Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

EU-rapport: Ät så lite tillsatt socker som möjligt

Hur mycket socker kan man äta utan att riskera sin hälsa? Den gränsen går inte att dra, enligt EU:s myndighet för livsmedelssäkerhet, Efsa. Intaget av tillsatt socker och fria sockerarter bör av hälsoskäl vara så lågt som möjligt.

Den drastiska slutsatsen från Efsa, European Food Safety Authority, kommer efter att deras vetenskapsmän systematiskt har granskat 32 500 vetenskapliga studier.

Uppdraget till myndigheten från fem EU-medlemsländer var att granska nivån för hur mycket socker man kan sätta i sig utan att riskera sin hälsa. Myndigheten har bedömt riskerna mellan intag av tillsatt socker och sjukdomar som exempelvis diabetes typ 2 och andra vällevnadssjukdomar samt karies.

LÄS MER: Stjärnan från Särö tävlar i Mästarnas mästare

Det säkraste sambandet ses för läsk.

– Vi i de nordiska länderna ville att de skulle granska tillsatt socker, men granskningen inkluderar även fler aspekter av socker, säger Anna Karin Lindroos, nutritionist på Livsmedelsverket.

Anna Karin Lindroos, nutritionist på Livsmedelsverket. Bild: Pressbild
Anna Karin Lindroos, nutritionist på Livsmedelsverket. Bild: Pressbild

Uppmaningen från Efsa att äta så lite som möjligt gäller dock just tillsatt socker, men även fritt socker som du får i dig från honung och juice. Uppmaningen gäller inte det socker som finns naturligt i exempelvis frukt och mjölk.

– Det här är ju en vetenskaplig genomgång, och det är en balansgång var man ska sätta gränsen för sin egen konsumtion. Den som äter lite socker behöver inte vara orolig, men mycket socker är inte bra för hälsan, konstaterar Anna Karin Lindroos.

Många beteckningar på socker

I livsmedel kan socker tillsättas som ingrediens under flera olika beteckningar som sackaros, glukos, fruktos, maltos, dextros, invertsocker, HFCS (high fructose corn syrup) och isoglukos.

Samhället behöver ta ansvar med olika åtgärder för att underlätta för människor att äta hälsosamt.

Det tillsatta sockret finns i många livsmedel, som fruktyoghurt, drickyoghurt, godis, glass, läsk, kakor, frukostflingor och färdigrätter.

– Socker är onödiga kalorier och man ska försöka äta så lite tillsatt socker som möjligt och begränsa söta livsmedel, som även ger andra kalorier, för att få plats med nyttig mat, förklarar Anna Karin Lindroos.

LÄS MER: A-traktorförare försökte köra ifrån polisen i 110 kilometer i timmen

Efsa har inte kunnat fastställa ett dagligt maximalt tolerabelt intag, alltså en övre säker gräns under vilken hälsoriskerna skulle vara försumbara.

Efsa skriver i sin sammanfattning av rapporten:

”Trots den stora mängden vetenskapliga artiklar tillät inte den tillgängliga informationen oss att fastställa ett maximalt tolerabelt intag eller en säker nivå för intag av socker.”

Anledningen till att det inte går att sätta en gräns för säkert intag är att riskerna ökar linjärt med intaget. Ju mer socker vi äter desto sämre för tänder och hälsa.

Fyra av tio svenskar äter för mycket socker

Viss sorts socker behövs för att hjärna och hjärta ska fungera riktigt. Men vår totala konsumtion av sött är i dag alldeles för hög.

Enligt Livsmedelsverkets undersökningar av svenskarnas matvanor äter fyra av tio vuxna mer socker än vad vi bör enligt näringsrekommendationerna. Hälften av de studerade ungdomarna får i sig för mycket tillsatt socker.

Enligt Jordbruksverkets statistik var totalkonsumtionen av socker och sirap 39 kilo per person under 2019.

– Samhället behöver ta ansvar med olika åtgärder för att underlätta för människor att äta hälsosamt.

