Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Behöver du en hantverkare i sommar? Brister och fel som uppstår under ett byggprojekt är återkommande högt upp på klagotopparna både hos Konsument Göteborg och Konsumentverket. Den nationella tjänsten Hallå konsument har nu gjort en sammanställning med råd för att hjälpa konsumenterna. Bild: Johan Persson
Behöver du en hantverkare i sommar? Brister och fel som uppstår under ett byggprojekt är återkommande högt upp på klagotopparna både hos Konsument Göteborg och Konsumentverket. Den nationella tjänsten Hallå konsument har nu gjort en sammanställning med råd för att hjälpa konsumenterna. Bild: Johan Persson

Bästa tipsen när du behöver en hantverkare i sommar

Pandemitider är pysseltider. Redan förra året renoverades och byggdes det om – som aldrig förr. Har du ett projekt på gång har vi guiden till vad du bör tänka på när du anlitar en hantverkare för att slippa bakslag.

Du får en idé till ett byggprojekt hemma och vill få tag i en hantverkare så snabbt som möjligt för att sätta igång. En altan ska byggas, badrummet ska renoveras eller ett tak ska läggas om och du vill ha det proffsigt gjort och behöver ha kontroll över fakturan.

LÄS MER: Ekenässkolans bostadsrätter kan få nej – strider mot översiktsplanen

Du googlar och får napp.

Stopp och belägg!

Med tanke på att både brister och fel i utförandet är vanliga klagomål både på lokal och nationell nivå kan det vara en bra idé att ta det lugnt och inte beställa en tjänst förrän du har gått igenom allt som går att ha koll på i förväg.

Hantverkstjänster är det som svenska konsumenter år efter år klagar allra mest på. Konsumentrådgivare Cassandra Larsson på Konsument Göteborg råder konsumenterna att lägga lite mer tid på att ta in offerter och inte fokusera så mycket på materialval i det skedet. Bild: Jonas Lindstedt
Hantverkstjänster är det som svenska konsumenter år efter år klagar allra mest på. Konsumentrådgivare Cassandra Larsson på Konsument Göteborg råder konsumenterna att lägga lite mer tid på att ta in offerter och inte fokusera så mycket på materialval i det skedet. Bild: Jonas Lindstedt

Varför är det då ett återkommande problem med så många konsumenter som år efter år har klagomål på hantverkare?

– Dels är det komplicerade tjänster, det är inte bara en sak som ska utföras, utan ett renoveringsobjekt innehåller många delar. Dels finns det ett kunskapsgap mellan konsumentens förväntningar och hantverkarens yrkeskunskap, säger Cassandra Larsson, konsumentrådgivare på Konsument Göteborg.

Vad kan det kunskapsgapet ställa till med?

– Det kan bli missförstånd om vad som ska utföras, och om vad som ska ingå i priset. Sedan är ett vanligt problem hanteringen av det när fel eller brister i arbetet väl har uppstått.

Hennes råd är konkret att ta sig ordentligt med tid i början till det som är väsentligast i ett byggprojekt:

LÄS MER: Kungsbacka kommun gör lex Sarah anmälan – orosanmälan blev liggande i tio dagar

– Lägg ner tid på att bestämma vilken hantverkare du ska välja. Som konsument kan man vara alltför fokuserad på målet, på projektet i sig och att det ska bli klart. Det är roligare att välja kakel och färg och inte lika roligt att detaljstudera offerter. Men tar man sig den tiden så kommer man att spara tid och bespara sig från missförstånd som kan leda till konflikter, konstaterar Cassandra Larsson.

Så kraftigt ökade renoveringarna under coronapandemin 2020

Renoveringsindex är ett index som mäter hur mycket svenskarna renoverar.

Totalt sett steg renoveringsindex med 9,9 procent under 2020 jämfört med föregående år. Renoveringsindex väger samman rotavdraget och SCB:s handelssiffror på med bygg-, vvs-, färg- och elartiklar, vilket sammanlagt är ett mått på hur mycket svenskarna renoverar.

Så, oavsett om det handlar om att anlita en elektriker, rörmokare, plåtslagare eller snickare – gå också igenom vår checklista innan du beställer tjänsten så gör du dig själv möjligen en stor tjänst.

Tre saker du bör göra innan du beställer en tjänst

Enligt den nationella konsumenttjänsten Hallå konsument är det tre saker du som konsument alltid ska göra innan du anlitar en hantverkare.

1. Har hantverkaren skulder?

Kolla det genom att kontakta Kronofogden eller Skatteverket.

Vad kan hända? Hantverkaren går i konkurs innan arbetet hos dig är klart eller inom din reklamationstid. På vissa arbeten i din bostad ger konsumenttjänstlagen dig rätt att klaga i upp till tio år, men efter en konkurs är den rätten inte mycket värd.

LÄS MER: Bekräftat: Fotbollsstjärnan Fridolina Rolfö från Kungsbacka klar för FC Barcelona

Be dessutom hantverkaren om försäkringsbevis och intyg på att han eller hon är behörig på området, för el- och VVS-arbeten själv kan det annars bli försäkringsproblem om det skulle uppstå en skada.

2. Vad säger tidigare kunder?

Har du fått tips om en hantverkare av en bekant kan du också be att få titta på det utförda arbetet. Annars, be hantverkaren om referenser och kontakta dem. Fast det bästa är om du hittar referenserna själv; googla för att hitta diskussionstrådar på nätet.

