Kulturbranschen har betalat ett orimligt högt pris

När majoriteten av befolkningen nu är vaccinerade borde ett återöppnande av arenor och teatrar ligga överst på prioriteringslistan, skriver Victoria Forsberg.

ANNONS
|

Det har pågått länge nog nu. Det fanns såklart en legitim anledning, det var samma för alla. Jag har hållit käft och förstått – det är samma för alla. Men när det plötsligt inte alls är samma för alla, då måste jag ändå ta bladet från munnen och tala om restriktionerna. Om hur de har gått från att vara fullt rimliga, till att framstå som ett godtyckligt galleri-spel.

LÄS MER:Om att aldrig få sova ut

De senaste 1,5 åren har varit en evighetslång plåga för kulturutövare och -konsumenter. Inga arenakonserter, inga teaterföreställningar för fullsatta salonger. Med ett publiktak begränsat till åtta (!) personer kan vem helst kan räkna ut med röven att det inte är ekonomiskt försvarbart att ge några föreställningar, såvida inte varje biljett kostar 30 lax. Jag jobbar på kommunens gästspelsscen: en teater med 500 platser och ett brett utbud. Även vi har hållit stängt, men med ironin att vår teater är en betydligt mer smittsäker plats än många andra. Med en stor och luftig salong, fyra entréer, en enorm foajé i två etage och ett tjog toaletter borde det vara tryggt och säkert på alla sätt. Ändå har vi hållit stängt, för det var så det var sagt. Och vi satt ju alla i samma båt – oavsett om vi spelade teater, instrument eller boll.

ANNONS

LÄS MER:Myten Grillmannen

Men så började restriktionerna äntligen lätta nu i våras. Fotbollen fick tillbaka sin hejarklack. Restauranger återfick sina besökare. Gekås fick ta bort maxtaket för antal shoppare. Men när det gällde sittande publik på inomhus-evenemang, var lättnaden föga glädjande: 300 personer fick nu njuta live-underhållning igen, såvida de höll en meters avstånd åt alla håll. För en teater som vår innebär det en totalbeläggning på 130 personer. 130 av 500. Göteborgsoperans stora salong har 1 300 platser. De får nu ta in 270 personer. 270 av 1 300. En beläggning på lite drygt 20 procent. För ett operahus som vanligtvis har fyllda salonger i säsong efter säsong är detta en ekonomisk katastrof. Men det är bara att tugga i sig, för såna är reglerna. Lite extra hårdsmält blir det dock när Operan ger premiärföreställningen av Barberaren i Sevilla för 270 lyckliga själar bara dagar innan Sverige spelade VM-kval för 16 800 (!!) personer på Friends Arena.

LÄS MER:Lyckolandet Liseberg levererar igen

I 1,5 år har nu hela den svenska kultur- och underhållningsbranschen gått på knäna. Skådespelare har förlorat jobben. Privatteatrar har fått stänga. En hel bransch blöder och frågan är när, eller om, den kommer på fötter igen. Idrottssverige har inte drabbats lika hårt. Matcher och tävlingar kan genomföras ändå, även utan fyllda läktare. Teater är inte teater utan publik. En live-konsert är inte en live-konsert för en tom arena. Nu har väl ändå kulturbranschen gjort sin beskärda del av jobbet, genom att betala ett orimligt högt pris för att stoppa samhällssmittan? När majoriteten av befolkningen nu är vaccinerade borde ett återöppnande av arenor och teatrar ligga överst på prioriteringslistan. För 300 personers applåder lyfter tyvärr inga tak.

ANNONS

Tumme upp: Bianca Kronlöfs bok ”Brev till mannen”. Otroligt viktig bok. Alla måste läsa.

Tumme ner: En sommar går mot sitt slut och nätterna blir kalla och mörka.

LÄS MER:Victoria Forsberg: Urban Garden Day 2032, sign me up!

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Kungsbacka-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.

ANNONS