Heidi Soltveit har vid ett flertal tillfällen fått reserverade pengar för över tusen kronor dragna i flera dagar då hon tankat med på Shell vid Särömotet. Pengar som normalt ska sättas tillbaka direkt inom någon minut. Foto: Camilla Moestedt
Heidi Soltveit har vid ett flertal tillfällen fått reserverade pengar för över tusen kronor dragna i flera dagar då hon tankat med på Shell vid Särömotet. Pengar som normalt ska sättas tillbaka direkt inom någon minut. Foto: Camilla Moestedt Bild: -

Bensinpengar låsta i flera dagar

Den som tankar med kontokort får numera finna sig i att få 1 500 kronor reserverade på sitt kort. När tankningen genomförts ska pengarna sättas tillbaka inom någon minut. Heidi Soltveit har dock flera gånger fått sina pengar låsta i flera dagar.

ANNONS
|

Förra året infördes nya regler inom bensinbolagsbranschen som innebär att kunder som tankar med kontokort får 1 500 kronor reserverade på kontot.

Det nya systemet, som kallas "automatic fuel dispenser" (AFD), är ett krav som kortutgivarna Visa och Mastercard ställer på samtliga drivmedelsbolag sedan den 1 februari förra året. När tankningen genomförts ska reservationen hävas inom någon minut.

Flera kunder vittnar dock om att så inte är fallet.

Heidi Soltveit är en av de drabbade som vid ett flertal tillfällen de senaste året fått pengar låsta i flera dagar efter att ha tankat på Shell vid Särömotet. Senast i lördags var det dags igen.

ANNONS

– Jag tankade för ungefär 400 kronor och såg sedan på mitt kontoutdrag att man dragit ytterligare 1 500, men satt in pengarna igen. Men så plötsligt drogs de en gång till samma dag och har fortfarande inte satts tillbaka på mitt konto, berättar Heidi Soltveit när Kungsbacka-Posten träffar henne vid macken på onsdagseftermiddagen.

Heidi trodde först att det kunde bero på att hon är norsk medborgare och använt sitt norska bankkort. Men efter att ha pratat med bensinstationsägaren insåg hon att hon var långt ifrån ensam drabbad.

– Han var frustrerad och sa att många kunder råkat ut för samma sak. Han hjälpte mig att ringa St1, som äger bensinpumparna som är kopplade till bankerna för att påtala problemet, men än har jag som sagt inte sett till några pengar.

Stefan Samuelsson, affärsområdeschef för St1 Sverige, beklagar detta och säger att den som drabbas i första hand ska kontakta sin bank.

– Vi har själva ingen koll över detta utan det är helt och hållet bankerna som är ansvariga för att pengarna sätts tillbaka. Det är ju också de som infört kravet, men även vi upplever tyvärr att många drabbas då det verkar finnas ett synkroniseringsfel som gör att det blir en fördröjningseffekt för vissa bankkunder.

ANNONS

Jenny Lönnqvist, som ansvarar för corporate communication hos Visa, bekräftar i sin tur via mejl att de reserverade pengarna också enligt deras regelverk ska justeras till det faktiska beloppet så snart tankningen slutförts. Precis som Stefan Samuelsson hänvisar hon därför drabbade att höra av sig till sin bank för att häva spärren.

För många, som Heide Soltveit, är det dock en klen tröst då processen kan ta upp till fem bankdagar.

Camilla Moestedt

redaktion@kungsbackaposten.se

ANNONS