LÄS MER: Bröt sig in i lastbil – snodde tortillabröd

Hon påpekar att det ska vara lätt att göra rätt utan att tvingas till så mycket personligt ansvar, utan att exponeras för så mycket onyttig mat, exempelvis i reklam.

– Det är förstås en politisk fråga, där man kan ha olika syn på hur mycket man ska gå in och styra människors beteende, säger Anna Karin Lindroos.

Tänker du på införandet av en sockerskatt?

– Ja, precis, och subventioner av frukt och grönt. Vi vet att människor får vällevnadssjukdomar och att det är en stor kostnad, för både individ och samhälle. Det skulle vara samhällsekonomiskt lönsamt att begränsa det som är dåligt för hälsan och främja det som är bra, säger Anna Karin Lindroos.

Här får konsumenterna råd

Det är via de nordiska näringsrekommendationerna, NNR, som vi konsumenter får rekommendationer om näringsintag.

I NNR beskrivs de matvanor som är bra för hälsan på både kort och lång sikt. Enligt våra nordiska näringsrekommendationer bör mindre än 10 procent av energin från maten komma från tillsatt socker. För vuxna motsvarar det ungefär 50-75 gram tillsatt socker per dag beroende på hur mycket energi man behöver.

50 gram socker motsvarar knappt en halv liter fruktyoghurt eller lika mycket läsk.

WHO rekommenderar medlemsstaterna i FN att intaget av fria sockerarter är mindre än 10 procent av energiintaget, med tillägget att det gärna får vara under 5 procent.

Slutsatsen från Efsa kan sägas vara lägre än det, ”så lite som möjligt”, men den myndigheten levererar inga rekommendationer till EU-konsumenterna.

Däremot ska NNR revideras mot slutet av 2022 och det var nordiska länder som alltså hade begärt av Efsa att se på förutsättningarna att sätta en säker gräns, eller ett tolerabelt maximalt intag, av tillsatt socker i relation till kroniska metabola sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ 2, fetma, samt titta på graviditetsrelaterade effekter och tandhälsa som karies.

LÄS MER: Skadegörelsen på kommunens skolor kostar nästan en miljon

Det vill säga, en gräns för att vi inte ska riskera hälsan på grund av vår sockerkonsumtion över tid.

– Efsas genomgång kommer att ingå i underlaget till det som NNR använder sig av, men hur resultatet kommer att bli kan jag inte säga, konstaterar Anna Karin Lindroos.

Olika stora risker beroende på sockertyp

Efsa beskriver i sin sammanfattning att riskerna är olika stora beroende på typ av sockertyp och sjukdom. Även om det inte har gått att kvantifiera riskerna har vetenskapsmännen på myndigheten dragit slutsatsen att det finns en stor sannolikhet till en relation mellan konsumtion av läsk med tillsatt socker och risk för att få diabetes-2, fetma, högt blodtryck samt hjärt- och kärlsjukdomar.

LÄS MER: Stöldgods upphittat i Fjärås – polisen söker ägarna

På grund av brist på data råder det en stor osäkerhet när det gäller relationen mellan intag av tillsatt och fritt socker och risken för metabola kroniska sjukdomar om sockerkonsumtionen håller sig under 10 procent av det dagliga kaloriintaget. Exakt den gräns som gäller enligt Livsmedelsverket och WHO. Efsa betonar att det krävs mer forskning för att se hur en sockerdos som håller sig inom dagens rekommendation kan påverka hälsan.

– Vanliga konsumenter kan inte sitta och räkna på sin kost. Så tio eller fem procent kanske inte är det viktiga, utan att vi snarare måste hitta ett sätt att begränsa sockret, sammanfattar Anna Karin Lindroos.

Rapporten är ett utkast och är nu ute på remiss bland experter, konsumenter och organisationer till den sista september. Mot slutet av året ska den vara färdig.

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Kungsbacka-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.

Glöm inte att ladda ner vår nyhetsapp till din mobil: 

1. Sök på Kungsbacka-Posten i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm i mobilen bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.