Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Coop-chefen i Kungsbacka om it-attacken: ”Tre helvetesdagar”

Under fredagen drabbades Coop av stora it-störningar som påverkade deras kassasystem, och gjorde det omöjligt för butikerna att ta betalt. Efter många dagar av krångel verkar nu systemen åter falla på sin plats.
– Det har varit tre helvetesdagar, om man kan uttrycka det så, säger Stora Coop i Kungsbackas butikschef Magnus Wärff.

En majoritet av Coops butiker blev under fredagen drabbade av it-attacken. För butikschefen Magnus Wärff och hans medarbetare har det varit långa och komplicerade dagar de senaste dygnen.

Under fredagskvällen när problemen startade gick det fortfarande att betala med kontanter på affären i Kungsbacka, men när personalen kom på lördagsmorgonen fungerade inte systemen alls.

– Under söndagsmorgonen hade vi sedan en utbildning för personalen om vår app, och vid tiotiden kunde vi öppna upp affären för betalningar med appen, säger Magnus Wärff.

LÄS MER: Shell/St1 har drabbats av kassahaveri - så påverkas mackarna i Kungsbacka

Nya servrar i kassorna

Under måndagseftermiddagen var it-tekniker på plats på Stora Coop i Kungsbacka för att byta servrar samt föra över artikelregister till de nya servrarna. Kassorna har sedan raderats och ominstallerats. Nu kan man därför betala med kort och kontant som vanligt i affären.

– Det har varit tre helvetesdagar, om man kan uttrycka det så. Så det var supergött att det är igång igen, säger Magnus Wärff.

Problemen är dock inte helt lösta, och det finns fortfarande Coop-butiker i Sverige där systemen inte är igång igen. För de de anställda fungerar de nya systemen inte felfritt.

– Det är inget som man märker som kund, men det är fortfarande saker kvar som ska göras.

LÄS MER: Dataintrång i regionens självprovtagningssystem

Försök till minskat matsvinn

Runt om i landet har Coop-butiker delat ut mat som skulle hinna bli dålig innan systemen sattes igång igen. Även i Kungsbacka hade de en liknande lösning.

– Vissa produkter har inte gått att scanna in i appen, som de från bageriet till exempel. Så dessa har vi bjudit på. Sedan har vi även delat ut bananer och bröd i entrén. Men våra medarbetare har varit duktiga på att minimera och plocka bort beställningar för att minska svinnet.

LÄS MER: Maxi bygger om – får ny gigantisk restaurangdel

Stora ekonomiska förluster

Enligt Svenska Dagbladets beräkningar väntas Coop ha förlorat över 100 miljoner kronor på it-haveriet. Magnus Wärff kan däremot inte svara på hur stor förlusten har varit för butiken i Kungsbacka.

– Jag kan inte gå in på det, men det här är ju stora summor utifrån att hela företaget har blivit drabbat, säger han.

Trots problemen i butiken har personalen jobbat på plats och haft fullt upp.

– Hela butiken är väldigt städad och väl frontad nu. När vi väl har haft öppet så har nästan all personal varit upptagna med att hjälpa kunderna med apparna.

Störningarna hos Coop grundar sig i en hackerattack mot det amerikanska företaget Kaseya, där hackarna har låst Kaseyas mjukvarusystem för att sedan begära en lönesumma i utbyte mot att systemen ska öppnas upp igen. Denna summa motsvarar ungefär 600 miljoner kronor.

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Kungsbacka-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.