Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/11

Hede Fashion Outlets nya satsning: ”Vi vågade aldrig tro att det skulle bli så”

I många år stod den stora parkeringen utanför dåvarande Freeport nästan tom på bilar. Nu finns planer på ett parkeringsdäck framför köpcentret. Drygt ett år in i pandemin går Hede Fashion Outlet bättre än någonsin.
– Första kvartalet i år var vårt bästa sedan invigningen, säger centrumledaren Per Wallentin.

Det är en munter stämning i ledningsgruppen just nu. Det märks i samtalet med Per Wallentin och Mikael Rohana som är retail director. De är lättade över att ha tagit sig en bra bit igenom en pandemi utan att stukas. Faktum är att outleten i Hede har upplevt betydligt svårare tider än såhär.

– De första tolv åren gick vi med förlust, avslöjar Per Wallentin.

Bild: Lars-Gunnar Johansson
Bild: Lars-Gunnar Johansson

Hede Fashion Outlet öppnades med stor uppståndelse i oktober 2001. Supermodellen Claudia Schiffer invigde utomhusköpcentret som då hette Freeport, och Kungsbackaborna kände sig möjligen lite utvalda, som fick en utländsk outlet utslängd på en åker en bra bit norr om stadskärnan. Men snart var det tydligt att succén inte alls var ett faktum. Den gigantiska parkeringsplatsen var långt ifrån fullbelagd och inne på området var många av lokalerna tomma.

– Många log åt Freeport, länge, säger Per Wallentin.

Tillbyggnad för 250 miljoner

Han och Mikael Rohana berättar om ett möte som skedde nyligen, med mannen som ägde och sålde marken där komplexet nu ligger.

– Han sa att han hade varnat köparna för att lägga ingången åt väster, för det blåser alltid från det hållet, säger Mikael.

LÄS MER: Mer mat på stan – nu blir det lättare ställa upp food trucks

Så här såg Freeport ut 2001. Bild: Bengt Magnuzon
Så här såg Freeport ut 2001. Bild: Bengt Magnuzon

Man lyssnade aldrig på säljaren den där gången för 20 år sedan, och mycket riktigt blev Freeport ett riktigt blåshål. Luften gick som en virvel på gatorna utanför butikerna. Detta åtgärdades i den stora tillbyggnaden 2019. Då färdigställdes en ny entré, och en yttre butiksbyggnad som skyddar från blåst. I och med den tillbyggnaden rymmer nu Hede Fashion Outlet 70 butiker, jämfört med 40 tidigare. 250 miljoner kostade den investeringen.

– Vill man ha långväga gäster så behöver vi vara stora. Man åker inte från exempelvis Jönköping för 40 butiker, men nu gör man det, säger Per Wallentin.

Hamburgare och churros

Han och Mikael Rohana går slingan runt och berättar att de varumärken som flyttade in i samband med nyinvigningen för två år sedan ligger kvar. Därtill har en del nya hittat hit. Det finns för tillfället fyra restauranger och en en femte är på väg.

– Maten har varit vår svagaste punkt, eftersom vi stänger 19 och bara erbjuder lunch. Men där fick vi in Diné som satte oss på kartan, vilket är kul för det är ju lokalt, säger Per.

LÄS MER: Premiär för ny food truck i Kungsbacka

Diné startade som en food truck på Brända tomten i Kungsbacka och är nu en kedja med restauranger i flera städer.

Espresso House, Wayne’s Coffee och den sydeuropeiska street food-restaurangen Mena Mano har också öppnat relativt nyligen. Men en tydlig och söt doft av vanilj anas på långt håll, och en besökare som följer den hela vägen når snart till churros-boden. Den hamnade där på prov innan jul, och blev en omedelbar succé.

– Den släpper vi inte. Vi hoppas också på att få hit en food truck innan sommaren är slut, säger Per Wallentin.

LÄS MER: Ny nätbutik ska stärka Kungsbackas handel: ”Jättebra initiativ”

Stor hemlig satsning

I närheten av den godisdoftande boden, bredvid relativt nyetablerade Replay och Samsøe Samsøe, öppnar snart Fred Perry en butik. Där har nyligen mobiltillbehörsmärket Ideal of Sweden öppnat, precis som den danska modedesignern By Malene Birger. Runt hörnet pågår dock något stort. Ett par butiker har fått flytta på sig, för att ge plats åt områdets största fashion-satsning. Bakom spånskivor pågår arbetet. Per Wallentin och Mikael Rohana är uppspelta, men belagda med munkavle. I oktober, exakt 20 år efter outletens vingliga start, slås dörrarna upp för den hittills största satsningen, enligt ledningen själv.

– Vi är första outleten i Norden som får det här varumärket. Vi har hoppats på det länge, men vi vågade aldrig tro att det skulle bli så.

Alldeles bredvid ligger en annan succé, Michael Kors, som också har valt Kungsbacka som adress till sin enda nordiska outlet. Här utanför har oftast den längsta kön ringlat sig sedan pandemilagens begränsningar trädde i kraft.

Coronaårets bergochdalbana

De första två månaderna under pandemin, i mars och april 2020 var det påtagligt lite besökare, enligt Per Wallentin och Mikael Rohana. Det hämtades dock upp ganska bra under sommaren och hösten, och allt som allt blev det en relativt liten minskning över året. Sex procent av besökarna saknades jämfört med 2019. Normalt kommer runt två miljoner besökare per år. Nu i sommar är tappet utplånat och man kunde nyss konstatera att årets majmånad var den bästa genom tiderna. Centrumledningen har några teorier kring varför Hede Fashion Outlet klarat sig bra genom en pandemi som fått marknaden på knä och där många företag gått i konkurs.

– Att butikerna ligger utomhus är naturligtvis en fördel vid smittspridning. Restaurangerna har också haft en fördel här jämfört med andra köpcentrum, säger Per Wallentin.

LÄS MER: Kvarteret har blivit en stadsdel – titta in i Valand

Alla restauranger har egen ingång och omfattades därför inte av den tidigare regeln om att endast en person fick serveras vid varje bord. Men besökarbeteendet har också förändrats.

– Tidigare var fredag till söndag våra bästa dagar. Nu har många valt att komma tidigare i veckan för att undvika trängsel. Förra helgen, den i juni, var vi för första gången tillbaka på normala helgnivåer, samtidigt som vardagarna går bättre, berättar Per.

LÄS MER: Titta in i Kungsbackas största parkeringshus: ”Snyggt och tilltalande”

Skjortor och skor är pandemidrabbade

Butikerna har drabbats olika hårt, resväskbutiken Samsonite har haft det svårt, många skoaffärer också. Sportaffärerna har gått bättre. Till skillnad från traditionella köpcentrum hjälper Hede Fashion Outlet butikerna med marknadsföring.

– Vi har nära kontakt med butikerna, diskuterar snittköp, inköp och så vidare. Vi är partners, säger Mikael Rohana.

Utländska turister har lämnat hål efter sig, och tjänstemännen som passade på att köpa ett gäng nya skjortor och ett par kostymer har saknats det senaste året. Men desto fler långväga svenskar har hittat till Kungsbacka.

Nuvarande ägare är VIA Outlets, som även har en outlet i Norge, utanför Oslo. Tanken är att fler nordiska outlets ska öppna, och då kommer huvudkontoret vara kvar i Kungsbacka.

– Outlethandeln är inte mättad, det finns möjligheter till tillväxt. Om tre år har vi ett resultat på vad vi gör nu. Det stora märket som öppnar i höst kommer få goda effekter, säger Per Wallentin.

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Kungsbacka-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.