Tommy Rydfeldt.
Tommy Rydfeldt. Bild: Pressbild

Ny planering behövs för tågtrafiken på Västkustbanan

Bygget av Västlänken har havererat. Man ligger långt efter tidsplanen och i början av 2024 är pengarna slut.

ANNONS
|

Det ändrar ju förutsättningarna rejält för tågtrafiken i Halland på västkustbanan.

Regelbunden tågtrafik från Varberg, med stopp bland annat i Väröbacka och Åsa skulle startas upp 2026. Då var förutsättningarna att Västlänken var klar, tunneln i Varberg var färdig och ett förbigångsspår vid Lekarkulle, norr om Åsa, var byggt.

Liberalerna anser också att ett stopp i Frillesås bör byggas. Frillesås är en ort som kommer expandera.

Region Halland/Hallandstrafiken kan inte sitta och vänta på en lösning kring Västlänken som kanske inte kommer eller dröjer. Färdig Västlänk 2033-35 pratas det om.

Därför är det viktigt att man nu, tillsammans med berörda kommuner förutsättningslöst försöker hitta alternativa lösningar så att fler kan åka tåg till arbete, skola och nöjen.

ANNONS

Ingen annan lär driva Hallands intressen.

Tommy Rydfeldt (L)

Kommunfullmäktige/Kommunstyrelsen

Kungsbacka

ANNONS