Brandmannen firades ner mot lågorna: ”Det var ogreppbart”

Den anlagda båtbranden tog 159 människoliv. Brandmannen Göran Thilander var först ombord på Dödens Skepp – M/S Scandinavian Star.
– Kaptenen sa att det inte fanns någon kvar ombord. Men vi hittade massor av avlidna. De låg i högar, säger Thilander.

ANNONS
|

Det beskrivs som ”århundradets värsta brott”. Vittneshistorierna från branden på M/S Scandinavian Star är ohyggliga och fortfarande är mordbranden olöst.

De lösa trådarna och obesvarade frågorna är fortfarande många.

Den 1 april 1990 hade fartyget köpts från Karibien. Köpare var ett norskt bolag. Scandinavian Star skulle trafikera linjen Oslo-Danmark.

Köpet var inte klart

Bara några dagar senare, den 7 april, gjorde båten sin första tur. Den ägdes då fortfarande av ett bahamiskt företag eftersom affären inte var klar.

LÄS MER:Lukas och Moa förhindrade storbrand: ”Det var väldigt rökfyllt”

Scandinavian Star la ut från Oslo med sikte på den danska huvudstaden.

På båten rådde kaos. Många skulle åka med. Barnfamiljer, idrottare på väg mot träningsläger och en massa lastbilschaufförer.

ANNONS

Besättningen var ny och många kunde inte prata engelska varför det var svårt att kommunicera.

Totalt byggkaos på båten

Men värst var kanske byggkaoset som rådde. Scandinavian Star var inte färdigrenoverad innan jungfruturen till Köpenhamn. Målarburkar, tapeter och byggmaterial låg lite här och var. Flera hytter var inte klara.

Tanken var att fartyget skulle kasta loss klockan 19.30, men det blev försenat. Främst på grund av att alla bilar och lastbilar inte var färdiglastade.

Lite drygt två timmar försenade, klockan 21.45, la Scandinavian Star ut med sina 383 passagerare och 99 besättningsmän.

LÄS MER:Risk för skogsbrand – räddningstjänstens uppmaning: ”Viktigt att ge sig till känna”

En orkester spelade i restaurangen. Flera hade tagit sig dit för att äta buffén som erbjöds. Några stannade kvar i baren en stund, men ganska snart dröp folk av till sina hytter.

Första branden strax innan 02

Klockan 01.55 hittades den första brandhärden. Någon hade tänt eld på en blå matta och sängkläder som låg intryckt i ett hörn på däck fyra. Rådiga passagerare var dock snabbt framme och fick släckt elden.

Bara några minuter senare, strax efter 02, startade en ny brand, denna gång på däck tre. Den spred sig snabbt till däck fyra. Branden var våldsam och brandlarmet otillräckligt.

Klockan 02.24 bedömdes branden vara okontrollerbar. Befälhavaren skickade ut SOS-meddelandet:

”Mayday, mayday, Scandinavian Star is on fire!”

ANNONS

Brandmannen Göran Thilander från Åsa arbetade vid den tiden på Frölunda brandstation. De fick larmet om båten som brann utanför Lysekil.

Åkte med helikopter från Säve

– Det var inget vanligt larm. Samtlig personal skulle samlas på stationen. Vi hade listor på vad vi skulle ha med oss om en båt brann. Båtarna hade, i varje fall på den tiden, andra kopplingar på brandslangar jämfört med brandkåren. En helikopter hämtade all vår utrustning på stationen, säger Göran Thilander.

Själv fick han och kollegorna åka ut till Säve flygplats. Där väntade en helikopter som tog brandmännen ut till till den nödställda färjan.

LÄS MER:De stod 30 meter från blixtnedslaget – ”allt blev vitt”

Thilander hade innan detta varit med om att släcka flera båtbränder. De flesta båtarna låg i hamn.

Men han arbetade även när fartyget Poona brann 1971. Den värsta branden i Göteborgs hamns historia. En svampliknande pelare stod upp från båten. Fönster kraschades på båda sidor av älven och fyra personer miste sina liv.

Vinschades ner från tio meter

Men när han fick syn på Scandinavian Star från helikoptern var det något annat.

– Det var egentligen helt ogreppbart. Jag var nog först ner från helikoptern och det var första gången jag vinschades ner. Det var väl åtta-tio meter till däck. Men det var full fokus på vad vi skulle göra, säger Göran Thilander.

ANNONS

På och kring båten rådde ett fullkomligt kaos. Från havet sprutade båtar vatten för att försöka släcka elden.

