Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Gunilla Angelbäck, 83, kände direkt igen varningstecknen på en bankbluff. ”Var så mycket som inte stämde”, säger hon.  Bild: Mats H Ljungqvist
Gunilla Angelbäck, 83, kände direkt igen varningstecknen på en bankbluff. ”Var så mycket som inte stämde”, säger hon. Bild: Mats H Ljungqvist

Gunilla, 83, blåste bankbluffaren – ”Jag kände att det inte stämde”

Gunilla Angelbäck fick ett bluffsamtal från banken, där ”bankmannen” bland annat försökte komma åt hennes bank-ID. Men trots att hennes mobil visade en riktig banks uppgifter så insåg Gunilla att hon var utsatt för en blåsning.
– Det var så mycket som inte stämde, säger hon till Kungsbacka-Posten.

Det var för någon vecka sedan som telefonen ringde hemma hos 83-åriga Gunilla Angelbäck. Displayen visade att samtalet kom från Ikano Bank, med ett telefonnummer som hörde hemma i Småland. Så långt var ingenting konstigt. Men bankmannen som ringde började snart ställa frågor som fick Gunilla att ana ugglor i mossen.

– Han hette Alexander och var både vältalig och trevlig. Men redan när han undrade vilken bank jag använde mig av blev jag misstänksam och när han började förhöra mig om mitt bank-ID så avslutade jag samtalet snabbt, berättar Gunilla.

LÄS MER: Clara fick sitt bank-ID kapat – lurades på flera hundratusen kronor

Gunilla använder dagligen mobila banktjänster och hon kände direkt att samtalet från den påstådda bankmannen var skumt.

Allting rätt

Men det mest oroväckande var att samtalet sett helt riktigt ut på mobildisplayen, med både namn och nummer till en riktig bank, berättar Gunilla.

– Jag kontaktade snabbt min egen bank, och de tog det säkra före det osäkra och spärrade mitt mobila bank-ID. Och min bankman gjorde en koll med Ikano-banken. De hade ingenting att göra med någon Alexander, han fanns inte i verkligheten.

Hon polisanmälde bedrägeriförsöket.

LÄS MER: Kvinna lurad av ”bankman” – blev av med flera tusen

– Polisen berättade att bedragarna enkelt kan ladda ner en app. Sedan kan de bara välja vilket namn och nummer som visas i displayen. Jag är misstänksam, min man brukar säga att jag har både hängsle och livrem, men många äldre vet ju inte detta. Polisen borde gå ut och tala om att man inte kan lita på vad som syns i mobilen när det ringer, säger Gunilla.

Vill varna andra

Och hon vill gärna varna andra 70-plussare, som ofta är måltavla för bank-bedragarnas samtal.

– Googla och kontrollera vem som ringer och lita inte på att nummer och uppringare som visas i din mobil stämmer, säger hon.

Magnus Lindegren, chef på polisens bedrägerirotel i region väst, hyllar Gunilla Angelbäck.

– Hatten av och imponerande agerat, den här damen har gjort allting helt rätt, säger han.

Program på nätet

Samtidigt bekräftar han att det inte är några problem för bedragarna att ringa med någon annans uppringnings-id.

– Tyvärr är det så, det finns programvara på nätet som gör att man kan visa falska uppgifter, både med mejl, sms och uppringnings-ID. Post- och telestyrelsen har spärrat storbankernas telefonnummer, men de här bedragarna är ofta snabba att hitta nya vägar, säger han.

Och att ringa upp äldre för att komma över deras bankuppgifter är egentligen bara en ny variant av nätfiske, förklarar Lindegren.

LÄS MER: Misstänkt bedragare lurade kvinna på 180 000 kronor

– Förr sysslade de här brottslingarna med ”fishing” via mejl och sms, där man blev lurad av att klicka på en länk. Detta kallar vi ”vishing”, eller voice-fishing. Det är samma slags fiske efter dina uppgifter, men nu med en röst i telefonen, säger Magnus Lindegren.

Vilka råd vill de ge äldre som får de här bluffsamtalen?

– De ska göra precis som damen du berättar om. Ställ frågor, ifrågasätt. Ställ dig inte i givakt bara för att det står att banken ringer och framför allt, lämna inte ut några uppgifter om dig själv. Lägg på luren i stället, säger Magnus Lindegren.

LÄS MER: Polisen varnar för bedragare och falska poliser

Kungsbacka-Posten har sökt Ikano Bank för en kommentar. I ett mejlsvar skriver bankens Sverigechef Patrik Hankers att det är ”bedrövligt att dessa element vill fortsätta lägga sin energi på att luras och bedra. Att de sedan gör det i vårt namn gör det ju extra obehagligt för oss men det förändrar ju inget för kunden. Sedan får vi ju vara tacksamma för att denna kund var vaksam och agerade på exakt rätt sätt.”

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Kungsbacka-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.