Buss i vinterlandskap.
Buss i vinterlandskap. Bild: Allan Karlsson

Det känns inte tryggt att åka bussen till skolan

Jag är en tjej som bor i Åsa men går på skola i Kungsbacka. Där har jag gått i snart två år nu och nästan varje dag sen jag började har jag åkt buss till och från skolan. Det känns bra att åka buss men jag upplever ett återkommande problem; det är nästan alltid fullt på bussen till och från Kungsbacka!

ANNONS
|

Jag åker buss 732 från Frillesås till Kungsbacka varje morgon 7:43 och det är oftast så fullt att jag och flera med mig får stå. Barn får stå, vuxna får stå, till och med gamla människor med rullator, eller kroppsproblem som gör det svårt att hålla balansen tvingas stå. Det är ofta så fullt på bussen att passagerare måste stå och trängas i gången, till och med i trapporna behöver vi stå ibland. Inte sällan ramlar personer mot varandra eller mot sätena, att landa på golvet är ju omöjligt. Jag har själv ramlat flera gånger och en gång nedför trappan när dörrarna öppnades.

ANNONS

Ibland är bussen så full att den utan att stanna åker förbi hållplatsen och lämnar kvar oss ovetande och försenade. Ibland står det “Fullsatt” på bussen vilket väl är bra, men det innebär ju fortfarande att vi står kvar på hållplatsen och blir försenade.

Trängseln är lika stor på buss 732 på eftermiddagarna mellan Kungsbacka och Frillesås oavsett när man åker, mellan klockan 13:50 och 15:20.

Jag tycker inte att det är okej att människor tvingas stå tätt packade på en landsvägsbuss som färdas i upp till 80 km/h! Nu under den mörka tiden på året känns det extra osäkert, det är halt och en olycka känns inte alls omöjlig. Skulle bussen krocka eller köra ned i diket av någon anledning, kommer vi som står i gången slungas runt i bussen och skada oss fruktansvärt mycket!

En lösning på detta problem skulle kunna vara att sätta in en extrabuss vid de avgångar som har högst antal resenärer. Den här lösningen har prövats ett par gånger, men då spreds ingen information om extrabussarna på till exempel Västtrafiks app.

En annan lösning hade kanske varit en eller flera skolbusslinjer. Detta skulle göra så att det blir mindre tryck på vanliga bussar och samtidigt se till att varje elev får varsin sittplats.

ANNONS

Båda dessa lösningar skulle öka säkerheten för oss på bussen jättemycket!

Fler bussar innebär såklart fler avgaser, vilket påverkar miljön negativt, men för att öka säkerheten tycker jag ändå att det är värt det.

Med detta sagt vill jag uppmana Västtrafik att ta tag i situationen och åtminstone genomföra en ordentlig utredning om säkerheten verkligen är acceptabel på de avgångar som jag nämnt.

Leia Steen, elev på Engelska skolan

LÄS MER:Västtrafik om kritiken: ”Vi har varit förberedda”

ANNONS