Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

Intresset för mopedbilar växer explosionsartat – har ökat 1 700 procent

För vissa symboliserar de frihet och för andra väcker de frustration. Mopedbilarna väcker känslor. Ingen kommun i hela södra Sverige har så många mopedbilar som Kungsbacka.
– Många hetsar och vill komma om. Det är det värsta, säger Amanda Lorén, 18.

Amanda Lorén, 18, och Lowa Hillstedt, 17, har kört mopedbil i flera år. De har parkerat utanför trafikskolan, för det börjar bli dags att börja byta ut AM-kortet mot ett B-kort. Ett ”riktigt” körkort, helt enkelt. Mopedbilen får gå i arv till yngre syskon.

– Det här är min andra mopedbil, för det var fel på min första. Det har varit en del problem, så jag längtar efter att ta riktigt körkort, säger Lowa.

Samtidigt är hon tacksam över friheten hon haft. Hon började köra redan som 15-åring och har kunnat ta sig smidigt fram i alla väder. Mopedbilen med sina 425 kilo har inte mycket att sätta emot vid en krock med en personbil eller lastbil. Men det större formatet fördelar jämfört med tvåhjulingar.

– Visst, den kanske inte är så säker, men vi syns bättre än vanliga mopeder. Därför känns det säkrare att sitta i den, säger Lowa Hillstedt.

Amanda har kört sedan hon var 16 år och har också uppskattat frihetskänslan som kommit med mopedbilen. De är båda överens om att det jobbigaste har varit övriga trafikanters beteende.

– Många hetsar och vill komma om. Det är det värsta. Men nu när man själv övningskör så märker man hur mycket mopedbilar sänker tempot. Det ska bli skönt att köra vanlig bil och slippa vara ett hinder, säger Amanda Lorén.

Två unga kvinnor står bland vita bilder
Amanda Lorén och Lowa Hillstedt är båda vana mopedbilister, som håller på att ta b-körkort. De har båda perspektiven. Bild: Mia Sandblom

Mopedbil är fel namn

Mopedbil är egentligen inte rätt benämning. Den korrekta klassificeringen är moped klass 1, EU-moped. Den statistik som förs över mopeder i trafiken särskiljer inte de fyrhjulade från de tvåhjulade. Siffrorna är en uppskattning. Mopedbilarna har heller ingen egen körkortsutbildning. Trafikskolorna utbildar ungdomarna, men praktiken sker enbart på tvåhjuling. Körkortet är detsamma oavsett.

Men trots att mopedbilarna inte har något eget regelverk eller ens något eget namn så älskas de av många av kommunens invånare. Och hatas av somliga. De kör i 45 kilometer i timmen på 80-väg, och fyller parkeringsplatser utanför sporthallar och köpcentrum. Emanuel Forsell, enhetschef vid Parkering och tillstånd, har noterat detta.

– Visst märker vi av att det finns en hel del mopedbilar här. Det är nästan uteslutande positivt och våra ungdomar är duktiga på att visa hänsyn i trafiken, säger han.

Kommunen har det senaste året agerat för att möta den ökade förekomsten av mopedbilar.

– Vi har fått justera våra parkeringsregler, där numera även mopedbilar behöver erlägga parkeringsavgift. Detta var nödvändigt för att behålla tillgänglighet på till exempel gymnasieskolornas områden, säger Emanuel Forsell.

Idrottande ungdomar kör mopedbil

Förra året fanns 15 338 registrerade mopedbilar i Sverige. Återigen, uppskattningsvis. Trafikanalys, en statlig förvaltningsmyndighet som analyserar transportområdet, har gjort en uppskattning för att skilja mopeder från mopedbilar, genom att sortera fabrikat och cylindervolym. Motsvarande siffror från 2010 var 3 966. Mopedbilar ökar alltså i popularitet, minst sagt.

Mest älskade är de i Kungsbacka. Här finns det 4,19 mopedbilar per 1 000 invånare, jämfört med rikets snitt på 1,48. Kungsbackas registrerade mopedbilar har gått från 21 stycken 2010, till 356 förra året, vilket gör att kommunen leder stort i antal, jämfört med resten av Västsverige. Efter Sundsvall är Kungsbacka landets mopedbiltätaste kommun.

På Inlags Bil har man märkt av intresset. De började sälja mopedbilar för ett och ett halvt år sedan, och är redan näst störst i Sverige på marknadens ledande märke Ligier och säljer ungefär 80 om året. De erbjuder även privatleasade mopedbilar, och har bara en konkurrent i hela landet på den tjänsten.

– Idrott är stort i Kungsbacka. Vi har gott om hästtjejer och hockeykillar som behöver ta sig till träningen, säger Christer Lindelöf, som äger Inlags Bil.

Hans kollega Rickard Möller fyller i.

– Många föräldrar jobbar mycket och hinner inte köra. Ungdomarna kan hjälpa till och hämta sina småsyskon till exempel.

Rickard Möller och Christer Lindelöf på Inlags bil är näst störst i Sverige på Ligier, som har 70 procent av mopedbilsmarknaden. Bild: Mia Sandblom
Rickard Möller och Christer Lindelöf på Inlags bil är näst störst i Sverige på Ligier, som har 70 procent av mopedbilsmarknaden. Bild: Mia Sandblom

De pratar om fördelarna med mopedbilen och tycker att säkerheten fått orättvist mycket kritik. Maxvikten är 425 kilo, vilket gör att lätta material används.

– Det är en fördel att de är så lätta, de flyttar sig vid en krock. På moped sitter du helt oskyddad, det finns inbyggda skydd i aluminium på sidan av bilen, till exempel, säger Christer Lindelöf.

