Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Allén med lindar bedöms vara upp mot hundra år gammal, och växer nu farligt hög intill spåren. Bild: Trafikverket
Allén med lindar bedöms vara upp mot hundra år gammal, och växer nu farligt hög intill spåren. Bild: Trafikverket

Hundraåriga lindar hotar tågtrafiken – specialister kallas in

Den hundra år gamla lindallén står bara tre meter från spåren och har med åren blivit så hög att grenverket hotar tågtrafiken. Nu söker Trafikverket dispens för att tukta de ståtliga trädkronorna.
– Risken finns att de faller ner och slår ut spår och ledningar, säger myndighetens expert.

Allén växer längs spåren precis söder om Tölö Tvärled och består av 45 träd på rad som bedöms vara mer än hundra år gamla. De växer bara ett par meter från spårområdet och kronorna har med åren blivit upp mot 15 meter höga.

På sikt är lindallén ett problem för både framkomlighet och säkerhet på spåren och Trafikverket söker nu dispens för att ta ner höjden på träden.

– Det är våra specialister som inventerat risker längs spårområdet som identifierat detta. Alla alléer är skyddade så nu söker vi dispens hos länsstyrelsen för att beskära grenarna för att få ner höjden. För oss handlar det om att säkerställa säkerheten, de växer så pass nära spåren och ledningarna, berättar Fredrik Lundin, projektledare på Trafikverket.

LÄS MER: Titta in i Kungsbackas största parkeringshus: ”Snyggt och tilltalande”

Hotar säkerheten

I dag finns risken att grenar bryts eller knäcks och i värsta fall landar på spåren, eller river med sig kontaktledningen. Att det kan skapa problem säger sig självt – dubbelspåren trafikeras med tåg en gång i kvarten under delar av dygnet.

– Det handlar om en ganska kraftig beskärning, men lindar tål det. Planen är att ta bort grenar som är upp till 20 centimeter i diameter, säger Fredrik Lundin.

LÄS MER: Öppning för Köpenhamnsresor från Åsa: ”Liten risk att förslaget stoppas”

Han förklarar att allt arbete med att beskära trädridån kommer att skötas av särskilt upphandlade specialister, som utbildats i att arbeta nära spårområden.

– De kommer att ha kontakt med trafikledningen och vid behov kan de också kalla in ytterligare elsäkerhetsexperter, säger han.

LÄS MER: Kommunens krav på Trafikverket: Prata med oss om fyrspåren

Skyddas av lag

Alléer med framför allt lövträd skyddas i miljöbalken och klassas där som en skyddsvärd biotop. Fredrik Lundin på Trafikverket ser dock inget scenario där myndigheten inte beviljas dispens för att ta ner träden vid spårområdet

– I så fall är det den dagen den sorgen, då får vi ta det därifrån. Men järnvägen har också höga värden, det är ett angeläget allmänt intresse att den fungerar, säger Lundin.

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Kungsbacka-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.