Tre vägarbetsfordon påkörda på tre månader: ”Oroande utveckling”

I sommar har tre TMA-bilar blivit påkörda under vägarbeten på E6. Bärgningstjänst Fjärås har drabbats hårt och har fått två av sina TMA-fordon totalkvaddade av förare som missat att byta fil förbi vägjobben.
– Det är en oroande utveckling, men det går inte att vara rädd för att gå till jobbet, säger bolagets vd Björn Halldin.

ANNONS
|

TMA-bilarna sätts in under vägarbeten och bärgningar, för att få ner farten på den omgivande trafiken. Längst bak har TMA-bilarna ett högteknologiskt krockskydd, som ska kollapsa och ta upp krockvåldet vid påkörning bakifrån. Att de fungerar som det är tänkt vet Björn Halldin, vd på Bärgningstjänst Fjärås. I slutet av maj körde han TMA för Trafikverkets entreprenörer på E6, när hans fordon rammades av en trailerdragare som kom brakande i 90 kilometer i timmen. TMA-bilen blev totalförstörd, men både Björn och trailerchauffören klev mer eller mindre oskadda ut ur hytterna.

LÄS MER:Björn körde rammade TMA-bilen – klev ur oskadd: ”Hann aldrig bli rädd”

I mitten av augusti var det dags igen. Bärgningstjänst Fjärås var på plats för att hjälpa en lastbil som fått punktering på E6 när en bilist kraschade TMA-skyddet. Bärgaren var ute ur bilen och klarade sig därför oskadd, men bilisten fördes till sjukhus i ambulans.

ANNONS

Många i sommar

Bara två veckor senare inträffade en ny olycka där TMA-fordonet blev påkört. Då var det en annan TMA-bil som totalkvaddades under ett underhållsarbete på E6 söder om Frillesås.

De många olyckorna just i sommar har såklart blivit en snackis i branschen.

– Jag vill inte spekulera om orsaker till att det varit så många TMA-påkörningar just nu. Men det är klart att det är en oroande utveckling. Numera går vi inte ens ut och jobbar på E6 om vi inte har med oss TMA-skydd, säger Björn Halldin.

TMA står för Truck Mounted Attenuator, eller på svenska: fordonsmonterade energiabsorberande påkörningsskydd.

Konstruktionen är designad för att kollapsa under kontrollerade former vid en påkörning och på så sätt minska krockvåldet.

TMA-bilar används numera rutinmässigt vid underhåll eller andra arbeten på hårt trafikerade vägar med höga farter.

”Kan vara slumpen”

Att E6 drabbats av så många olyckor på så kort tid är svårt att förklara.

– Det kan så klart bara vara slumpen, det är svårt att säga. Men rent generellt så har ju många bilister svårt att visa hänsyn när vi är ute och jobbar, de tycker att bärgaren mest är i vägen. Men vi har ju rätt att ha en trygg och säker arbetsmiljö, vi vill ju komma hem efter varje arbetsdag vi också, säger Björn Halldin.

LÄS MER:Reparationskostnader på miljonbelopp efter olyckan med TMA-bil på E6:an

Alternativet skulle vara att stänga av trafiken varje gång det inträffat en olycka.

– Då får vi långa köer i stället, och det innebär också risker. Tänk om en barnfamilj hamnar sist i den kön, och blir påkörda av en lastbil som missat att trafiken står still på grund av bärgning, säger Björn Halldin.

ANNONS

För säkra bilar

Att bilister sitter i hög fart och pillar med mobilen lanseras ofta som en förklaring till de många olyckorna.

– Jag tror inte att det bara är mobilen som är ett problem. Ibland kan jag tänka att moderna bilar kanske blivit lite för säkra. De varnar och har avancerade säkerhetssystem, kanske medför det att förarna slappnar av lite för mycket, att det skapar en falsk trygghet. I dag sitter ju många och lyssnar på ljudböcker när de kör bil, funderar Björn Halldin.

LÄS MER:Han vill få bort biltrafiken förbi torget – ”Storgatan har blivit en smitväg”

I vagnhallen på bärgarstationen renoveras den TMA-bil som Björn själv satt i när han rammades, ett arbete som kostar stora pengar.

– Själva olyckan tänker jag inte så mycket på, det går inte att vara rädd för att gå till jobbet. Men när jag kör TMA-jobb nu så försöker jag att inte titta för mycket i backspeglarna. Då sitter man bara och tittar efter om någon bil glömmer att byta fil, då blir man tossig till slut, säger Björn Halldin.

Tätare trafik i storstad

Martin Vinberg är Trafikverkets projektledare när det gäller underhåll i Västsverige. Han har inga teorier om varför TMA-olyckorna varit så många just i sommar.

– Inte annat än att det blir tätare och mer trafik ju närmare Göteborg vi kommer. Och ju fler bilar det är på vägen, desto större är ju risken att något går illa, säger han.

ANNONS

I Trafikverkets regelverk gäller att större vägarbeten ska förvarnas två kilometer i förväg. Efter det gäller 700 meter innan hastigheten dämpas med TMA-fordon som med stora piltavlor vägvisar trafikanterna för kommande filbyten.

– Tillsammans med våra entreprenörer arbetar vi hela tiden med att förbättra tekniken och säkerheten kring våra vägarbeten. Framför allt handlar det om teknisk utveckling, bland annat med större och tydligare digitala skyltningar och liknande. Men ju tätare trafiken är desto större blir så klart risken att någon bilist sitter och kör på slentrian, att föraren är ouppmärksam. Nollvisionen gäller våra vägarbeten också, men det är svårt att komma hela vägen ner till noll, säger Martin Vinberg.

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Kungsbacka-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.

ANNONS