Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Ulrika Johansson på Blombladet i Kungsmässan ser hoppfullt på framtiden efter pandemin. ”Har vi klarat det här kan det bara bli bättre”, säger hon. Bild: Per Anger
Ulrika Johansson på Blombladet i Kungsmässan ser hoppfullt på framtiden efter pandemin. ”Har vi klarat det här kan det bara bli bättre”, säger hon. Bild: Per Anger

Handlarna i centrum: Så klarade vi pandemin

Reducerade öppettider, hemkörning – och utebliven lön. Företagarna har tvingats ta till en rad åtgärder för att klara pandemin. Några av handlarna i centrum berättar hur de klarat sig från att gå under när krisen slog till.
– Jag har kämpat för att hålla näsan ovanför vattenytan känns det som, säger Carina Jansson Eriksson, som driver butiken på Kroppsverkstan.

När coronaviruset nådde Sverige i början av år 2020 dröjde det inte länge innan företagare tvingades ta till åtgärder för att kunderna skulle våga sig till butikerna.

I Kungsbacka införde Kungsmässan reducerade öppettider. Där driver Ulrika Johansson tillsammans med sin kompanjon Carola Karlsson blomsterbutiken Blombladet.

De hade just dragit i gång sin verksamhet när coronapandemin slog till.

– Vi var beredda på att det inte skulle vara så mycket att göra i januari för då händer det vanligtvis inte så mycket för blomsterbutiker, men sen vände det aldrig. Vi ligger i ett köpcentrum och det var ju förenat med livsfara att gå dit, säger Ulrika Johansson.

Blombud räddade blomsterhandeln

Hon berättar att de överlevt mycket tack vare blombud.

– Folk har skickat mycket blommor till varandra under pandemin. Det har varit både vid födelsedagar men också en del krya på dig-hälsningar.

Den 29 september lyfts de flesta coronarestriktionerna och Ulrika Johansson ser hoppfullt på framtiden.

– Det har inte varit någon lön att tala om under den här tiden och vi har inte kunnat anställa någon. Hade inte Kungsmässan reducerat sina öppettider hade vi inte stått här i dag. Men jag tänker att om vi har klarat det här kan det bara bli bättre.

Vi ligger i ett köpcentrum och det var ju förenat med livsfara att gå dit

I Kungsmässan driver även Cecilia Lif och Jenny Ohsol modebutiken Jencic.

– När smittspridningen började var det som att någon stängt dörren till Kungsmässan, så tomt var det här, säger Cecilia Lif.

– Vi fick lägga in en annan växel direkt. Vi hade inget annat val annat än att ställa om helt och hållet, säger Jenny Ohsol.

Kunderna fick shoppa genom videosamtal

Kompanjonerna ordnade så att kunderna kunde kolla in i butiken via videosamtal, se butikens sortiment på hemsidan och sociala medier och betala via Swish.

– Vi sprang ut till parkeringen med påsarna så kunderna kunde undvika att komma in i butiken, säger Jenny.

De har klarat pandemin bra, mycket tack vare sitt agila agerande.

– Det var vårat snabba agerande som gjorde att vi klarade oss. Det går inte att lägga sig i en sådan här situation, vi gasade på i stället, säger Cecilia.

Carina Jansson Eriksson driver butiken Bombella i Kroppsverkstan, hon berättar att hon vägrat ge upp under pandemin. Bild: Per Anger
Carina Jansson Eriksson driver butiken Bombella i Kroppsverkstan, hon berättar att hon vägrat ge upp under pandemin. Bild: Per Anger

På Västergatan ligger Kroppsverkstan som erbjuder olika typer av kroppsbehandlingar. Där driver även Carina Jansson Eriksson en butiksdel där hon säljer hudvårdsprodukter.

Vi har verkligen fått kämpa

Hon var nära att gå under i pandemin – men ville inte ge upp.

– Jag har kämpat för att hålla näsan ovanför vattenytan känns det som. Någon månad drog jag in nästan hälften så mycket som innan och jag har ju tagit ut mindre lön under lång tid.

På Kroppsverkstaden har flera massörer och hudterapeuter mottagning och de upplever att pandemin trots allt gått över förväntan, berättar Carina Jansson Eriksson.

– Vi har varit noga med att göra vad vi kan. Ha munskydd, handsprit, plexiglasskiva vid kassan och många färre i butiken och väntrummet, säger hon.

Vägrade gå under

Det är framför allt tack vare att hon har många stamkunder som Carinas butik gått runt. Men också för att hon erbjudit hemkörning av produkterna, berättar hon.

– Jag vill inte ge upp den här butiken, jag har vägrat gå under. Man har hela tiden tänkt att snart är det väl över. Det är tur att man inte från början vetat hur lång tid pandemin skulle pågå.

Carina ser hoppfullt på framtiden.

– Nu börjar fler kunder våga sig hit till butiken, det är personer jag inte sett under hela pandemin nästan.

LÄS MER: Företagen i Kungsbacka som fallit under pandemin

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Kungsbacka-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.