Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

En av fyra serveringar i Kungsbacka brast i smittskyddsrutinerna

Över 70 smittspridningskontroller genomfördes förra veckan på flera caféer, restauranger och gatukök i Kungsbacka.
En fjärdedel hade avvikelser och åtta verksamheter krävde en uppföljning.
– Det var flest anmärkningar på möbleringen då det var för tätt mellan borden, säger Ellen Magnil, miljö- och hälsoskyddsinspektör.

I förra veckan genomfördes omfattande kontroller på flera olika serveringsställen i Kungsbacka. Upp till 73 caféer, restauranger och snabbmatsställen fick besök av kommunens inspektörer för en genomgång av hur väl de efterlevde gällande rutiner för att minska smittspridningen av coronaviruset.

Ellen Magnil är miljö- och hälsoskyddsinspektör i Kungsbacka och efter att alla kontroller genomförts kan hon konstatera att helhetsintrycket är bra. Däremot menar hon att gästerna behöver tänka lite extra på att fortsätta hålla avstånd och att respektera reglerna.

– Vi har märkt av en frustration hos vissa av verksamheterna kring gäster som inte följer de regler som satts upp. Det är tufft att behöva säga till gäster som inte håller avstånd. De känner sig tjatiga och tycker det är jobbigt att det samtidigt riskerar att de får dåligt rykte hos kunderna, säger Ellen Magnil.

LÄS MER: Oroande smittökning – nu rekommenderas munskydd inomhus

En fjärdedel avvek från rutinerna

Helhetsintrycket är däremot gott och de menar att de allra flesta gör sitt bästa för att minska smittspridningen.

Vid kontrollerna tittade inspektörerna främst på faktorer som om det förekom trängsel, att gäster kunde hålla lagom avstånd och att skyltning fanns på plats. De granskade också om det fanns handsprit tillgängligt och tvättmöjligheter.

Trots att de flesta följde rutinerna brast ändå 19 serveringsställen, alltså närmare en fjärdedel, på någon av kontrollpunkterna. Det vanligaste var att möbler stod för nära varandra, eller att det fanns för många stolar intill varandra.

– Det var flest anmärkningar på att det var för tätt mellan borden. Varför är svårt att säga, det beror mycket på verksamheterna i sig. En del har till exempel fasta bord och har då fått se till att tejpa över några, säger Ellen Magnil.

LÄS MER: Coronakaos på återvinningen – ilska i köerna efter nya reglerna

Åtta serveringsställen kräver ny kontroll

Den näst vanligaste anmärkningen var skyltningen. Alla serveringsställen ska ha tydlig information framme som informerar gästerna om betydelsen av att hålla avstånd men det var inte alla som uppfyllde det kravet.

– Vi vill att de skyltar om att hålla avstånd men även om hur man kan minska smittspridningen. Vi delade ut skyltar på plats och om nån ville ha en extra så gav vi ut det. Det har varit uppskattat och ett positivt mottagande kring vad de kan göra bättre, säger Ellen Magnil.

Det var alltså 19 verksamheter som fick en avvikelserapport skriven, men åtta stycken hade så pass omfattande avvikelser att inspektörerna bedömde att det krävdes en uppföljning.

– I de fallen gör vi ett återbesök senare för att se så att felen åtgärdats.

LÄS MER: Kommunen backar om munskydd på biblioteken – "inget förbud använda dem"

Viktigt att respektera reglerna som gäst

Trots att många avvek behövdes inga förelägganden eller stängningar genomföras och enligt Ellen Magnil är situationen i Kungsbacka förhållandevis god.

– De flesta serveringarna följer kraven som finns. Sen är det såklart upp till var och en att inte besöka dessa om man är sjuk, att se till att inte vara stora sällskap och äta själv om matstället inte har en egen entré som i en galleria, säger hon.

Något som upplevs problematiskt även hos de serveringsställen som följer rutinerna är när gäster besöker dem i alldeles för stora sällskap och själva flyttar runt på bord och stolar.

– Då sätter man den verksamheten i en svår sits. De har gjort vad de kan med skyltar och satt upp bord på avstånd. Då blir det ett problem för dem när vi kommer och kontrollerar och det ändå inte ser korrekt ut, säger Ellen Magnil.

LÄS MER: Ett år efter coronalarmet – ”Pandemin är det nya normala”

”Vi vill ju göra rätt”

Under insatsveckan med trängselkontroller fick Kungsbacka-Posten möjlighet att följa med på några av inspektionerna, bland annat till Anette Andersson, ägare till Deli Essence Café på Kyrkogatan.

Hon var enbart positiv till att bli kontrollerad och såg det som en chans att bara kunna bli bättre.

– Det känns ändå jättebra att de kommer hit och tittar till oss, vi måste jobba tillsammans, och vi vill ju göra rätt, säger Anette Andersson.