det finns väldigt mycket mer att göra med att knyta ihop de olika cykelvägarna. Man får nog jobba lite till.

Som exempel nämner Morten Bruhn Onsalavägen, som skulle må bra av en cykelbana. Dessutom tycker han att man skulle utveckla cykelturismen i kommunen.

LÄS MER:Fler cykelbanor behövs i Kungsbacka och Fjärås

Kungsbacka är Svenska cykelstäders 36:e medlemskommun och med det här medlemskapet kommer man inte lägga sig på sofflocket. Tvärtom innebär det att arbetet för ökad cykling bara börjat.

Enligt Monica Neptun på nämnden för Teknik kommer Kungsbacka nu fortsätta att bygga ut cykelvägnätet, bredda befintliga sträckor och separera cyklister från gående. Man planerar också höja standarden i flera korsningar så att de blir säkrare för cyklister.

– Jag hoppas att det gör att fler känner sig inspirerade att ta cykeln till jobbet.

ANNONS