Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

Därför drabbades många Kungsbackabor av strömavbrott

Natten till fredag 30 juli var det många Kungsbackabor som drabbades av strömavbrott. Flera hushåll vittnade om återkommande sms från elnätsbolaget Ellevio. Drygt 43 procent fler hushåll i norra Halland har drabbats av strömavbrott i juli i år i jämfört med samma månad förra året.

Enligt en sammanställning av antalet strömavbrott i norra Halland som Ellevio gjort, visar det att drygt 43 procent av strömavbrotten i juli i år är åskrelaterade, detta i jämförelse med juli år 2020 där siffran är noll.

LÄS MER: Hundratals hushåll drabbades av strömavbrott

– Det blir väldigt många ärenden vid åska och blixtoväder. Däremot är det oftast de ärenden som också snabbast kan klaras upp och åtgärdas, säger Thomas Kult, kommunikatör på Ellevio.

Lena Kristiansson bor i Åsa. Hon är en av de som drabbades av strömavbrottet under tordagsnatten 29 juli. Hon märkte avbrotten eftersom hon hade sin telefon bredvid sängen. Elnätsbolaget Ellevio skickade ut sms till kunderna när strömmen var tillbaka, vilket gjorde att Lena Kristiansson vaknade av SMS-signalerna.

– Tre gånger under natten fick jag SMS, i vanliga fall brukar jag inte ha telefonen jämte mig men nu skulle vi ha städhjälp på morgonen så jag ville höra om de ringde. Hade jag inte haft telefonen på så hade jag ju inte märkt av avbrotten, säger Lena Kristiansson.

LÄS MER: Lucas Arnold lanserar krislåda: ”För barnfamiljer som vill vara beredda”

Över 1000 hushåll drabbade

Hon trodde först det var på grund av det massiva regnet som strömmen gick, men hon menar att det har varit betydligt värre oväder tidigare men då har inte strömmen lagt av.

1 015 personer drabbades av strömavbrottet och vid nästa tillfälle 500 personer. Orsaken vid första strömavbrottet är okänd medan det andra berodde på en trasig elkabel.

Vid lunch-tid fredagen den 30 juli meddelade Ellevios pressjour att samtliga drabbade hushåll fått tillbaka strömmen. Kabelfelet löste man tillfälligt genom att göra en omkoppling utav de kablar som gått sönder.

– Felet berodde på två olika sorters kabelfel har jag fått information om nu, vilket dels beror på ovädret, framför allt för de hushåll som är drabbade i Bohuslän. Men man har hittat dess position och arbetar med att åtgärda felet mer långsiktigt, säger Emelie Hassel, Ellevios pressjour.

LÄS MER: Frillesåsborna hårt drabbade av regnovädret: ”Tv:n flöt i källaren”

Thomas Kult är kommunikatör på elnätbolaget Ellevio. Han säger att antalet ärenden om strömavbrott avsevärt ökar när det är åskväder. Bild: Unn Tiba, Ellevio
Thomas Kult är kommunikatör på elnätbolaget Ellevio. Han säger att antalet ärenden om strömavbrott avsevärt ökar när det är åskväder. Bild: Unn Tiba, Ellevio

Fler åskoväder i juli än förra året - skapar fler ärenden

Thomas Kult, kommunikatör på Ellevio berättar att antalet ärenden om strömavbrott ökar avsevärt när det är åsk- eller blixtoväder. Han bekräftar även att de många avbrotten i Åsa berott på kabelfel.

– Det som hände var att vårt ställverk larmade om ett fel. Där kunde man senare snabbt hitta att det var två specifika kablar som har någon typ av skada. Vad det är exakt kan jag inte svara på i nuläget. Det kan bero på att någon grävt, eller att åskan nått ner till kablarna och skadat de på ett sätt att när fukten når ner blir det en kortslutning.

Thomas Kult förklarar att när ett fel uppstår vid exempelvis åskväder så slår skyddsutrustningen till för att just skydda både kunden och elnätet. Därför kan strömmen slås av och på växelvis under ett pågående arbete eller åskväder.

LÄS MER: Nu försöker kommunen lösa dagvattenproblemet: "Jobbar med två lösningar"

”Okänd orsak” - kan bero på starka vindar eller fåglar

Både i sammanställningen från Ellevio och bland de faktiska händelserna i Åsa så står det att många fall är av ”okänd orsak”. Enligt Thomas Kult kan det bero på att teknikerna vid en patrullering inte kan hitta något fel eller en orsak till varför ett larm utbröt.

– Det är väldigt diffust. De ärendena beror på att en utbrytare löser ut en skyddsmekanism av någon orsak. Det kan bero på alltifrån stark vind på ledningarna, en fågel som makabert nog fastnat, eller tillfälligt fel på en komponent. Ofta är det att teknikerna patrullerar och undersöker vad som utlöst larmet, och så hittar man inget fel, säger Kult.

Men torsdagen den 29 juli var över 1000 hushåll drabbade, av ”okänd orsak”. Är det rimligt att anta att det beror på stark vind?

– Nja, det skulle jag nog inte säga. Det specifika felet är fortfarande okänt. Men en rimlig spekulation från min sida skulle kunna vara att det hänger ihop med det dubbla kabelfel man hittade i Åsa.

Kult berättar att det naturligt blir en kostsam process att underhålla och reparera elnätsledningar. Men betonar att det också är en del av att driva ett elnät.

– Vi ser ju helheten på ett annat sätt än vad kunden gör. Kunden har sitt wifi och elnät till sitt hushåll. Vi behöver kunna se helheten på cirka 80 000 kilometer elnät. På de här 80 000 kilometerna som sträcker sig över hela Sverige, är det naturligt att det ofta händer många saker.

Gräver upp kablarna för inspektion

Nu till veckan kommer Ellevio påbörja ett arbete med att gräva upp kablarna i Åsa för att göra en inspektion och kolla efter en mer långsiktig lösning.

För Lena Kristianssons del så var strömmen tillbaka redan under fredagsmorgonen och allt fungerar som det ska.

– Nu får vi bara ställa om alla digitala klockor, på ugn och micro och sånt, säger Lena.

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Kungsbacka-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.