Nätbutiken har vuxit ur garaget

I föräldrarnas garage i Kungsbacka startades inredningsföretaget i somras. Ett par månader senare hade lokalerna blivit för små. – Det är ändå ett dubbelgarage, så jag trodde det skulle räcka lite längre, säger Fredric Lindqvist.

ANNONS
|

Han gick information- och medieteknikprogrammet på Elof Lindälv och visste tidigt att han ville arbeta med näthandel. För honom låg fokus till en början främst på tekniken, men konceptet blev klart när han träffade sina två kolleger. Baldvin Ahlander och Tyra Matsdotter är medgrundare till nätbutiken Calixter. Deras roller är klara. Tyra Matsdotter har studerat vid Inredningsakademin och arbetar fortfarande deltid som stylist på ett home styling-företag i Göteborg. Hon ansvarar för produktbilderna och stylingen.

– Jag lägger ner mycket tid på Instagram och hemsidan och att beskriva produkterna. Det roligaste är att få till en riktigt bra bild som ger en massa köp, säger hon.

ANNONS

Samtidigt analyseras besökarnas reaktioner på varje bild.

– Bakom hemsidan finns ett hav som kunderna aldrig ser. Det var hemsidan som tog tid att bygga, annars har utvecklingen gått snabbare än vi trodde, säger Baldvin Ahlander.

Han lärde känna Fredric Lindqvist när de arbetade på Volvo tillsammans året efter studenten. Fortfarande har alla tre jobb vid sidan av inredningsbutiken.

– Jag jobbar heltid på Tesla, men åker hit varje dag efter jobbet och lämnar inte förrän runt klockan 23. Det är kul, det känns inte som ett jobb, men det håller inte i längden. Jag har inte lagat mat på hur länge som helst, säger Fredric Lindqvist.

– Det är tur att Mc Donalds ligger nära, flikar Tyra Matsdotter in.

Företaget har nämligen alldeles nyligen fått hyra in sig i en lokal i Mölndal. Där finns gemensamma konferenslokaler och eget kontor och lagerutrymme. Därifrån packar de numera sina varor och staplar på pallar på söndagarna när beställningarna har trillat in. Garaget i Kungsbacka blev för litet direkt när hemsidan sattes i bruk i höstas. Trots att nischen är inredningsdetaljer snarare än möbler så är kartongerna skrymmande. Lampor och urnor kan vara ganska stora.

– Vårt motto är att helheten sitter i detaljerna, säger Fredric Lindqvist.

ANNONS

– Nischen som vi satsar på är inspirerande miljöbilder och tips på styling. Det är så kul när kunder köper flera saker från en bild. Då säljer vi ett helt koncept, säger Tyra Matsdotter.

De första månaderna handlade till stor del om att jaga leverantörer. Det är svårt att övertyga de första att satsa på en sajt som är helt tom. Dessutom lades mycket tid på att skapa den perfekta hemsidan. Fredric Lindqvist har läst om sökoptimering, köpbeteende och konverteringsfrekvens både i skolan och på fritiden, eller numera för jobbets skull.

– Det är väldigt intressant. Om man bara ändrar färg på en köpknapp så kan det generera i fler köp, alltså öka konverteringsfrekvensen, säger han.

Han skulle gärna vilja studera detta mer, men tycker att det praktiska arbetet med företaget på ett sätt ger mer än att läsa teori. Mycket av kunskapen blir dessutom snabbt föråldrad. Google och sociala medier ändrar sina algoritmer och tekniken förändras. Det gäller att hänga med och tolka beteenden. Hur marknadsföringen ska ske för att ge så mycket som möjligt är också en sak som grundarna av Calixter funderar på. Man kan annonsera relativt billigt på vissa sociala medier, och därigenom nå många människor, men utan specifik målgruppsanpassning. Det ger förstås mindre än om annonsen når rätt personer. Andra trender förändrar också förutsättningarna på nätet. Annonsering via influencers var nyss det billiga sättet att marknadsföra sig. Idag tar de största profilerna betydligt mer betalt än traditionell media.

ANNONS

De nyblivna företagarna har även behövt lära sig av sina misstag.

– I början gick vi på nitar gällande frakten. Vi betalade alldeles för hög avgift innan vi ingick avtal med ett fraktbolag, säger Baldvin Ahlander.

Tyra Matsdotter håller med.

– Man vill ha ett lager som fungerar. Det är surt att se vad folk har sökt på, och få 500 klick på en vara som är slutsåld och i värsta fall är slut hos leverantören. Man vill inte driva trafik till något som inte kan säljas, säger hon.

Just att driva trafik är en av de allra viktigaste arbetsuppgifterna de har, och det är tidskrävande. Att starta ett företag med en tydlig nätstrategi skiljer sig från äldre varumärken som flyttat in på Internet efter många år i branschen.

– Vi är med från början, men de större företagen har ju bättre ekonomiska förutsättningar för att satsa, säger Baldvin Ahlander.

Mia Sandblom

redaktion@kungsbackaposten.se

Fredric Lindqvist

Ålder: 22

Bor: Flyttade nyligen från Kungsbacka till Majorna

Familj: Föräldrar och lillebror

Yrke: Jobbar fortfarande heltid på Tesla reservdelar. VD för Calixter.

Intressen: Jobbet, konverteringsoptimering och design.

Tyra Matsdotter

Ålder: 21

Bor: Majorna

Familj: Pappa och fyra syskon

Yrke: Stylist på Moodhouse på deltid. Medgrundare av Calixter.

ANNONS

Intressen: Inredning, mode och fotografering.

Baldvin Ahlander

Ålder: 21

Bor: Tuve

Familj: Föräldrar och bror

Yrke: Säsongsarbetare som bland annat snöplogare. Medgrundare av Calixter.

Intressen: Att förvalta företaget, och det tar den mesta av tiden.

ANNONS