Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Dovile från Kungsbacka fast i Alanya: ”Det gör ont i hjärtat”

Kritiserade researrangören Detur ställer in hela chartersäsongen – samtidigt som flera resenärer har blivit utkastade mitt i natten från sina hotell i Turkiet på grund av inställda betalningar.
– Vi fick fem minuter att packa ihop och gå, säger Dovile Dahlström från Kungsbacka.

Tidigare i veckan har flera medier rapporterat om resebolaget Detur. Flera resor har blivit inställda, och bolagets resenärer i Turkiet och i Grekland har blivit utkastade från hotell samt fått sina flygresor avbokade på grund av inställda betalningar från resebolaget.

Natten mot fredagen meddelade Detur på hemsidan att återstoden av chartersäsongen 2022 ställs in med hänvisning till sviktande reseunderlag, inflation och flygbränslepriser.

Beskedet föregicks av stor turbulens med inställda resor och resenärer i turkiska Alanya som tvingats betala dubbelt för sina hotell. Detta sedan Detur, enligt hotellen, inte betalat för rummen.

Hotellmanagern: ”Det är inte mitt problem

En av de drabbade i turkiska Alanya är Dovile Dahlström, 35, från Kungsbacka. Tillsammans med sin mamma, moster och mosterns man blev hon utslängd från sitt hotell klockan halv ett lokal tid, natten mot torsdagen.

– Vi fick fem minuter att packa ihop oss och gå om vi inte betalade 332 euro per rum. När vi förklarade att lönen kommer först på fredag hånlog bara hotellmanagern och sa ”it’s not my problem” (”det är inte mitt problem” på engelska).

Sällskapet var inte de enda som blev utskickade. Eftersom samtliga resenärer redan betalat Detur för all inclusive-paketet till hotellet ville de – eller kunde de – inte betala hotellet igen. Enligt Dovile Dahlström fick ett sällskap till och med sina pass tillfälligt konfiskerade av hotellmanagern som samtidigt hotade med att ringa polisen.

– Det har varit en katastrof. Det var en familjs vars dotter fick en panikattack under tiden som managern stod och skrek, säger hon.

Dovile Dahlström har inte fått kontakt med varken Detur eller flygbolaget Pegasus. Nu hoppas hon att familjen kan ta sig hem till Landvetter flygplats på lördagen. Bild: Privat
Dovile Dahlström har inte fått kontakt med varken Detur eller flygbolaget Pegasus. Nu hoppas hon att familjen kan ta sig hem till Landvetter flygplats på lördagen. Bild: Privat

Tack vare kontakter som sällskapet knutit under resan lyckades de få tag i ett nytt hotell som de själva får stå för betalningen för.

– Jag ringde mitt försäkringsbolag idag som säger att de inte kan hjälpa oss nu, att vi får stå för de här utgifterna själva. Det är inte så lätt när man är sjukskriven som jag är, säger Dahlström, som fick låna pengar från sin moster för att betala det nya hotellet.

Imorgon eftermiddag är tanken att flygbolaget Pegasus ska flyga sällskapet hem till Landvetter flygplats. Hur det blir med den saken är i nuläget oklart – varken Detur eller Pegasus svarar när Dovile Dahlström försöker få information.

– Det känns som att Detur skiter i vilket, de har inte försökt hjälpa oss i vår situation alls. Imorgon ska vi ta oss till flygplatsen i Antalya och kan bara hoppas att vi kommer till Göteborg, säger Dovile Dahlström och fortsätter.

– Det här är min mammas första gång utomlands. Och så händer detta. Det känns i hjärtat.

Konsumentverket har inlett tillsynsärende

Många av de drabbade resenärerna har vänt sig till Konsumentverket och anmält Detur. Under fredagen meddelade myndigheten att ett tillsynsärende har inletts.

– Vi vill kontrollera hur de hanterar resenärerna som är på resmålet just nu. Vi vill också ta del av deras information till konsumenter för att kontrollera vad som framgår där och om det stämmer överens med lag, säger Maja Lindstrand, jurist vid Konsumentverket, till TT.

Maja Lindstrand råder personer som har sin resa framför sig att "sitta lugnt i båten". Ställs en betald resa in så har man rätt till återbetalning av sina pengar inom 14 dagar.

– För den som är på resmålet så gäller i första hand att ta kontakt med Detur. Är det så att man blir tvungen att lägga ut extra pengar för hotell eller flyg hem så har man rätt till ersättning från Detur, säger hon till TT.

Vid en eventuell konkurs omfattas kunderna av den lagstadgade resegarantin som täcker kostnader som inte återbetalats.

Flera andra resenärer har på sociala medier vittnat om hur deras resor med Detur har blivit inställda med kort varsel.

Tidningen har sökt Detur för en kommentar.

LÄS OCKSÅ: Change Music Film Festival ställer in i Kungsbacka

LÄS OCKSÅ: Klassisk butikskedja i konkurs

LÄS OCKSÅ: Vårdcentralen Stenblomman i Kungsbacka vill stoppa nylistning av patienter

Glöm inte att ladda ner vår nyhetsapp till din mobil: 

1. Sök på Kungsbacka-Posten i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm i mobilen bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.