Ett felmeddelande dök upp i Hallandstrafikens app på onsdagsmorgonen.
Ett felmeddelande dök upp i Hallandstrafikens app på onsdagsmorgonen. Bild: Skärmdump

Hallandstrafikens app nere

Hallandstrafikens app havererade och låg under onsdagsförmiddagen nere. Enligt bolaget berodde det på en teknisk störning hos en leverantör.
–Man får åka utan färdbevis så längre störningen pågår, sade presschef Peter Gyllander.

ANNONS
|

Problemet upptäcktes på onsdagsmorgonen, vilket P4 Halland var först att rapportera om.

– Det är en av våra leverantörer till vår app som har en teknisk störning. Detta har pågått sedan klockan 06.00 i morse, säger Peter Gyllander på Hallandstrafiken.

Det gick trögt att använda appen och vissa kunde inte använda appen alls. Bolagets it-tekniker arbetade med att återställa appen. Problemen gällde också i automat och butik, skriver Hallandstrafiken på sin sajt.

Under tiden som tekniken strulade fick de som inte kan köpa biljett åka gratis.

– Vi har informerat våra kontrollanter, värdar och förare om att det inte fungerar att köpa biljett. Man får ändå åka så längre störningen pågår. Men sedan måste man ha koll på sitt färdbevis. När allt fungerar igen måste man ha giltigt färdbevis, säger presschef Peter Gyllander.

ANNONS

Vid 9-tiden var problemen med appen fortfarande inte löst.

– Det pågår felsök med högsta prioritet. Senaste uppdateringen fick jag för tio minuter sedan och problemet kvarstår. När det är löst informerar vi via Facebook, vår hemsida och även i media.

Strax innan klockan 11.30 var felet löst och sedan dess har man kunnat köpa biljett som vanligt igen.

ANNONS