3. Vad kostar arbetet hos olika företag?

Var tydlig med ditt uppdrag och begär in offerter, men låt inte alltid priset styra. Noggrannhet kostar mer än slarv.

Fler saker du som konsument måste veta

Enligt Hallå konsument är det några fler saker du bör känna till som konsument.

LÄS MER: Surdegsexperten Kenny gör succé med sitt lilla bageri i Kullavik: ”Det är sjukt roligt”

Hantverkartjänster är reglerade under konsumentköplagen. Det innebär att när du anlitar någon för att fixa något i ditt hem har du rätt att ställa vissa krav: arbetet ska vara fackmannamässigt utfört och gjort med omsorg.

Rot-avdrag – tänk på detta

Du som konsument kan göra rot-avdrag för hantverkarens arbetskostnad, men bara om hantverkaren har F-skattsedel.

Hantverkare är inte skyldiga att erbjuda rot-avdrag.

Avtala om det skriftligen innan arbetet påbörjas.

Källa: Hallå konsument

Skriftligt avtal med pris vad som ska göras och när det ska vara klart är bäst om det finns på pränt ifall det skulle bli en konflikt om vad ni överenskommit om.

Konsumentverket har mall för detta, det så kallade hantverkarformuläret.

Gör upp om fast eller rörligt pris. Ett avtalat fast pris gäller och hantverkaren måste hålla sig till det. Har ni avtalat om ett ungefärligt pris får det max överstigas med 15 procent – om inte annat framgår av avtalet.

Tre tips när något gick fel och du ska reklamera tjänsten

Om något gått snett med måleriarbetet, grävningen, reparationen, takläggningen eller elinstallationen kan du klaga. Det kallas för att reklamera och så här gör du i olika scenarier enligt Hallå konsument:

1. Hantverkaren har gjort fel, enligt dig.

Tre alternativ: Arbetet motsvarar inte det ni kom överens om och det är inte fackmässigt utfört, det vill säga att en seriös yrkesperson skulle döma ut det. Dokumentera exempelvis i bilder. Du måste klaga till företaget inom viss tid, två månader anses rimligt.

LÄS MER: Då avslutas vaccineringen i Tingbergshallen

Om företaget inte rättar till felet inom skälig tid kan du i andra hand ha rätt till prisavdrag, för vad det kostar att rätta till det hos något annat företag.

Skicka gärna e-post med dina krav, samt all konversation med företaget, och spara all post.

Det tredje alternativet är att om arbetet har avbrutits efter att du har hävt avtalet kan du bli skyldig att betala åtminstone den del av arbetet som blivit gjort fram till dess.

2. Hantverkaren blev inte klar i tid.

Enligt konsumenttjänstlagen räknas jobbet som försenat om tjänsten inte är utförd inom den tid som har utlovats eller som ni har kommit överens om. Eller om det inte fanns någon uppgjord tid för när tjänsten skulle ha varit klar, men tjänsten är inte utförd inom rimlig tid med tanke på tjänstens omfattning och karaktär, skriver Hallå konsument.

Du har rätt att kräva att tjänsten slutförs om det inte finns hinder utanför företagets kontroll som gör det omöjligt för företaget att utföra arbetet. Har förseningen stor betydelse för dig som konsument kan du ha rätt att häva avtalet och då har företaget längre ingen skyldighet att slutföra uppdraget.

LÄS MER: Vatten läckte ut från avloppspumpstationen i Nordreviken

Du har rätt att hålla inne med betalningen när tjänsten inte är påbörjad eller slutförd inom rätt tid och det kan fungera som ett påtryckningsmedel mot företaget. Grundprincipen är att du kan hålla inne med en summa som motsvarar vad det skulle kosta att anlita någon annan att slutföra arbetet. Kom ihåg att meddela företaget om detta skriftligt, samt varför du gör det.

3. Hantverkaren vill ha för mycket betalt.

Vill företaget ha mer betalt än vad ni har kommit överens om? Eller har ni inte avtalat om ett pris och du tycker att priset företaget nu begär är för högt?

Börja med att begära en specificerad faktura från företaget, på arbetstimmar och material, för att kunna bedöma priset. Det är företaget som ska bevisa att totalpriset är skäligt, men du bör kolla med andra hantverkare för att förstå om det stämmer.

Om ni fortfarande är oense: meddela företaget vilken summa du anser är skälig och bestrid resten. Fortfarande ska du göra allt detta skriftligen.

LÄS MER: Följ med till Tjolöholm på bakluckeloppis - fynda scenkläder och antikt

Kommer det ett inkassobrev måste du bestrida även detta till det företaget. Samma sak om det kommer krav från Kronofogden. Så länge du agerar får du inte någon betalningsanmärkning.

Samma sak gäller om företaget skulle välja att gå till tingsrätten och får rätt där för att det har kunnat bevisa att du ska betala; om du följer domstolsbeslutet blir det ingen betalningsanmärkning.

Alternativet till ovanstående är att betala allt, under protest, meddela detta och sedan klaga hos Allmänna reklamationsrätten för att få ärendet prövat och tvisten avgjord.

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Kungsbacka-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.

Glöm inte att ladda ner vår nyhetsapp till din mobil: 

1. Sök på Kungsbacka-Posten i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm i mobilen bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.