Hur vill Kungsbackas politiker höja läraryrkets attraktivitet?

Vi undrar vad Kungsbackas styrande politiker tänker göra för att ge skolan de förutsättningar elever och personal behöver och förtjänar, skriver Frida Hagelin, ordförande Lärarnas Riksförbund i Kungsbacka och Ronnie Ripgården, ordförande Lärarförbundet i Kungsbacka.

ANNONS
|

Hur ser satsningarna på förbättrad arbetsmiljö, kompetensutveckling, lön och karriärmöjligheter ut?

11 september går Sverige till val. Då är det läge för varje politiker, vårdnadshavare och framtidsintresserade att ställa sig frågan vilken skola vi vill ha i Kungsbacka. Riksdagen bestämmer spelplanen, men kommunfullmäktige ger de kommunala förutsättningarna för Kungsbackas skolor och förskolor. Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund har under många år signalerat att de årliga nedskärningarna av skolbudgeten och den redan underfinansierade skolan gjort att vi nu är nere på skelettet på skolkroppen.

Vi lärare har världens viktigaste yrke. Ett yrke vi är stolta över och vi vill göra skillnad för varje barn och elev, men vi får inte förutsättningar att lyckas. Det pris som samhälle och individ betalar för en misslyckad skolgång blir mångdubbelt större senare i livet. Kunskaper är helt avgörande för samhällets utveckling och individers möjligheter. Vi behöver därför fler utbildade lärare, mindre klasser och resurser att fånga upp barn och elever som behöver extra stöd.

ANNONS

Vi undrar vad Kungsbackas styrande politiker tänker göra för att ge skolan de förutsättningar elever och personal behöver och förtjänar? Hur ska Kungsbackas skolor bli den språngbräda ut i livet som läroplaner och skollag är överens om, men som idag inte fungerar i verkligheten på grund av resursbrist.

Frida Hagelin, ordf. Lärarnas Riksförbund i Kungsbacka

Ronnie Ripgården, ordf. Lärarförbundet i Kungsbacka

LÄS MER:Partiledaren Johan Pehrson på besök på Aranäsgymnasiet

LÄS MER:En skola värd namnet

ANNONS