– Vi var först ombord och visste inte så mycket egentligen, men första uppdraget blev att släcka i restaurangen där det brann rejält.

LÄS MER:Kungsbackabo brände ner hus – döms till tolv års fängelse

En del passagerare hade räddats till Stena Saga, som hade kommit till undsättning. Den norska kaptenen på Scandinavian Star svarade sedan på direkta och upprepade frågor från Stena Sagas befälhavare att det inte fanns någon kvar ombord.

Kaptenen lämnade båten på morgonen

Klockan 03.38 lämnade därför Scandinavian Stars befälhavare båten.

Kort därefter hade en ur borgarkåren hittat tre personer döda, liggandes i en korridor.

– Vår chef, Ingvar Brynfors, kallade dit oss och sa att ”Det kan säkert finnas fler personer”, säger Göran Thilander.

Han och kollegornas tuffa uppgift blev att ta sig in i varje hytt och dokumentera om det fanns personer där.

– Det låg döda människor överallt. Ingen levde. Folk låg på golvet och i sängar. Det var vuxna människor och bebisar som låg i sina vaggor. Vi skulle sedan märka varje hytt och skriva hur många som låg där i.

Hur var det jobbet?

– Det var ju inte roligt, det var det inte. Speciellt inte att se de riktigt små. Vi hittade sammanlagt 35 personer. Våra kollegor hittade ännu fler. Totalt var det väl runt 70-75 avlidna som jag och kollegorna hittade.

ANNONS

Hur var det att hitta så många lik?

LÄS MER:Åtalas för flera båtbedrägerier – pengarna gick till knarkskulder

– Det var tufft. Jag hade ju barn hemma. De var kanske inte så små, men det är klart att jag tänkte på dem.

Fick ni hjälp med någon bearbetning?

– Ja, och det var första gången. Men det var inget för mig. Det kom en präst, han var i och för sig trevlig. Sedan var det ytterligare någon från kyrkan. Men vi snackade igenom det i bastun, som vi alltid gjorde efter större händelser. Vi pratade igenom det och sen var det bra med det, säger Göran Thilander.

När han kom hem började telefonen att ringa. Göran hade blivit intervjuad kort i Aktuellt på SVT.

Mordbranden fortfarande ouppklarad

– Det var väldigt kaotiskt några dagar. Men efter några veckor lugnade det ner sig. Nu har jag inte tänkt på detta på länge. Jag har haft tur att kunna skaka av mig tragiska händelser, men detta hängde så klart med ett tag.

Det har gått 31 år sedan branden och fortfarande är den ouppklarad. Ombord fanns en lastbilschaufför som dömts fem gånger för olika bränder.

Vid ett tillfälle rullade han ut toapapper på ett hotell i Esbjerg, tände på och gick och la sig.

ANNONS

En annan gång satte han eld på tre ställen i en lägenhet. Då dömdes han till fängelse i två år och tio månader.

Flera olika utredningar

Mannen dog i samband med branden på Scandinavian Star. Tre utredningar har gjorts av branden. Det är tveksamt om den dömde pyromanen kan ha legat bakom dådet. Han hade 1,7 promille alkohol i blodet och dog sannolikt vid brand två.

LÄS MER:Hemtjänstpersonal attackerades med laserpekare

En annan utredning, som gjordes 2013, pekade ut pengar som ett motiv och att besättningsmedlemmar ska ha legat bakom. Den utredningen visade fyra brandhärdar.

2016 gjordes en tredje utredning. Den kom fram till att det var sammanlagt sju brandhärdar.

– Jag blev tillfrågad av polisen i Norge om jag ville försöka hjälpa dem i deras utredning. Det här var ungefär två år sedan och jag hjälpte så klart till med det jag kunde. Jag fick svara på några frågor på polishuset i Göteborg. Det var någon egen utredning vid sidan av den ordinarie, men jag vet inte hur det gick med den, säger Göran Thilander.

M/S Scandinavian Star hade 383 passagerare och 99 besättningsmedlemmar.

159 omkom, 26 var under 15 år. Tre av de omkomna var svenskar.

Källa: Wikipedia.

Skeppsredaren och rederidirektören dömdes 1992 till fängelse i 40 dagar. Kaptenen på båten dömdes till 60 dagars fängelse.

Året efter dömde Norges Højesteret de tre männen till sex månaders fängelse. Rederidirektören hade flytt landet och undkom straff.

Källa: Wikipedia

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Kungsbacka-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.

ANNONS