Rickard Möller som själv körde moped som ung hade sluppit ett benbrott orsakat av en halkolycka om han istället hade kört mopedbil. Men ägarna av Inlags Bil är inte odelat positiva till hur regelverket kring dessa fordon fungerar. De menar att det finns förbättringspotential. De tycker till exempel att mopedbilar bör omfattas av besiktningskrav och att utbildningen ska anpassas.

– Ibland åker jag med när de provkör, och det har hänt att jag har sagt att de ska låta mamma eller pappa köra hem mopedbilen, så att de kan öva på en säker plats innan de ger sig ut i trafiken, säger Rickard Möller.

Bilförsäljarna uppger att de har försökt skapa ett samarbete med stadens trafikskolor, genom att låna ut sina mopedbilar under övningskörning, men att de förvånande nog fick svaret att det inte är tillåtet. Övningskörning till AM-kortet ska ske på två hjul.

Övningskörning på två hjul

Niklas Verdin har varit trafikskolelärare i Kungsbacka sedan 90-talet. Han har noterat en ökning kring intresset för mopedbilar de senaste åren, men har inga siffror. Utbildningen för AM-kort är som sagt densamma oavsett hur många hjul mopeden har. Men lärarna brukar samtala med eleverna och får ofta en uppfattning av vad de i första hand planerar att köra.

– Regelverket har inte hängt med, det klart att det är bättre att övningsköra med det fordon man ska framföra, säger Niklas Verdin, trafikskollärare. Bild: Mia Sandblom
– Regelverket har inte hängt med, det klart att det är bättre att övningsköra med det fordon man ska framföra, säger Niklas Verdin, trafikskollärare. Bild: Mia Sandblom

– Fortfarande är mopeder vanligast, men mopedbilarna har blivit fler. Jag är inte förvånad över att de är vanliga i just Kungsbacka, vi bor i en kommun med stora avstånd, säger Niklas Verdin.

Samtidigt har regelverket inte hängt med i trenden. För att ta AM-kort krävs en tolv timmar lång utbildning, varav åtta timmar är teoretisk. Fyra timmar på vägen är obligatoriskt, men all praktisk övning sker på tvåhjulig moped.

– Det är klart att det är bättre att övningsköra på det fordon man ska framföra. Jag har själv aldrig ens suttit i en mopedbil faktiskt, säger Niklas Verdin.

Eftersom utbildningsmaterialet är detsamma för alla som går kursen, och eleverna inte behöver uppge vilket fordon de ska köra så är utbildningen allmänt inriktad. Samma trafikregler gäller för alla, men Niklas säger att på utbildningen så trycker de på att man ska anpassa sig och underlätta för varandra. Att man ska hålla till höger i den mån det går, men att det kan vara svårt vid mörkerkörning eller om det saknas vägren.

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, säger att man i nuläget inte arbetar med en förändring i körkortskraven på mopedbilar, men att ämnet kommit på tal.

– Vi har sett en kraftig ökning av antalet mopedbilar de senaste åren och frågan har kommit upp. Men jag kan inte sträcka mig så långt som att det är på gång.

Att övningskörningen ska kunna ske på fyrhjulade mopeder är ingen fråga han vill uttala sig om.

– Vi ska i så fall ta ett helhetsgrepp, om vi kommer fram till att detta fordon är såpass annorlunda mot mopeder, att man behöver skilja dem åt, säger Mikael Andersson.

Christer Lindelöf visar utrustningen. Bagaget är rymligt. ”Om golvet är sprucket där så meddelar vi föräldrarna. Då har det suttit passagerare där.” Bild: Mia sandblom
Christer Lindelöf visar utrustningen. Bagaget är rymligt. ”Om golvet är sprucket där så meddelar vi föräldrarna. Då har det suttit passagerare där.” Bild: Mia sandblom

Christer Lindelöf på Inlags Bil förklarar att mopedbilen är lätt att köra. Fordonen han säljer är utrustade som riktiga bilar, med backkamera, automatisk växellåda, bluetooth. Nya går de på uppemot 180 000 kronor.

– Anledningen till att många retar sig på mopedbilarna är att de är dyra, men andrahandsvärdet är bra, säger han.

A-traktorernas oklara framtid

Men det finns hotande moln längst bort på mopedbilsförsäljarens ljusa horisont. I Finland har man lyft frågan om att höja hastighetsbegränsningen för A-traktorer. Nu är gränsen för A-traktorer 30 kilometer i timmen, vilket för somliga gör mopedbilarna mer attraktiva. Men om A-traktorerna skulle få framföras i samma hastighet, eller till och med i 60, så kan det vara ett hot mot mopedbilsmarknaden.

– A-traktorerna är tunga, för tunga för en 15-åring, säger Christer Lindelöf.

Han visar en bild på en A-traktor som ser ut som en lastbil utan släp och väger flera tusen kilo.

– Skulle du vilja möta en 15-åring i en sådan här?

Trafikskoleläraren Niklas Verdin säger att han inte är tillräckligt insatt för att ha en åsikt, men han tror att vissa föräldrar tycker att det är dyrt med 180 000 kronor för en mopedbil om man för mindre pengar kan köpa en personbil med hastighetsbegränsning. Men frågan är långt ifrån utredd. EU:s regelverk begränsar möjligheterna. På Transportstyrelsen man just nu konkret med A-traktorernas framtid.

– Jag kan inte gå in på vilken hastighet som skulle gälla, det är oklart, men vi arbetar på ett skarpt förslag på nya föreskrifter, säger Mikael Andersson, presschef.

Hur det slutar, och hur det eventuellt påverkar mopedbilarna är ännu oklart. Men ingenting tyder just nu på att populariteten avtar. Förra året rullade 2 000 nya mopedbilsförare ut på vägarna, ut i friheten.