Björn körde rammade TMA-bilen – klev ur oskadd: ”Hann aldrig bli rädd”

I onsdags blev Bärgningstjänst Fjärås TMA-bil rammad av en lastbil i 90 km/tim, en olycka som stängde motorvägen i timmar. I bilen satt Björn Halldin, som klev oskadd ur hytten efter den våldsamma kollisionen.
– Jag kände bara att allt gungade till, men jag hann aldrig bli rädd, säger han.

ANNONS
|

TMA-bilarna har stora krockkuddar i bakändan, och körs med blinkande varningspilar för att få ner hastigheterna under arbete på större vägar. För Bärgningstjänst Fjärås var onsdagens TMA-körning närmast ett rutinuppdrag, beställt av Terranor, som sköter vägunderhållet på E6 genom Halland.

– Totalt var vi fem TMA-bilar ute, och själva jobbet var att Terranor skulle byta några stolpar och skära kanterna på vägsträckan, berättar Björn Halldin.

LÄS MER:Intresset för mopedbilar växer explosionsartat – har ökat 1 700 procent

Men det närmast rutinartade uppdraget på motorvägen i höjd med Frillesås fick snart en dramatisk vändning. En lastbil med tungt lastad trailer missade av okänd anledning TMA-varningarna och körde med full fart rakt in i Björns fordon.

ANNONS

– De senaste uppgifterna jag fått från polisen säger att han höll 90 km i timmen. Jag såg inte honom komma, jag hann bara känna att hela min bil skakade till, och att det flög telefoner och head-set i hytten, men jag hann aldrig bli rädd, berättar han.

TMA står för Truck Mounted Attenuator, eller på svenska: fordonsmonterade energiabsorberande påkörningsskydd.

Konstruktionen är designad för att kollapsa under kontrollerade former vid en påkörning och på så sätt minska krockvåldet.

TMA-bilar används numera rutinmässigt vid underhåll eller andra arbeten på hårt trafikerade vägar med höga farter.

Gick in i yrkesrollen

Direkt efter påkörningen kände Björn snabbt efter att ingenting i kroppen var brutet eller skadat. Sedan klev han ur bilen och började jobba.

– Jag ringde kollegan och sade att han får komma med bärgningsbilen och att han skulle beställa räddningstjänst. Jag gick helt in i yrkesrollen, det är väl så jag fungerar. Jag har faktiskt funderat lite på det så här i efterhand.

LÄS MER:Logistikforskare förutspår framtiden – ”Självkörande lastbilar redan här”

Först efter någon timme, när vägen var avstängd, räddningstjänsten anlänt och olycksplatsen var under kontroll, satte sig Björn Halldin i ambulansen för att kontrolleras på sjukhus.

– Men de hittade ingenting, de konstaterade att jag hade klarat mig helt oskadd.

Allvarligaste hittills

Lastbilen som körde på Björn var lastad med en rulle vals-järn som enligt uppgift vägde drygt 20 ton. Krocken blev så våldsam att lastsäkringarna knäcktes och rullen kastades av trailern och ut på vägbanan. När vägen röjdes efter olyckan fick bärgarna kalla in en mobilkran för att lyfta undan järngodset.

ANNONS

För Björn Halldin är onsdagens händelse den hittills allvarligaste, efter många år i bärgningsbranschen.

LÄS MER:Påkörd kvinna minns inte olyckan i somras – men polisen anser sig ha bra bevisläge

– Ja, det är den ju. Men jag har varit i andra situationer tidigare, där jag egentligen varit mer rädd. När man stått på motorvägen och bilister kommit körande rakt genom konerna i avspärrningsområdet, till exempel.

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Kungsbacka-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.

Efterlyser respekt

Och när yrkesfolk i bärgningsbranschen pratar med varandra så handlar det ofta om riskerna därute. Det finns en utbredd uppfattning att respekten för räddnings- och bärgningsinsatser i trafiken sjunkit med åren.

– När det gäller TMA-bilarna så pratar vi ofta om att det är inte om man kommer att bli påkörd, utan när.

Så här några dagar efter kollisionen slår han fast att TMA-kudden fungerat exakt som den skulle.

– Man kan väl säga att den räddade mitt liv. Utan den hade ingen överlevt en sådan påkörning. Jag har ändå alltid litat på att blir jag påkörd, så kommer TMA-kudden att göra sitt jobb. Och det har den ju gjort, skyddet fungerade ju fullt ut, säger han.

Alltid med TMA-bil

Sedan 2019 gör Bärgningstjänsten Fjärås inga insatser på E6, eller andra större vägar, utan att först gå in med en TMA-bil, som håller nere hastigheterna förbi bärgningsplatsen.

– Tanken på vad som kan hända finns ju alltid där, men motorvägen är vår arbetsplats. Vi kör inte ens ut förrän vi vet att TMA-bilen är på plats. Man önskar ju att trafikanterna därute kunde visa lite mer hänsyn och respekt, vi vill ju också komma hem säkert från jobbet på kvällen, säger Björn Halldin.

ANNONS
ANNONS