Emma Hedenskog är säljare på Volkswagen Kungsbacka. Här svarar hon på de fem vanligaste frågorna hon får från kunderna.
Emma Hedenskog är säljare på Volkswagen Kungsbacka. Här svarar hon på de fem vanligaste frågorna hon får från kunderna.

”Kungsbacka sticker ut när det gäller elbilar”

På Volkswagen Kungsbacka står elbilar för 80 procent av nybilsförsäljningen. Enligt säljaren Emma Hedenskog är en stor anledning det geografiska läget – men också att många Kungsbackabor vill lära sig mer och ställer sina frågor. För hur ska man egentligen tänka med elbilar när elpriserna är som de är?

|

Många som bor i Kungsbacka pendlar som bekant till Göteborg. Ett avstånd som enligt Emma Hedenskog är optimalt och bekymmersfritt för dem som kör på el.

– Det räcker ju med att ladda hemma. Precis på samma sätt som när du laddar din mobiltelefon kan du ladda din elbil. Även om det kanske räcker med tre-fyra gånger i veckan när det gäller bilen, säger hon.

Volkswagen Kungsbacka har just nu en stor efterfrågan på elbilar. Trots att bilbranschen generellt har problem med leveranser så kan Emma och hennes kollegor leverera nya elbilar relativt snabbt.

– En standardversion av en bakhjulsdriven Volkswagen ID.4, som påminner om en Tiguan, kan vi leverera på bara några månader, berättar Emma.

Fem vanligaste frågorna om elbilar – och svaren

Här svarar hon på några av de vanligaste frågorna hon får från Kungsbackaborna.

Fjällenresan närmar sig, hur ska man planera vägen dit i vinter?

– Volkswagen har nyligen lanserat den inbyggda appen We Charge som visar exakt var du hittar alla offentliga laddare, om de är lediga och fungerar. Det är väldigt smidigt eftersom du inte behöver leta eller stanna i onödan.

Hur lång tid tar det att ladda?

– Det snabbaste sättet att ladda bilen är vid en snabbladdningsstation. De har en laddningseffekt på 100 kW eller mer och batteriet laddas upp till 80 procent på 30 minuter.

Elbilar är så dyra, vad menar ni när ni pratar om en långsiktig investering?

– Med elbilar måste man tänka på ett annat sätt. Man kan inte stirra sig blind på inköpspriset utan du måste väga in alla kostnader som bränsle, service och underhåll som till exempel byte av olja och oljefilter i en förbränningsmotor samt värdeminskning. En elbil kör man för bara några kronor milen, den behöver bara inspekteras vartannat år och du betalar endast 360 kronor i skatt per år. En ny diesel SUV i samma storlek kostar 13 000 kronor i skatt per år. 2023 är miljöbilspremien dessutom 50 000 kronor. Så när du tittar på totalkostnaden över tre år inser du snabbt att elbilen inte är så dyr. Det är jättevanligt att jag hjälper Kungsbackaborna med just detta.

Batteriet i en Volkswagen ID.4 sitter under bilen vilket gör plats för en fin rymd invändigt.
Batteriet i en Volkswagen ID.4 sitter under bilen vilket gör plats för en fin rymd invändigt.

Men elpriserna sticker iväg, är elbil verkligen en smart investering i dagens läge?

– Oavsett om elpriserna går upp ännu mer så är det fortfarande billigare att köra elbil än att köra på bensin eller diesel. Du kan också påverka kostnaden genom att ladda på nätterna – om du har timpris. Och har du solpaneler kör du väldigt billigt sex månader om året.

Vad får jag inte missa när jag köper elbil?

– Att den har en värmepump. Volkswagen är en av få tillverkare som har värmepump som standard. Den ser till att batteriet håller en optimal temperatur och att du får värme i kupén. Om du inte har en värmepump går batteriets energi till värmen och då tappar du snabbt i räckvidd.

”Samvetsfråga”

Annars är det, enligt Emma Hedenskog, miljöaspekten som är viktig för hennes kunder i Kungsbacka.

– Många kunder pratar om samvetet och om kommande generationer, att det inte känns bra att köra fossilbil 2022. De vill gärna gå över till el om de har möjlighet.

EXTERN LÄNK: Här får du kontakt med Volkswagen Kungsbacka

Tre heta elbilar från Volkswagen

Emma Hedenskog om några av Volkswagens mest aktuella elbilar på personbilsmarknaden.

Volkswagen ID.3

”Har utvändiga mått som en Golf och är vår mindre elbil. Men inuti är den otroligt rymlig. Detta är möjligt tack vare en kortare front eftersom batteriet är placerat under bilen. Det är inga problem att åka fem personer, du får plats med bilbarnsstol och bagaget rymmer en barnvagn. Räckvidden ligger på 42 mil”.

Volkswagen ID.4

”Har ungefär samma mått som en Tiguan och precis som i ID.3 sitter batteriet under bilen vilket gör plats för en fin rymd invändigt. Dessutom är hela golvet vid baksätet platt vilket skapar gott om benutrymme. Här finns dragkrok och taklast som tillval så det här är elbilen du kan ta till fjällen. Räckvidden är upp till 52 mil”.

Volkswagen ID.5

”Här är elbilen med en lite mer sportig look, med vinge bak. Även här är räckvidden upp till 52 mil. Den är byggd på samma plattform som de övriga modellerna och som våra kommande elbilar kommer att byggas på. Svängradien är helt fantastisk. Plattformen gör bilarna tysta, följsamma, lätta att parkera och vända och stabiliteten är magisk – man får nästan en svävande känsla”.