Åsa station.
Åsa station. Bild: Tobias Sandblom

Fler tågstopp i Åsa – men varför det dyra alternativet?

Flera tågstopp i Åsa, ja tack! Men varför inte redan nu i sommar, och varför väljer man det dyra alternativet?

ANNONS
|

Det är goda nyheter att Hallandstrafiken vill introducera tre nya turer per riktning med Västtågen, men för att få minst en avgång per timme och riktning från Åsa under vardagar skulle det behövas ytterligare 5-6 avgångar.

Och som det har diskuterats tidigare så finns det en enkel och billig lösning: Att låta alla Öresundståg även under vardagar stannar i Åsa. Till och med Trafikverket har med detta i sin tågplan för 2023. Inte bara skulle detta alternativ vara en billigare lösning, jämfört med att sätta in nya Västtåg. Dessutom skulle detta också innebära tillräckligt många avgångar med Öresundstågen att de befintliga extra Västtågen vi har idag utanför rusningstrafiken skulle kunna dras in. Det handlar om flera miljoner kronor Hallandstrafiken skulle kunna spara in.

ANNONS

Dessa besparingar skulle kunna användas för att till exempel förbättra busstrafiken i Hallands kommuner, eller för att reducera biljett-priserna i Halland som kanske är den mest effektiva metoden får att få fler att resa kollektivt.

Det är viktigt att Hallandstrafiken använder befintliga resurser mer effektivt så att våra skattepengar förvaltas ansvarsfullt. Öresundstågen som kör utanför rusningstrafiken under vardagar är aldrig fullsatta och ett stopp i Åsa förlänger i dagsläget inte restiden. Eftersom denna lösning redan finns i tågplanen 2023 kan ändringen ske redan i sommar.

När Västlänken är färdig efter 2026 så kan det bli en ny diskussion om tågsystemet i Halland, men till dess är det en ansvarsfull och kostnadseffektiv lösning att låta befintliga Öresundståg stanna i Åsa, även under vardagar.

Hans-Martin Heyn, Åsa

LÄS MER:Krönika: Det kan inte sägas tydligare

LÄS MER:Hallandstrafikens sommarbiljett gäller inte i Kungsbacka

ANNONS